”Tällä kertaa en kyllä sitten laita kovin paljoa…”

Ajattelin, kun päätimme miehen kanssa pitää tulevana lauantaina yhdistetyt (ja myöhäiset) 30- ja 40-vuotissyntymäpäivämme. Tulin melko pian toisiin aatoksiin ja päätin sitten kuitenkin panostaa bileisiin ”vähän” enemmän.

Kello on nyt puoli kaksi yöllä. Olen juuri leiponut kaksi pellillistä pikkupiiraita, tehnyt kakun lakritsitäytteen valmiiksi ja pyöräyttänyt vielä tupla-annoksen lisää piirakkataikinaa huomiseksi. Samaan aikaan mies pystytti takapihalle gazeboa ja asetteli uima-altaan vierustalle valaisimia, jotka hieman aikaisemmin kävimme pikapikaa ostamassa Ikeasta. Enää olisi kaksi erilaista suolaista piirakkaa tekemättä, samoin täytekakku, kaksi makeaa piirasta, käsintehdyt suklaakarkit sekä pizzat, lihat marinoimatta, ruisnapit täyttämättä, juomat ostamatta ja takapiha viimeistelemättä ja kukkaset istuttamatta. Aikaa on jäljellä 1,5 vuorokautta. Tästä meidän juhlien järjestämiskonseptista saisi varmaan hyvän tosi-TV-sarjan: ”Bileet pystyyn 48 tunnissa”.

Milloinhan sitä oppisi olemaan ylisuorittamatta? Haudassa? No, ensi yön yöunet ainakin siirtyy viimeiselle leposijalle.
 

kahvi.jpgOnneksi löysin kaupasta tällaista kahvia.

 

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä

Paikallisuutisista poimittu ripaus positiivista ajattelua

Koska kaikki pikku-uutiset eivät täältä kaukaa kulkeudu Suomeen saakka, halusin jakaa aamu-uutisten haastattelussa olleen Afganistanin veteraanin Travis Millsin koskettavan positiivisen asenteen sinne kotisuomeen.

Travis Mills on noussut viime viikkoina lähes kansallissankarin asemaan menetettyään huhtikuussa Afganistanissa palvellessaan niin molemmat kätensä kuin jalkansakin. En ota sen enempää kantaa amerikkalaisten ylenpalttiseen mellastamiseen ulkomaailmassa, poliittisiin seikkoihin tai edes kansallissankarin plakaattiin. Tärkeämpää on se, kuinka Travis itse tilanteeseen ja muuttuneeseen elämäänsä suhtautuu.

Paikallisten mielestä tarinassa tärkeintä on varmaankin Travisin sankarillisuus ja tekemänsä uhraus isänmaansa puolesta. Oma huomioni kiinnittyy enemmän rivien välistä pulppuavaan positiivisuuteen kaiken tapahtuneen keskellä, oman elämänsä sankaritarinaan. Haastattelun edetessä hän vitsaili ja kertoi tulevaisuudensuunnitelmistaan ja niistä haaveista, joita hänellä on. Tuntui uskomattomalta, että häneltä oli amputoitu kaikki neljä raajaa vain puolitoista kuukautta aikaisemmin. Ettei hän ei enää koskaan kävele omin jaloin eikä nosta tytärtään ilmaan.

Haastattelun tärkein sanoma tulee tässä. Haastattelijan hämmästellessä hänen positiivista asennettaan, hän kertoi, ettei mennyt naimisiin jäädäkseen vaimonsa elätettäväksi ja hoidettavaksi. Siksi hän ei ole antanut periksi eikä jäänyt tuijottamaan maailmaa ikkunasta loputtoman katkeruuden ja itsesäälin vallassa. Päinvastoin, hän yrittää raivata tiensä niin normaaliin elämään, kuin se hänen tapauksessaan on mahdollista. Hän ei kieltänyt, etteikö hänellä olisi myös synkkiä päiviä, mutta kertoi selviävänsä niistä ajattelemalla, kuinka ainutlaatuinen hän ja hänen elämänsä kaiken tapahtuneen jälkeen on.

Moniko meistä, joilla on vielä kaikki raajat tallella, ajattelee itsestään ja elämästään yhtä kauniisti? Sanojensa kautta hän muistutti meitä kaikkia siitä, kuinka ainutlaatuista elämä on ja kuinka ainutlaatuisia me itse olemme. Ei jokaisen päivän tarvitse olla yhtä pilvilinnaa ja riemunkiljahduksia, mutta olisi haaskausta uhrata elämänsä itsesäälille, katkeruudelle, ilkeydelle, kateudelle tai vihalle.

 

Suhteet Oma elämä Hyvä olo Uutiset ja yhteiskunta