Bubbling under

 

883525_10152638995495368_282944001_o.jpg

Enpä tiedä onko suuri yleisö tietoinen ja kiinnostaako ketään, kun uutisissakin kerrottiin vain mustasta savusta, mutta…

Katolisessa kirkossa uskonopin kongregaation pyynnöstä vuonna 1976 julkaistun paavillisen raamattukomission raportin Can Women Be Priests? mukaan Uusi testamentti ei selvästi esittänyt kantaa siihen, voisiko naisia vihkiä papeiksi. Raportissa pohdittiin, olivatko kirkon ensimmäisten vuosisatojen käytännöt normatiivisia edelleen. Tämä raportti antoi mahdollisuuden katoliselle kirkolle harkita naisten pääsyä papin virkaan. Tällainen tradition painoarvon kyseenalaistaminen oli katolisessa kirkossa rohkeaa. 

Jä tämä siis  jo 70-luvulla.
 

Mutta vuonna 1977 julkaistu uskonopin kongregaation deklaraatio Inter Insigniores  ilmaisi selkeästi, ettei naisia voisi vihkiä papeiksi katolisessa kirkossa. Kirkkoa sitoi yhä edelleen se, että opetuslapsina oli vain miehiä.

Nyt me odottelemme miesten päätöstä ja valkoista savua. Pinkkiä savua näkyi tänään, koska keskustelu katolisessa kirkossa jatkuu yhä.  Naisten ääni  halutaan kuuluviin. Paavin valinnassa se ei kuulu. 

Miksi minä tästä täällä kerron. Sitä haluaisin sanoa, että aina kannattaa katsoa mitä pinnan alla tapahtuu. Siellä näkyy se muutos, mistä puhutaan.

-Ulla O.

joka otti kuvan Women´s Ordination Conferencen faecbook -sivuilta
Jos kiinnostaa kannattaa seurata sitä ja tätäkin.
 

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta

Verbaalinen viha

heart-rock.jpg

The first human who hurled an insult instead of a stone was the founder of civilization.

– Sigmund Freud.

Viha ja katkeruus tästä maailmasta ei lopu millään sivistyksen määrällä. Ihmisen viha ja katkeruus. Yksi mätkii sivilisaatiosta huolimatta edelleen lähimmäistään kuonoon, toinen mätkii nyrkkeilysäkkiä, kolmas mätkii sanoin. Ja mitä tekevät loput? Tukahduttavat sen kaiken sisäänsä, mätkivät itseään sisimmässään. Vaihtoehdoista ensimmäisen rinnalla kamalin minun mielestäni.

Tukahdutetut, negatiiviset tunteet ajavat ihmisen synkkyyteen, vihan kohteeksi muodstuu minä itse. Seurauksena itsetuho tai vihan kerääntyminen sisälle siihen pisteseen asti, että kenelläkään muullakaan ei ole väliä, koska itselläänkään ei. Potentiaalinen kouluampuja?

Ei sillä etteikö sana voisi iskeä ihmisen sisimpään kuin kivi ruumiseen, mutta jotain perää tuossa Freudin lausahduksessa silti on. Sana voi olla terävä kuin miekka, kova kuin kivi, mutta jotenkin viha on purettava. Mieluiten siihen nyrkkeilysäkkiin tai sanoihin.

Kirjotin syksyllä raivoamisesta Jumalalle, vihan ulos päästämisestä. Sitä myötä mietin kaikenlaisten tunteiden näyttämistä ulospäin. Suomalainen kulttuurii suosii usein pidättyväisyyttä tunteiden ilmaisussa. Sanallisestikaan ei ole hyvä tunteitaan esiin tuoda, asialinjalla on turvallista.

Sananvapauden mukana tulee sananvastuu. Miten puhua tunteensa ulos siten, ettei kuitenkaan satuttaisi pahasti? Loukkaantuminen on tavallista, mutta että loukkaisi edes siedettävissä määrin, ei polttaisi vihansa sanaroviolla kaikkia rakenteita ihmisten välillä. Sanottava on, kun sanottavaa on, siitä en pääse mihinkään. Mutta sanojen valitseminen se vaatii viisautta. Jatkan Freudin ajatusta:

The first human who hurled words without an insult instead of a stone was the founder of a second level of civilization.

Viha on usein myös kehollista, siksi suosittelen asiallisten sanavalintojen lisäksi sitä nyrkkeilysäkkiä. Minulle ainakin tekisi hyvää, verbaalinen vihanilmaisuni kun ei aina ole kovin rakentavaa…

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään Syvällistä