Vähän lähempänä taivasta

Eilen, aktiivilomamme ensimmäisenä päivänä, päädyimme puolivahingossa kiipeämään vajaan 3,4 kilometrin korkeuteen, Mammoth Mountainin huipulle. Katselimme aikamme talviaikaan laskettelukeskuksena toimivaa vuorta, ylös alas kulkevia gondolihissejä ja tuumasimme, että olisipas hienoa kiivetä tuonne laelle omin jaloin ja tulla hissillä alas. Eli ei muuta kuin tuumasta toimeen ja korkeuksia kohden.

mm2.jpgMatkalla huipulle! Seison muuten keskellä laskettelurinnettä.

 

Laskettelukeskuksen alataso, jolta lähdimme liikkeelle, sijaitsi sekin n. 2,4 kilometrin korkeudessa. Jopa näissä korkeuksissa ilma tuntui yllättävän ohuelta ja sai ainakin oman pulssini kohoamaan naurettavan helposti ihan vain ylämäkeen kävellessä. Melko pian puuskutus kuitenkin unohtui käsittämättömän kauniiden maisemien avautuessa eteeni.

mm3.jpgKesäksi pysähtyneet hiihtohissit.

 

mm4.jpgTässä vaiheessa oltiin jo lähellä 3000 metrin korkeutta, 
puusto alkoi harventua ja vastaantulija kertoi, että ylös olisi vielä reilun tunnin matka.

mm5.jpgVaikka oli raskasta, niin silti hymyilytti!

mm6.jpgJee, huippu näkyy jo! Mutta kukapa uskoisi, että ylös kiipesi vielä melkein tunnin verran?

mm7.jpgHorisontissa häämöttävä hammasrivistö ja viimeiset lumipeitteet.

mm8.jpgMelkein perillä. Loppumatka oli melko raskasta tallustaa irtosorassa.

mm9.jpgLähes kolmen tunnin kiipeämisen jälkeen oli huippu vihdoin valloitettu!

mm10.jpgJa se näkymä joka huipulta alas laaksoon aukeni…! Sanoinkuvaamatonta. Oli muuten melko kova tuuli siellä ylhäällä.

mm11.jpgLiikkeellä oli kävelijöitä enemmän pyöräilijöitä, jotka nousivat hissillä ylös ja ajoivat vuorelta alas. Minulla olisi mahdollisuus tehdä sama huomenna, mutta tällä kaatumisprosentilla en ole aivan varma kannattaako?

mm12.jpgSitten lähdettiinkin gondolihissin kanssa takaisin alas. Oltiin muuten ainoat, jotka kiipesi mäkeä ylöspäin. Kaikki muut tulivat hissillä ylös ja kävelivät alas. Arvatkaapa kuka muisti vasta hississä potevansa korkeanpaikankammoa? 

 

Ei tuo nousu loppujen lopuksi niin raskas ollut, kunhan huolehti riittävästä nestetankkauksesta kiipeämisen aikana. Ja toki pysähdyin kuvaamaan maisemia ja tasaamaan hengitystä tämän tästä. Erityismaininnan ansaitsevat ne kaksi teiniä, jotka jaksoivat tallustaa kanssamme koko matkan ylös saakka ilman narinaa ja kiukuttelua.

Tulevasta mainittakoon sen verran, että juuri kun kuvittelin, ettei Mammoth Mountainilta avautuvia maisemia voita mikään, kohtasivat nämä maisemat voittajansa vain vuorokautta myöhemmin. Siitä lisää seuraavassa! Kivaa viikonlopun jatkoa! Me täällä jatketaan samoilua vielä päivän verran.

 

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Matkat

Tien päällä jossain päin Kaliforniaa

Sitä ennen aina ajatteli, että matkanteko on vain pakollinen paha ennen perille pääsyä, tuskallista istumista autossa tunti toisensa jälkeen. Jotenkin täällä, vieraassa maassa, tuo matkanteko-asenne on muuttunut täysin. Siinä missä itse matkakohde, myös ajomatka sinne on omanlaisensa elämys.

suora.jpg

Pakkasimme eilen kimpsut ja kampsut auton takaluukkuun ja suuntasimme aktiivilomalle vuoristoon, Mammoth Lakesille. Edessä oli noin kuuden tunnin ajomatka, johon sisältyi viivasuoraa ja paahtavan kuumaa aavikkotietä enemmän kuin tarpeeksi. Omanlaisensa elämys siis sekin. Pienellä kartan tutkailulla ja seikkailunhalulla löytyy matkan varrelta kuitenkin muutakin näkemisen arvoista, kuten living ghost townina tunnettu Randsburg.

randsburg1.jpgRandsburgin kylänraitti oli hiljainen.

randsburg2.jpgTäysin kuollut ei kylä kuitenkaan ole. Asukkaita pitäjässä on vielä alle sata ja viikonloppuisin ”elävää aavekaupunkia” käyvät ihmettelemässä ohi matkaavat turistit. Minä en nähnyt kylässä ristinsielua koko visiittimme aikana.

randsburg3.jpgTällä asiakasmäärällä se ei ole niin justiinsa. Ja kiinnihän se oli.

randsburg4.jpgHarmi, että tämä(kin) antiikkiliike oli kiinni keskellä viikkoa.

randsburg5.jpgPostitoimisto. Lähteeköhän täältä postit tavallisella postiautolla vai hevoskärryillä?

randsburg6.jpgRandsburgin vanha vankila. Tuonne joutuminen voisi tässä helteessä tuntua ihan oikeasti rangaistukselta.

randsburg7.jpgJa vankila kätki sisäänsä kaksi vähemmän kodikasta vankiselliä.

 

Harmi, ettei silloin Suomessa asuessa osannut nauttia matkanteosta, kuin vasta viimeisinä vuosina. Ei tullut mieleenkään etukäteen ottaa selvää matkalle osuvista nähtävyyksistä tai pysähtyä ihastelemaan luontoa. Oli aina vain niin kiire määränpäähän ja kaikki matkan varrella tuntui itsestään selvältä ja tavalliselta. Mitä haaskausta kaikki ne laput silmillä ajetut kilometrit olivatkaan, näin jälkeenpäin ajateltuna.

 

 

 

Suhteet Oma elämä Matkat