Sinä pieni urhea nainen

484726_10152442337786988_1533213850_n.jpg

Joskus, aika usein, ihminen kasaa elämäänsä paljon työtä ja tekemistä. Ei uskalla kieltäytyä mistään, pelkää luopua kaiken näennäisestä kontrollista, suorittaa ihmisyyttään. Joskus, liian usein, ihminen ei osaa pysähtyä ajoissa, vaan pysähtyy vasta kun pysäytetään.

Nyt, juuri tällä hetkellä, yhdeltä yöllä, olen itselleni armollinen. En ruoski itseäni, vaikka blogi ei ylitä sitä rimaa, jonka olen itse asettanut. Annan anteeksi sen, että useampi sähköposti odottaa vastausta ja sen, että en ole soittanut takaisin kaikille niille, jotka ovat yrittäneet minua tavoitella.

Pysähdyn kuuntelemaan itseäni. Tarvitsen lepoa, sanoo sisimpäni. Kunnioitan itseäni kuuntelemalla omaa sisäistä puhettani. Kohtelen itseäni kuin ketä tahansa kulkijaa, ystävää tai hankalaa tuttavuutta. Ketään heistä en pakottaisi väsyneenä jaksamaan. Miksi siis itseänikään?

lltarukoukseni on tänään Eeva Kilven runo: 

Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen, kehun:
Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun.

Aamen.

– Mirka Maaria

Suhteet Oma elämä Mieli Työ

Häät taas mielessä

haahuntu.jpg

Muistan itseni morsiamena 16-vuoden takaa.

Silloin  nuorena morsiamena en  vielä tiennyt, että elämänlaki on sellainen, että kaikki se, mikä on vanhemmiltamme ja heidän vanhemmiltaan jäänyt kesken, siirtyy meidän kannettaviksemme, että kaikki se, mikä on jäänyt  omissa lapsuuden kiintymyssuhteissa ja vanhoissa seurustelusuhteissakin kesken, sekin siirtyy tänne. Kasvun mahdollisuudeksi toki.

Olisimme ehkä päässeet helpommalla, jos joku olisi kertonut, että kaikki se vaikuttaa. Tai osanneet ainakin varautua siihen, mitä tarkoittaa työ parisuhteen eteen. Silloin heti.

Vanhojen  taakkojen lisäksi, emme saaneet itse valita myöskään niitä ulkoisia vastoinkäymisiä joita meille tuli.  (tahatonta lapsettomuutta, sairautta, en äitini  enkä anoppini kuolemaa.  En valinnut työttömyyttä ja taloudellista niukkuutta. Ne vain tulivat elämäämme ilman omia toiveitamme). Eihän kukaan saa valita.  Myötä ja vastoinkäymisissä, niinhän me lupasimme tahtoa ja rakastaa.  

Nykyään puhutaan paljon siitä, että lapsi tarvitsee sosiaalisen turvaverkon. Ajattelen, että  niin myös tuoreet pariskunnat tarvitsisivat.  

Me löysimme aikanaan parisuhdekurssit suhdettamme vahvistamaan. Onneksi.  Ne lisäsivät ymmärrystä itseämme ja toisiamme kohtaan. Kiintymystä voi tosiaan vahvistaa ja rakkaussuhde mahdollistaa ihmisenä kasvamisen. Olen kokenut sen, että läheisyys lohduttaa eniten silloin kun kipu vie elämänilon. Eristäytyminen vie autiomaahan. Sekä puolison että Jumalan läheisyyttä, molempia voi vahvistaa.

Parisuhde on taitolaji. Yksi isoimmista asioista, jonka mieheni on minulle opettanut on kyky pyytää ja antaa anteeksi. (Ajatella, että noinkin perustavaalaatua oleva taito on pitänyt opetella pitkälti yli 20-vuotiaan ).

Aika vaikea onkin suositella kenellekään itseään täydelliseksi luulevalle parisuhdetta ja avioliittoa.  Anteeksianto on ihmissuhteissa välttämätöntä, sillä jokainen on erehtyväinen.

Siksi minäkin nöyrin mielin yhä pyydän rakkaudelleni turvaa ja siunausta Jumalalta, samoin kuin silloin 16 vuotta sitten kirkon alttarilla. Jos avioliittoni olisi vain  minun tunteideni tai osaamiseni varassa, se olisi varmaankin kuollut jo ajat sitten. Rakkaus ja oma rakas ihminen on lahja. Häntä on kohdeltava niin kuin lahjaa kohdellaan. 

– Minna T.

p.s. Tämän voi kuunnella myös täältä

 

 

 

Suhteet Oma elämä Rakkaus Ystävät ja perhe