Puhutaan abortista (osa2)

sikio.jpg

Katsoin äsken A-Talkin, jossa Päivi Räsänen & kump. puhuivat abortista. Mielestäni keskustelu ei tullut kovin lähelle ihmistä. Johanna Mäenpäälle pisteet. Muutamaa asiaa mietin:
–    Abortista puhuttaessa ei mielestäni riitä, että sanoo, että vastustan. Kristillisen maailmankuvan lähtökohta on, että kaikkea elämää tulee suojella, mutta käytännössä asiat ovat monimutkaisempia.
– EI voi koskaan sanoa, että  VARMASTI toimisi tietyllä tavalla, JOS EI OLE OLLUT SIINÄ TILANTEESSA. Toisen kokemusta tilanteesta ei voi myöskään kyseenalaistaa.
–    Mielestäni aborttilain muutos keskittyy hyvin pieneen osaan aborteista. Näissä kaikki tapaukset ovat erityisen vaikeita ja laki jo ennestään hyvin tiukka.
–    Nykyinen aborttilaki mahdollistaa keskustelun lääkärin ja hoitohenkilökunnan kanssa. Silloin voidaan käydä läpi vaihtoehdot ja mahdolliset tukitoimet. Tämän kehittämiseen pitäisi jatkossakin panostaa. Mielestäni kenekään ei pitäisi joutua keksimään tekosyitä abortille.
–    Raskauden keskeytys myöhäisillä viikoilla lääketieteellisistä syistä tehdään aina erittäin vakavassa tilanteessa ja toivotulle lapselle.
–    Aborttien suuri enemmistö tehdään sosiaalista syistä. Haluaisin kuulla, miten lakimuutos tukee näiden vähentämistä?
–    Se mitä olen kuullut ihmisiltä tämän asian tiimoilta, niin raskauden keskeytykseen suhtaudutaan aina vakavasti. Päätös on lopulta aina äidin. Tässä päätöksessä häntä tulisi tukea aidosti lähimmäisenä ja ilman valmiita vastauksia. Ihminen on usein heikoimmillaan aborttipäätöstä tehtäessä ja siinä on rakkaudellisen tuen ja kuuntelun paikka.
–    Omat raskaudenkeskeytykseni on tehty myöhäisillä viikoilla perinnöllisen geenivirheen takia. Tässä sairaudessa lapsi ei voi elää kohdun ulkopuolella. Ensimmäisessä tapauksessa vauvan tilanne havaittiin vasta viikon 20 jälkeen, mitä lakimuutoksessa kaavaillaan raskauden keskeytyksen rajaksi. Nykyajan hienot ultaraäänilaitteet eivät havainneet mitään poikkeavaa aiemmin. Tuloksena olisi ollut, että olisin synnyttänyt täysiaikaisen kuolleen lapsen, oma henkeni olisi vaarantunut synnytyksessä (koska sikiön vatsa kasvaa kohtuuttoman suureksi) tai sitten lakia olisi jouduttu kiertämään.
–    Yksittäisestä tapauksesta ei pidä johtaa yleispäteviä moraalisäädöksiä, mutta kaksi keskeytystä tehneenä on todella vaikea osoittaa sormella.
– En ole koskaan nähnyt tai kuullut seurakunnissa tai rippikouluissa käytettävän ohjelmassa esiteltyjä sikiönukkeja.

Puhutaan abortista ”osa 1”  löytyy täältä.

Suhteet Oma elämä Mieli Uutiset ja yhteiskunta

Joka ilta kun lamppu sammuu

afraid.jpg

Pelkäsin pienenä pimeää. Monen muun lapsen tavoin ajattelin, että sängyn alla lymyilee mörkö. Illalla hyppäsin sänkyyn vähän kauempaa, että mörkö ei ehtisi ottaa minua nilkoista kiinni. Tuolin päälle riisuttu vaatemytty näytti pimeässä kummitukselta. Muistan myös, kun äiti kielsi minua katsomasta Tappajahai-elokuvaa. Katsoin sen salaa ja pelkäsin hain asuvan kaapissani.

Olen minä aikuisenakin, ollessani vanhempieni asunnossa yksin, sytytellyt turhaan valoja pimeisiin huoneisiin. Ja kesäöinä mökillä olen hyvin vastahakoinen lähtemään ulkovessaan yksin. Mikä siellä pimeässä muka vaanisi sitten?

Pimeän pelko liittyy joskus yliluonnollisen pelkoon, jonka emme oikeasti usko olevan olemassa. Pimeän pelkoon liittyy kuulemma myös kuoleman pelkoa ja hyljätyksi tulemisen pelkoa. Toki pimeän pelko voi liittyä myös koettuun traumaan.

Lukemassani artikkelissa mietittiin onko pimeää pelätty jo silloin, kun tulta ei vielä oltu keksitty. Suhde valoon ja pimeään on ollut toisenlainen kuin nykyään. Ehkä jo silloin pelättiin, koska tiedettiin, että öiseen aikaan saalistavat toisenlaiset petoeläimet kuin päivällä. Mutta pelkäsivätkö lapset mörköjä jo silloin?

Ihminen on vahvasti näköaistinsa varassa. Pelkäämme sitä, mitä emme näe. Pelkäävätkö sokeat kenties äärimmäistä hiljaisuutta, koska kuulo on heille vahva aisti? Kun ihmisille on pimeää, kissa ja pöllö näkevät vielä mainiosti. Pimeä on suhteellista. Pimeässäkin on valoa, jonka toinen näkee paremmin kuin toinen.

Valon ja pimeän vertauskuvat toistuvat eri uskonnoissa. Valo kuvastaa sitä mikä on hyvää ja totta. Sisäinen valo on lamppu sisimmässämme, joka valaa luottamusta meihin myös silloin kun on pimeää.

Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo. Joh. 8:12

Sinun sanasi on lamppu, joka valaisee askeleeni, se on valo minun matkallani. Ps. 119:105

 

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään