Hupsista, olenkohan liikunta-addikti?

Olen aina ajatellut, että treenaan niin kauan ja paljon, kun se on kivaa. Kuitenkin tänä aamuna kello kahdeksan, lomani viimeisenä päivänä, itseni sängystä aamucardiolle repiessäni, minä mietin onko tämä nyt ihan oikeasti mukava tapa aloittaa sunnuntai? En ole ammattiurheilija enkä edes vakavamielinen joukkuelajien harrastaja. En ole fitness-ammattilainen enkä fitness-malli. En osallistu vapaa-ajallani juoksu- tai muihinkaan liikuntatapahtumiin, en ole personal trainer enkä ryhmäliikuntaohjaaja. Silti harrastan liikuntaa melkein joka päivä, aamuin illoin.

Pikaisen pohdinnan tuloksena tajusin, että vaikkei liikkeellelähtö aamutuimaan ehkä juuri sillä hetkellä tunnukaan erityisen mukavalta, on se silti itselleni ainoa oikea tapa aloittaa päivä. Niinä päivinä, jolloin jätän aamuisen liikuntarituaalini tekemättä, olipä se sitten cardio salilla, juoksulenkki tai mitä tahansa, ei päiväni käynnisty ollenkaan, olen pahantuulinen ja väsynyt. Sama sääntö pätee myös illan punttitreeneihini. Mikäli jätän sen tekemättä, tunnen itseni laiskaksi ja oloni vetämättömäksi. Olen siis puolivahingossa kehittänyt itselleni liikunnasta eräänlaisen huumeen, joka tuottaa minulle suunnatonta mielihyvää ja jonka tekemättä jätettyäni saan vieroitusoireita.

Kokemuksesta tiedän, että addiktoidun helposti ja kun innostun jostain, on minun vaikea pysyä kohtuudessa. Vähintään yhtä vaikeaa on tiedostaa se, missä kohtuuden rajat kulkevat. Olen ajatellut, että kyllä kroppa kertoo milloin tulee levätä, mutta kun mieli huutaa treeniä välipäivänäkin ja samaan aikaan järki kehoittaa ottamaan rennosti, on vaikeaa päättää kumpaa kuuntelee. Pakko siis myöntää, että tietokonepelien, leipomisen, kirjoittamisen, internetin ja monien muiden kokemieni pakkomielteiden jälkeen olen tällä kertaa addiktoitunut liikunnasta.

Jostain syystä minun kulkemaltani polulta tuntuu puuttuvan kokonaan kultainen keskitie. On vain oja ja allikko. Mutta kun kuulee ihmisten jatkuvasti haaveilevan liikunnan ottamisesta osaksi jokapäiväistä elämää, niin ei kai liikunta-addiktio voi kovin paha asia olla? Eihän?

 

 

Hyvinvointi Liikunta Mieli

Juhannus Kaliforniassa

Teillä siellä Suomessa juhannus alkaa pian olla jo ollutta ja mennyttä, mutta meillä täällä Kaliforniassa on juhannuspäivä vielä pitkälti elämättä. Siksi en tavallaan ole juhannus-aiheisen kirjoitukseni kanssa myöhässä.

terkkuja.jpgJuhannusterveiset Hollywoodin kukkuloilta!

 

Tosiasiassa minä unohdin koko juhannuksen aina siihen saakka, kunnes Lily ja Facebook alkoivat täyttyä juhannushumusta ja sain tekstiviestitse parit juhannuksentoivotukset. Voi apua, mitäs sitä juhannuksena taas kuuluikaan tehdä?

  • Pidellä sadetta ja pukea villasukat
    (Meillä paistoi aurinko pilvettömältä taivaalta ja lämpömittari näytti kolmeakymmentä astetta. Puin sandaalit.)
  • Mennä mökille ja uida järvessä, olipa se vesi miten kylmää tahansa
    (Tänä juhannuksena on tyydyttävä takapihan uima-altaaseen, kunhan ensin joku nostaisi sinne pudonneen ja hukkuneen liskon pois…yök.)
  • Juoda alkoholia
    (Olen vähän huono esimerkki suomalaisesta alkoholikulutuksesta. Juhannusaattona otin vähän valkkaria ja skumppaa ja juhannuspäivän aamuna olin jo valmis juoksulenkille. Kun ei maistu, niin ei maistu.)
  • Saada kuningasideoita
    (Tämän juhannuksen kuningasidea oli käydä pyörähtämässä Hollywoodin kukkuloilla.)
  • Kaivaa nurkista jäteöljyt ja vanhat autonrenkaat kokon sytykkeiksi
    (Eiköhän noissa rutikuivassa maastossa joka vuosi roihuavissa maastopaloissa ole ihan tarpeeksi juhannuskokkoa.)
  • Juoda lisää alkoholia
    (Saisinko kuitenkin lasin vettä?)
  • Paistaa kokossa ympäristöjätteenmakuisia makkaroita
    (Paikalliset makkarat on aivan liian hyvälaatuisia. Grillimakkarastandardieni kohtaavien, sopivan jauhoisten makkaroiden puuttuessa tyydyin syömään ihan vain rehellistä lihaa.)
  • Tehdä juhannustaikoja sulhasen toivossa
    (Joo ei kiitos enempää miehiä tähän talouteen.)
  • Pestä nokeentunut takamus, varpaat, kasvot ja kädet juhannussaunassa
    (Vaikka monella suomalaisella täällä oma sauna onkin, meillä ei ole. Siksi otin juhannushikoilut irti uima-altaalla aurinkotuolissa köllötellessä. Ei sekään huono vaihtoehto ollut ja nahasta tuli yhtä punainen, kuin saunomisen jälkeen.)
  • Yrittää epätoivoisesti saada unta keskiyön auringon porottaessa armottomasti suoraan silmiin koko yön
    (Täällä on öisin pimeää, ympäri vuoden. Ja sanovat, että Suomi on synkkä maa…)

 

Pöh. Ei se juhannus ole juhannus täällä. Oikeasti tämä on ollut ihan tavallinen viikonloppu muiden joukossa.

Puheenaiheet Ajattelin tänään