Only for ladies

blogi.jpg

Rakkaat lukijat, tulin takaisin. Kai se olen minä, joka tulin, vaikka tulinkin muuttuneena, vapaampana, kauniimpana, tyynempänä ja enemmän elossa olevana. Joskus sitä kysyy itseltään ihan aiheellisen kysymyksen: miksi matkustan? Tällä hetkellä vastaus ei voisi olla selkeämpänä mielessä. Matkustan, jotta ymmärtäisin, en niinkään maailmaa, vaan ennen kaikkea itseäni. 

Kokonaan uusi paikka on peili, joka näyttää minut toisella tavalla totena kuin kotiympäristö. Intia oli äärimmäisen kirkas peili käsityksilleni ihmisestä, elämäntehtävästä, uskonnosta ja Jumalasta. Intia auttoi minua myös oivaltamaan jotain itselleni merkittävää itselleni merkittävistä aiheista: estetiikasta, luonnonsuojelusta ja naisena olemisesta.
 
Yksin naisena Intiassa matkustaminen ei ollut vaikeaa eikä vaarallista, vaikka varoitteluja sateli paljon sekä etukäteen että paikan päällä. Sen sijaan matka ja yksin matkustaminen osoittivat eron suomalaisen ja intialaisen naisen roolin välillä. Olen aina reissussa ollessani iloinnut siitä, että minulla on matkustamiseen mahdollisuus. Se, niin kuin moni muukin asia, on pitkään ollut varattu vain tiettyyn yhteiskuntaluokkaan kuuluville miehille. Intiassa omasta suuresta liikkumavapaudesta osasi iloita vielä tavallistakin enemmän, sillä siinä ympäristössä se oli kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys.

img_9574.jpg

Jotain olennaista naisen roolista kertoo juna-asemilla olevat erilliset jonot naisille, vanhuksille ja invalideille. Nainen nähdään heikompana, rajoitteisena olentona, jota yhteiskunnan ja miehen täytyy suojella. Suojelemisellaan mies kaventaa naisen vapautta päättää omista asioistaan. Tapaamieni mukavien ja sivistyneitten miesten kanssa oleminen vaati välillä melkoista vastaanpanemista ja selittämistä, jotta ei olisi tullut täysin ylikävellyksi. He eivät tehneet sitä todellakaan pahalla vaan nimenomaan hyvällä. Huolehtiminen oli heidän tapansa osoittaa välittämistä. He toimivat juuri niin kuin hyvinkasvatettujen intialaispoikien kuuluukin toimia.

Eräänä aamuna uusi ystäväni Nahu heitti minut asemalle pyörällään. Ei tullut kuuloonkaan, että olisin ostanut itse lippuni, vaan hän kävi sen hakemassa. Väittelimme tovin, voinko matkustaa halvimmassa luokassa, jossa istumapaikasta ei ole varmuutta. Sen taistelun voitin. Sen sijaan en saanut odottaa yksin asemalaiturilla vastaväitteistäni huolimatta, vaan Nahu soitti kaverinsa seisomaan minun viereeni lipun ostamisen ajaksi. Lipun ostamisen jälkeen Nahu haki minulle, minulta kysymättä, vettä ja ruokaa ja saattoi minut naisten, ehdottomasti naisten vaunuun istumaan, vaikka muissa vaunuissa olisi ollut enemmän tilaa. Hän heitti rinkkani matkatavarahyllylle ja kysyi huolestuneena, että pärjäänkö varmasti. Vakuutin, että olen matkustanut jo puolen Intian halki, joten onnistunen reissaamaan tästä eteenkinpäin. Kun juna lähti liukumaan asemalta tunsin suurta helpotusta. Niin suloisia kuin uudet ystäväni olivatkin, suloista oli olla myös yksin. Tuntui hyvältä päättää itse milloin syö, missä istuu ja mitä tahtoo seuraavaksi tehdä. 

img_9570.jpg

img_9571.jpg

Junassa tapasin ensimmäistä kertaa myös hijran eli kolmannen sukupuolen edustajan. Tämä nimenomainen hijra oli erittäin kaunispiirteinen ja olisi mennyt läpi naisena ulkonäkönsä puolesta. Käyttäytyminen paljasti hänet sekunnin murto-osassa jopa minulle, joka en ollut heitä aiemmin tavannut. Koskaan ei intialainen nainen puhuisi niin kovaan ääneen, läimisi sillä tavalla käsiä yhteen tai lähestyisi miehiä samalla estottomuudella. Hijrat osoittavat rajat ylittävällä käytöksellään, missä tarkalleen ja ehdottomasti rajat kulkevat. 

Ei pidä luulla, etteivätkö intialaiset naiset olisi vahvoja ja omanarvontuntoisia ihmisiä. Lukuisat tapaamani nuoret ja vanhemmat naiset sekä tiedostivat roolipaineet että kapinoivat niitä vastaan. Avustusjärjestöissä, joissa vierailin, oli omat ohjelmansa nimenomaan naisten kouluttamiseen ja työllistämiseen, sillä niissä nähtiin, että naisten ohittamisessa ja vaientamisessa hukataan valtava muutosvoima. Vaikuttavin esimerkki voimakkaasta intialaisesta naisesta lienee Amma, jonka yhteisö tekee valtavasti hyvää. Amma, joka esimerkillään ja halauksillaan synnyttää ihmisissä tahdon toimia. 

img_0023.jpg

img_0028.jpg

Amman ashramissa vierailu muistutti minua siitä, millä tavalla ihmisiä voi parhaiten auttaa. Meitä kuuluu kohdella kykenevinä, pystyvinä ja voimakkaina ihmisinä, niin me lunastamme paikkamme sellaisina. Jos taas meille sanotaan, että me emme osaa, saa tai uskalla, niin emme me uskallakaan. Me luulemme, että emme selviä. Se ei ole totta.

Kuvat ovat intialaisten junien naisten vaunuista. 

– Mirka Maaria

Suhteet Oma elämä Matkat

ERO!

ero.jpg

Keskimäärin suomalaisilla on nykyisin kolme pitkää parisuhdetta. Näin väittää 35 vuotta psykologina toiminut parisuhdeguru Kari Kiianmaa. Nopea empiirinen katsastus ympärille vahvistaa väitteen. Jos kolme pitkää suhdetta on keskimäärä, on hyvin todennäköistä, että jokainen kokee eron jollain lailla. Ainakin kuoleman kautta.

Liittyminen ja eroaminen ovat koko elämän mittaisia haasteita. Toisille se on helppoa, he tulevat ja menevät kuin kalat luontevasti uiden eri ryhmien välissä ja kotiin omaan perheensä luoksekin he tulevat toisista maailmoista suitsaitsukkelaan. Ja kokevat yhteyttä riittävästi näissä eri maailmoissaan.

Monille oleminen toisen ihmisen kanssa kaksin tai ryhmässä persoonallisella henkilökohtaisella tasoilla on kiusallista.  Monelle kotiin tulemine tai kumppanin vastaanottaminen on vaikeaa. Tulee helposti riitaa, vaikka toisen näkemistä on odottanutkin. Niin koska liittymiset ovat hauraita ja ihmisten maailmat niin monimuotoisia nykyisin.

Erityisen vaikeaa on saada kontakti toiseen, jos ei ole kertynyt lapsena kokemusta siitä, millaista on viettää  jonkun kanssa kaksin aikaa. Useimmiten kahdenkeskistä aikaa ovat antaneet ensimmäisinä äiti, isä, sisko tai veli. Mutta jos vanhemmilla ei ole ollut mistä antaa läsnäoloaan ja sisaruksiakaan ei ole ollut, niin vaikea kahdenkeskisyyttä on yksin oppia.  Kasva siinä sitten tulevaisuuden parisuhdeosaajaksi. Niin.

Tästä taustasta käsin ei ole minusta yllätys, että suomalaiset nykyään eroavat niin paljon. (Vaikkakin sekin on mielestäni taito osata erota ja moni suhde olisi pitänyt päättää jo ajat sitten). Mutta monet myös eroavat paljon haavoja jättäen ja niin, että erosta ei tunnu toipuvan. Aika itsessään ei paranna mitään, mutta asioiden purkaminen ja käsittely ajan – ja toisen ihmisen kanssa kylläkin.

Eroamistakin pitäisi päästä harjoittelemaan, muutenhan sitä on ihan kökkö eroaja. Lapsuuden eroharjotuksia ovat  ne, kun hyvästellään äiti tai isä päiväkodin ovella, kun ystävä muuttaa toiselle paikkakunnalle tai vaikka kun leikit on illalla lopetettava. Kaikki ei jatku ikuisesti. Se on elämän laki.  Pitäisi oppia suremisen taito, muuten suru jää päälle ja jumittaa.

Minun seurustelusuhteitteni eroista on aikaa. Jotkut erot olivat tosi tökeröitä, ne jutut varsinkin, jotka eivät kunnolla edes alkaneet. Silti muistan jokaisen, jonka kanssa olen yrittänyt seurustella. Jokainen tärkeä kohtaaminen on jollain lailla jättänyt jäljen. Pääsääntöisesti myönteisen. Ihastus on upea tunne ja ihastuksen kohteitaan lämmöllä muistelee. Jotkut jutut vähän myös hävettävät.

 Nuorena en itse ymmärtänyt, että olisi pitänyt päästä jonkun ulkopuolisen kanssa puhumaan seurustelusuhteen päätyttyä. Se olisi tehnyt hyvää ja nopeuttanut elämässä eteenpäin menoa. Olisi ylipäänsä tehnyt hyvää jo nuorena pohtia jonkun  vanhemman kanssa kaksin, kuka minä oikeastaan olen ja haluaisin olla. Varsinkin eron jälkeen identiteetin rakennus menee aina uusiksi.  

Oma työni on nykyisin paljon opiskelijoiden tukemista seurustelusuhteiden päätyttyä. On arvokasta  kun ihminen uskaltaa avata omaa sisintään ja jakaa vaikeita tuntojaan. Koen nämä sisimmän avaamiset aina lahjana.  Ihmisten oikeisiin asioihin ei kyllästy. Ja vaikka toisen tukemiseen ei ole  olemassa jotakin yhtä  kaavaa, on paljon asioita, jotka ovat ihmisille yhteisiä. Kriisin keskellä voi myös hämärtyä sellaisetkin asiat, että on hyvä muistaa syödä ja vaikka nyt tuntuu kipeältä, kipu lievittyy. Jonain päivänä voi nauraa taas – ja ihastua uudestaan.

Usein vertaistuki auttaa  enemmän kuin pappi-terapeutti.  Yksi kanava löytää apua ovat netin vertaisryhmät. Meillä Helsingin seurakuntayhtymässä on avattu tällä viikolla erosivu. Täällä voi käydä kirjoittamassa oman erotarinansa nimettömänä ja kertoa, mikä auttoi erosta eteenpäin.  Erokertomuksia kommentoimme me Helsingin seurakuntayhtymässä työskentelevät psykoterapeutit.

Pistä oma elämänviisautesi kiertoon.  Elämässä on lupa voida hyvin ja uskoa tulevaisuuteen. Kriisinkin keskellä.

 

Kuva sivulta www.uskotoivorakkaus.fi

Suhteet Rakkaus Terveys