Missä tapauksessa voisin tilata lehden puhelinmyyjältä?

Puhelin soi: tuntematon numero! Hmm, soittaakohan sieltä neuvolan terkka vai oliko tämä nyt se siskon uusi numero? Vai sittenkin se todennäköisin..Bingo.

Lehtimyyjän soittaessa huomaan koko olemukseni muuttuvan kaiken (pehmeän)tiukasti torjuvaksi tefloniksi, tavoitteenani vain lopettaa puhelu mahdollisimman pian, mutta kuitenkin ystävällisesti – ovathan soittajat usein niukkatuloisia opiskelijoita, jotka vain yrittävät saada jostain provikkaa leipänsä päälle. Mutta ne päälleliimatut, ulkoaopetellut myyntipuheet. Aarrggh! Että kun ärsyttää ja verenpaine on punaisella kun huomaa, että myyjä ei anna mitään mahdollisuutta lopettaa puhelua lyhyesti ja kohteliaasti, vaan vänkää vänkäämistään kunnes ei ole muuta vaihtoehtoa kuin painaa punaista luuria -> ja niin jää molemmille osapuolille ikävä maku suuhun tilanteesta.

Saman kaavan toistuttua, puhelu toisen jälkeen mietin missä on vika, sillä pidän lehtien lukemisesta. Minulle tulee kaksi lehtitilausta, joiden uusimpia numeroita odotan aina hartaudella. Ostan myös irtonumeroita ja zoomailen mielenkiinnolla lehtiständien kiehtovimpia otsikoita. Hyvän lehden luku kahvikupillisen ääressä, klassisesti suklaan kera on vain yksinkertaisesti eräs arkiviikon ehdottomista kohokohdista! Tarkemmin ajateltuna pidän myös kovasti siitä ajatuksesta, että saisin minulle mielenkiintoiset lehdet edulliseen hintaan. Hyvä lehti+hyvä hinta = hyvä mieli. Vaan miksi sama viesti puhelinmyyjän suusta saa niskakarvat pystyyn?

Mietin mikä saisi minut tilaamaan lehden puhelinmyyjän kautta ja tulin siihen tulokseen, että suoramarkkinointifirmojen olisi päivitettävä konseptiaan- ihan vaan siksi etteivät olisi niin ärsyttäviä.

Ensiksi täytyy muistuttaa telemarkkinointifirmoja siitä, että suomalaiset kuluttajat arvostavat suoraa puhetta. Kun puhelinmyyjälle sanoo ”en osta nyt mitään, kiitos!”, kiirehtii hän kertomaan lähes loukkaantuneena, kuinka nyt ei olekaan kyse ostamisesta, eikä edes tilauksesta, vaan lahjasta tai juuri minulle kertyneestä edusta, jolla lehtitalo haluaa muistaa parhaita asiakkaitaan. Miksi se lehtitalon lahja sitten kuitenkin maksaa? ”Maksat kuule vain käsittelykulut xx.xx euroa per lehti! laitetaanko tulemaan?”  Eli lehti tulisi minulle säännöllisesti, maksaisin siitä, mutta ei olisi tilaus? Myyjä voisi hyvin sanoa suoraan, että ”soittelen lehtimyynti-asioissa, katsotaanko olisiko mikään lempparilehtesi nyt saatavilla halvempaan hintaan kuin mitä yleensä siitä maksat?”

Toinen ärsyttävä tekijä ovat opetellut jaaritukset, joita ilmeisesti viilataan kymmeneen kertaan ennenkuin uuden työntekijän annetaan ruveta harrastamaan puhelinterroria. Esimerkkitilanne: Kännykkä soi. Asiakas vastaa: ”Maija Meikäläinen”. Myyjä: ”Oliko siellä nyt varmasti Maija Meikäläinen?” Asiakas: ”Juu?” Myyjä: ”IHANAA Maija kun sain sinut kiinni! Kuule nyt soittelen aika mukavalla asialla..blaablaa”. Nyt olisi arvon mediatalojen aika keksiä uutta avausrepliikkiä. Myös ”kuunteleminenhan nyt ei maksa mitään” aika näsäviisaalla äänellä ei edistä tilauksen saamista ainakaan omalla kohdallani.

Lehtimyyjät voisivat myös kiinnittää huomiota käytöstapoihin. Kun sanon että en ehdi nyt puhua, tarkoitan sitä. Silloin ei kannata jankuttaa, että ”no puoli minuuttia  varmaan ehdit silti kuuntelemaan..”. Ja jos myyjä saa lärpäteltyä puheensa läpi, kannattaa myös kieltävä vastaus ottaa ystävällisesti vastaan. Liian usein myyjän aurinkoinen ääni on muuttunut varsin tympeäksi tai tiuskivaksi, kun sanon etten ole kiinnostunut. ”No just. Eisitmtn. (luuri korvaan)” jättää ikävän maun tilanteesta, varsinkin jos olisin jäänytkin miettimään tilausta.

Summa summarum: Voisin tilata lehden puhelinmyyjältä, mikäli hän olisi kohtelias, suora asiassaan, ei puhuisi päälleni  ja juttelisi kuin ihminen ihmiselle eikä ”mun on PAKKO saada myytyä tää lehti sulle, tarttet sitä tai et”-asenne huokuisi läpi. Tietysti mielenkiinnon herättämiseksi alkuun olisi saatava joku syötti. Ilahtuisin varmasti, jos myyjä tarjoutuisi esim. lähettämään minulle yhden näytenumeron ilmaiseksi ja kysyisi samalla saisiko hän soittaa ja kysyä mielipidettäni siitä esim. 1 kk päästä. Samalla voitaisiin sopia, että jos pidän lehdestä hän voisi tehdä siitä minulle hyvän tarjouksen joka voittaa helposti irtonumero-hinnat. Ja tadaa: puhelinmyyjän yhteydenotto voisikin olla loppujen lopuksi ihan kiva asia.

 

Puheenaiheet Raha Ajattelin tänään
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.