Havaintoja Suomessa

Ensimmäinen vuorokausi Suomessa on nyt takana. Kalifornian kuivuuden ja paahteen jälkeen kaikki kesäisessä Suomessa näyttää niin vihreältä ja vehreältä eikä tänä aamuna kesken aamulenkin yllättänyt tihkusadekaan harmittanut. Muutamia muitakin sekalaisia havaintojakin olen vuorokauden aikana ehtinyt tekemään.

kumpparit.jpgPäivän asu: kumisaappaat.

 

– Täällähän onkin ihan lämmintä, jopa silloin, kun sataa vettä! Ja nämä valoisat kesäillat, ihanaa!

– Onpa pitkästä aikaa mukava jutella tuntemattomien ihmisten kanssa suomeksi. Ja jee, ihmiset osaavat lausua nimeni oikein!

– Helsingin rautatieaseman ovesta kahden matkalaukun, repun ja ison käsilaukun kanssa ulos pyrkiessäni ja lopulta ikävästi oveen väliin jäätyäni, kukaan ympärillä olevista ihmisistä ei tarjoudu auttamaan. Kiukuttaa.

– Saan tuntemattomalta naiselta halauksen junamatkan päätteeksi. Hän myös auttaa toisen matkalaukuistani ulos junasta.

– Junissa on ilmainen, langaton nettiyhteys…! Lähitulevaisuudessa häämöttävästä Helsinki – Vihanti -junamatkasta tuli juuri paljon miellyttävämpi.

– Kaukojunissa on ihan ok juoda alkoholijuomia. Itse asiassa samassa vaunussa olleista ihmisistä n. 80 % osti itselleen kaljaa tai siideriä tarjoilukärrystä.

– Kas, puistoissakin juodaan kaljaa. Siis muutkin kuin puliukot.

– Mutta mitä hittoa, ruokakaupasta ei saa viiniä ja sitä paitsi ne menevät yhdeksältä kiinni.

– Lisäravinnekaupassa tajuan, etten tiedä mikä etsimäni aine on suomeksi. Lopulta kun tiedän, sitä ei löydy valikoimasta.

– Teinitytöt kiroilevat kamalasti. Jotenkin hävettää niiden puolesta.

– Juoksulenkin ainoa ylämäki on nousu alikulkutunnelista.

hauva.jpgSuomenpystykorva on erinomainen, väsymätön lenkkikaveri.

 

– Vastaantulijat näyttävät hassua naamaa jos niitä tervehtii tai niille hymyilee.

– Mummolan jääkaapista löytyi maksamakkaraa, nam! Olin unohtanut koko maksamakkaran olemassaolon.

– Maksan kokonaisesta grillibroilerista lähes 8 euroa. Maksan siitä kotona 4 taalaa.

– En löytänyt ensimmäisestä Citymarketista haluamaani maapähkinävoita. Kysyn myyjältä apua, englanniksi.

– Niitä uusia jäätelömakuja on tullut paljon enemmän, kun uskalsin edes kuvitella.

– Dieetti on pakko rikkoa, kun viinerin kutsuhuuto kahvilassa käy vastustamattomaksi.

– ED-energiajuoma on karmean makuista.

omppu.jpgMarjoja voi syödä suoraan pensaasta. Ja kohta omeniakin.

 

Mitähän kaikkea huominen tuo tullessaan? 

 

 

 

Suhteet Oma elämä Mieli Matkat

Valmiina (pitkään) matkaan

Kello on yksi yöllä ja A. Sinivaara alkaa olla henkisesti valmis matkantekoon. Yksi isompi ja yksi vähän pienempi matkalaukku odottavat pullistellen ovenpielessä lähtöä. Lopulta pakkaamiseen kului aikaa lähes neljä tuntia, sillä en enää oikein osannut valita oikeanlaisia vaatteita Suomen kesää varten. Käytetäänkö Suomessa kesällä farkkuja vaiko ei? Mikä takki sopisi mahdollisimman monen alaosan kanssa? Ja paljonko niitä lyhythihaisia paitoja oikein tarvitsee kuukauden aikana? Suoritetun arvonnan jälkeen uskon laukuista löytyvän kaikkea tarpeellista. 

matkatavarat.jpgValmiina reissuun! Matkustuskengiksi valitsin nämä tällaiset, jotka peittävät näppärästi lentomatkustamisessa turpoavat nilkat…

British Airways yllätti muuten minut positiivisesti sallimalla kaksi matkalaukkua per matkustaja. Käytin tilanteen hyväkseni ja otin mukaani moottoripyöräilyvaatteet sateettomien ajokelien toivossa ja pakkasin toisen matkalaukun täyteen kenkiä. Kahden laukun lisäksi selässä heiluu reppu ja olalla iso käsilaukku. Kyllä tällä tavaramäärällä pitäisi kuukausi selvitä vaikka Siperiassa.

Nyt pitäisi vielä malttaa nukkua tämä yö ja suunnata päivän valjetessa kohti lentokenttää. Edessä on tunnin matka autolla kentälle, reilun 17 tunnin lentomatkustaminen, puolen tunnin bussimatka Helsingin rautatieasemalle ja kahden tunnin junamatka Turkuun. Jännittää, stressaa ja väsyttää, mutta kuitenkin olen ihan hirmuisen innoissani!

 

 

Suhteet Oma elämä Matkat