Hyväksymisen vaikeus

arb_work_in_progress.jpgTyyneysrukous lienee monelle tuttu ellei omakohtaisesta AA- tai muusta anonyymiryhmätoiminnasta niin televisiosta ja elokuvista. Ihmiset kokoontuvat yhteen, vertaisryhmään myöntämään ongelmansa ja halutessaan kertomaan siitä. Lopuksi lausutaan rukous:

Jumala, anna minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan.

Omalla kohdallani se tarkoittaa aika lailla suhdetta itseen ja toisiin. On hyväksyttävä, etten voi muuttaa muita. Hekin kuten minä muuttuvat vain omasta tahdostaan. Se, minkä voin muuttaa, on pitkälti minä itse.

Jostain kummasta sitä rohkeutta muuttaa itseäni minulle on suotu valtavasti. Lucky me, voisin sanoa, mutta sen rohkeuden myötä törmään auttamattomasti taas hyväksymiseen: kaikilla ei ole rohkeutta muuttaa itseään. Tai halua, tarvetta, syytä… Astua oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Kuinka vaikeaa onkaan hyväksyä sitä, että itse on taistellut suurten muutosten läpi, mutta kaikki muut eivät tee samaa.

Rohkeutta muuttaa asiat, jotka voin check. Viisautta erottaa toisistaan asiat, jotka voin ja en voi muuttaa check. Tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa  in progress, big time.

Tänään pyydän siis ennen kaikkea voimaa ja tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa. Minä olen jo muuttunut, se riittää.

Tuli tästä mieleen myös Atlaksen ja Minnan kirjoitukset elämän vaikeudesta, miten sietää sitä, että tahtomattaankin saa aikaan hyvän lisäksi pahaa. Tyyneysrukous on ehkä viisain rukous, mitä tiedän, ja kuten anonyymivertaistukiryhmien periaatteeseen kuuluu, jumalan siinä voi käsittää miten tahtoo, jonkun uskonnon jumalana tai vain voimana, joka ei lähde minusta itsestäni. Sitä viisaampaa sanottavaa minullakaan ei ole elämän monimutkaisuuteen.

 

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä

En vaan kykene

 

Jokaisella ihmisellä on asioita, joihin ei vaan pysty. Jollakin se on hissiin astuminen, jollakin toisella tomaatin syöminen, kolmannella vieraan kielen puhuminen tai pikkuötököiden sietäminen. Joku ei kykene sitoutumaan ja toinen ei pysty lopettamaan tupakointia. Syyt voivat johtaa syvemmälle aikaisempiin kokemuksiin tai sitten ne ovat vain harmittomia tapoja ja tottumuksia. Monia niistä ei tarvitsekaan pystyä tekemään. Valinta ei myöskään usein ole rationaalinen, sillä jos oikein opettelisi, saattaisi pystyäkin. Kyse ei myöskään ole aina fobiasta, vaikka tottumattomuus ja vaikean asian karttaminen saattaa kyllä ajan myötä muotoutua myös peloksi, jota on hetki hetkeltä vaikeampi voittaa. Kuitenkin on paljon myös sellaista kykenemättömyyttä, joka rajoittaa elämää ja alkaa kaventaa sitä.

Kykenemättömyys kuuluu ihmisyyteen. Kykenemättömyys kuuluu myös uskoon. Olen monesti kuullut ja lukenut ihmisen sanovan, että vaikka kuinka yritän, en pysty uskomaan. Uskomisessakaan ei ole kyse rationaalisesta valinnasta. Mikael Jungner on viime viikkoina puhunut uskovaisuuden sijaan toivovaisuudesta. Messussa hän saarnasi uskon sijaan epäuskostaan. On jollain tavalla lohdullista, että epäuskon voi sanoa ja todeta oma inhimillisyys Jumalan armon rinnalla. Raamatussakin puhutaan epäuskosta ja kykenemättömyydestä. Ja siitä miten Jumala kääntää epäuskon taittumaan toivovaisuudeksi ja luottamukseksi. Uskoon sisältyy kristinuskossa vahvasti kykenemättömyys. Usko ei synny omin voimin, sitä ei myöskään ylläpidetä omin voimin vaan usko on luottamusta siihen, että Jumala kantaa ja sytyttää toivon. 

kuvankaappaus_2013-2-16_kello_19.35.25.png

 

 

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään Syvällistä