Osa 5, Itsevarmuus, self-talk ja affirmaatiot.

Mitä itsevarmuus tarkoittaa?

Olen nyt ihminen, joka on kokenut todella huonon sekä todella hyvän itsetunnon. Ennen ajattelin vaatteiden ja korujen tekevän minusta varmemman. Nyt huomaan kuitenkin olleeni väärässä. Tai noh, osittain kai oikeassakin. Rakensin itsevarmuuteni tavaroihin ja tekstiileihin. Näin pystyin piilottamaan sen faktan että olin todella epävarma itsestäni. Kun koemme kuuluvamme johonkin trendiin koemme paremmuutta. Tämä siis kai nostaa itsevarmuutta? Ehkä hetkellisesti.

Mutta mitä jos joku sinun arvostama henkilö sanoisi että seuraat väärää trendiä. Mitä kävisi? Itse ainakin olisin nuorempana panikoinut ja vaihtanut trendin oikeaan ja peitellyt historiani tämän väärän trendin parissa. Kuulostaa hullulta mutta on yllättävän yleistä. Tällöin emme luota itseemme. Emme tiedä mitä oikeasti haluamme. Arvostelemme mielessämme ihmisten paremmuutta ja pyrimmekin nostamaan itseämme tässä arvostelussa usein ylöspäin. Mitä itsevarmuus sitten on ja kuinka se näyttäytyy. Kun olet itsevarma, teet asioita joista pidät ja tiedostat omat mielipiteesi. Itsevarma ihminen myös tiedostaa muiden mielipiteet ja niiden arvon. Esimerkiksi jos sinulta kysytään lempiväriäsi vastaat oman mielipiteen joka nyt on vaikka punainen. Toinen kuitenkin sanoo ”Hyi, punainen on ihan ruma väri. Minä tykkään sinisestä.”.

Itsevarma ihminen tiedostaa, että kyseessä on mielipide eikä sinun tarvitse tykätä samasta kuin tämä toinen. Et koe tilannetta uhkaavana ja ymmärrät ettei tässä ole huonoa tai hyvää vastausta. Eihän kenenkään mielipide ole huonompi kuin oma? Okei no mutta miksi jotkut ihmiset sitten työntävät toisten mielipiteitä alas? Voisiko vastauksena olla huono itsetunto? Uskon niin. Silloin kun ihminen alentaa toista mielipiteen takia, hän koittaa saada omaa ”asemaansa” ylemmäksi.

All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure.
– Mark Twain

Pointtina ei ole varsinaisesti se toisen mielipide ja sen osoittaminen tyhmäksi vaan itsensä tunteminen paremmaksi. Oman olonsa parantaminen ei kuitenkaan vaadi toisten alentamista. Nämä asiat ovat yleisesti kasvatus ja ympäristö. Itsevarmuus ei kuitenkaan ole asia jota on tai ei ole. Sitä voi niin parantaa kuin huonontaa. Lähes jokainen varmasti koki itsensä itsevarmaksi lapsena, sillä ei me osattu vielä silloin pelätä toisiamme.

Katso Dr. Ivan Joseph, The skill of self confidence täältä.

Self-talk.

Jos sinulle hoetaan todella usein että olet tyhmä, alat myös ajatella itsestäsi samoin. Mikäli epäonnistut usein, voit ajatella olevasi luuseri. Viljelet näitä ajatuksia jatkuvasti päässäsi ja kohtaat tilanteita joissa ajattelet esim ”Voisin alkaa opiskelemaan uutta kieltä” jolloin muistat, aa eikun ei sittenkään, ku mähän oonki tyhmä. EI! Lopettakaa puhumasta paskaa itsellenne itsestänne. Kukaan meistä ei haluais olla semmoisen ihmisen kanssa joka puhuis meille niinkuin me puhumme itsellemme. Kehu, ylistä ja arvosta itseäsi. Ohjelmoi mielesi ajattelemaan ihan uudella tavalla.

It’s the repetition of affirmations that leads to belief. And once that belief becomes a deep conviction, things begin to happen.

– Muhammad Ali

Affirmaatio.

Mitä ovat affirmaatiot ja kuinka ne vaikuttavat meidän itsetuntoon. Minun affirmaatioihini kuuluu ”Rohkeus, ahkeruus, aitous, ajatusrikkaus ja positiivisuus”. Nämä ovat 5 asiaa joita minun täytyy olla, jotta saavutan unelmani. Siksi hoenkin joka päivä jo heti herätessäni ”Minä olen rohkea, minä olen ahkera, minä olen….”. Tämä jatkuva toisto poistaa vanhoja negatiivisia ajatuksia itsestäni ja korvaa ne hyvillä ja kannustavilla ajatuksilla.

Kun olen lenkillä mentorini kanssa, hän usein käskee minua mennä korokkeelle ja toistaa kovaan ääneen affirmaationi. Varsinkin alkuun se tuntui hieman tyhmältä ja nololta. En oikein uskonut siihen mitä sanoin. En kokenut olevani kaikkea sitä mitä sanoin olevani. Silti olen jatkanut ja toistanut affirmaatioitani niin yksin kotona, kun välillä lenkin aikana. Viimeisin kerta kun suoritin affirmaationi ulkona, huomasin jotain. Pidin itseäni rohkeana, ahkerana, ajatusrikkaana, positiivisena ja aitona ihmisenä. Se oli uskomatonta.

Pikkuhiljaa näitä asioita toistaessani alan uskomaan siihen mitä olen. Oloni oli voittamaton. Sen voittamattomuuden tunteen päästämmekin karkaamaan ja koemme olevamme vain pieniä muurahaisia tässä suuressa universumissa. Fyysisessä olomuodossa voimme ehkä olla mitättömän kokoisia universumiin nähden, mutta mieleltämme voimme olla niin suuria, kuin ikinä vaan haluamme.

Nothing is impossible, the word itself says ”I’m possible!”.

– Audrey Hepburn

Sinun täytyy ensin siis uskoa olevasi voittamaton ennenkuin voit olla sitä todellisuudessa. 

Tartu siis tilaisuuteen olla jotain suurta ja kerro itsellesi kuinka upea olet.

Kiitos.

Tässä oli ole hyvä, osa 5. Aikaisemmassa osassa oli hieman enemmän tekstiä, joten jattelin nyt kirjoittaa tämmöisen hieman lyhyemmän osion. Toivottavasti nautit tekstistä ja mahtavaa mikäli se herätti ajatuksia. Seuraavassa osassa voitaisiin puhua mm. energioista ja niiden värähtelystä. Palataan asiaan siis taas pian ja toivotankin sinulle nyt oikein aurinkoista ja ihanaa päivää.

– T.Myllymäki –

Lue myös ole hyvä sarjan muut osat.

Osa 1, Itseni esittely, minun muutosprosessi juuri nyt, ADD/ADHD ja meditoinnin vaikutukset.

Osa 2, Harjoitukset, rutiinit ja mitä muutos vaatii sinulta.

Osa 3, Manifestointi, tyytyminen ja elämään valmistautuminen.

Osa 4, Minun Elämäni.

Osa 6, Stressi ja mielen pulmat.

Osa 7, triggerit ja five whys method.

Osa 8, Viikon ”loma”.

hyvinvointi ajattelin-tanaan tutoriaalit mieli
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *