Supervaaka tuli taloon

Vaikka uutena vuotena lupasinkin, että tänä vuonna en ainakaan laihduta, löysin itseni viime maanantaina pakastamasta leipomiani leipiä ja täyttämästä jääkaappia salaattikerillä, vihanneksilla, kanalla ja pihvilihalla. Hupsista.

Mikä sitten saa normaalipainoisen ihmisen lähtemään moiseen hulluuteen? Ajauduin tilanteeseen ikään kuin puolivahingossa taloutemme toisen osapuolen päättäessä hankkiutua eroon elintason mukanaan tuomasta ylimääräisestä elopainosta. Koska olen sen verran reilu vaimo ja hengessä vahvasti mukana, päätin itsekin tilaisuuden avautuessa karistaa itsestäni ne viimeisetkin ylimääräiset sentit.

supervaaka.jpgTavoitteiden asettamiseksi on selvitettävä lähtökohdat.
Hankkimani vaaka kertoo tuskallisen yksityiskohtaisesti tietoja
kehostasi mm. rasvaprosentin ja lihasmassan muodossa.

Mistään kuntokuurista ei kohdallani ole kyse, sillä liikun muutenkin keskivertoa enemmän. Sen sijaan pääpaino laihduttamisessa hoidetaan ruokavaliota tiukentamalla ja hiilihydraatteja karsimalla. Ja totta puhuakseni ruokavalion tiukentamiseksi ei tarvitse nähdä paljonkaan vaivaa, sen verran huolettomasti on tullut viime ajat popsittua yhtä sun toista. Roskaruoan ystävä en koskaan ole ollut, mutta rakastan herkkuja niiden kaikissa muodoissa. Tuo ylenpalttinen herkuttelu ei kylläkään liikunnan ansiosta ole minussa erityisemmin näkynyt satunnaisia finnejä lukuunottamatta, mutta on sitkeästi pitänyt ne muutamat ylimääräiset sentit siellä mihin ne jo teini-ikäisenä asettuivat.

Se lähtökohdista. Tavoitteiden asettamiseksi on tehtävä perusteellinen tilannekatsaus. Tähän tarvitaan mittanauha sekä vaaka. Vanhan vaa’an antauduttua jo puolisen vuotta aikaisemmin, marssin kauppaan ostamaan uutta. Olin lukenut niistä hienoista vaaoista, jotka painon lisäksi kertovat punnittavan rasvaprosentin, nestemäärän sekä lihas- ja luumassan. Vaikka suhtaudunkin vaakojen tarjoamiin lukemiin suurella varauksella, halusin sellaisen silti, sillä rakastan kaikenlaista nippelitietoa. Sen sijaan, että seuraisin pelkästään mittanauhan lukemia ja elopainon kehittymistä, voin nyt myös seurata rasvaprosentin ja lihasmassan kehityssuuntaa. Minimoidakseni vaa’an mahdollisen epätarkkuuden, suoritan mittaukset aina samaan aikaan päivästä, eli aamulla ennen lenkkiä tai aamupalaa. Tällä tavoin uskon vaa’an kertovan suhteellisen totuudenmukaisesti kehityssuunnasta, vaikka prosentit periaatteessa pielessä olisivatkin.

Huolellisen mittauksen jälkeen lähtökohdat ovat seuraavat:
Pituutta 169,5 cm, painoa 61,1 kiloa, vyötärönympärystä 70 cm ja reidenympärystä 50 cm. Vaaka kertoi lisäksi, että rasvaprosenttini olisi 18,1 ja lihasmassan määrä  36,4 %.

Painossani ei juuri pudottamisen varaa ole. Odotettavissa onkin, että ainakin aluksi painoni lähtee nousuun, sillä matkustelun mukanaan tuoman liikkumattomuuden myötä painoni on hieman alakantissa. Kohdallani kun jopa kuukauden liikkumattomuus saattaa pudottaa painoani muutaman kilon. Avaintavoitteeni ei siis ole painonpudottaminen, vaan mittojen pienentäminen. Toivoisinkin vyötäröltäni katoavan sentin tai pari. Yleisesti ottaen haluaisin rasvaprosentin pienenevän ja sen pienen häiritsevän ”hötön” katoavan sieltä täältä, ennen kuin Kalifornian aurinko porottaa kuumimmillaan.

Seuraillaan siis tilanteen kehittymistä. Odottelen jo kanasalaattiani mutustellen suurella mielenkiinnolla jokaviikkoista punnitussessiota ja vaa’an tarjoamia prosenttilukuja. Siihen asti tyydyn räpeltämään sykemittariani, sen tarjoamia harjoitustehomittareita ja kalorinpolttolaskureita. Olisiko minussa sittenkin vähän insinöörin vikaa?

Suhteet Oma elämä Liikunta Terveys

Arvoisa MP-messuvieras

MP-messut ovat pian ovella ja myös tänä vuonna yllättävän moni messuvieraista muuttuu ovista sisään astuessaan idiootiksi. Niinpä esitänkin vetoomuksen kaikkien messutyttöjen puolesta, että tällä kertaa mahdollisimman moni riskiryhmään kuuluvista tunnistaisi ongelmansa ja välttäisi päästämästä sisäistä idioottiaan valloilleen.

Kerrataanpa muutama perusasia. Messutytöt, eli promootiotyöntekijät, ovat messuilla töissä, eli työpaikallaan. Aivan kuten sinä olet toimistossasi, rakennustyömaalla tai missä olemisesta sinulle ikinä sitten maksetaankaan. Siispä kohtele heitä, kuten haluaisit itseäsi työpaikallasi kohdeltavan. Tämä on tärkein asia muistaa, kun kaadut umpikännissä ulos bussin ovesta ja lähdet vaeltamaan kohti Messukeskuksen ”kinkkuja”.

Vaikka he ovat töissä juuri sinua varten; saadakseen sinut viihtymään, poseeratakseen kamerallesi ja jutellakseen kanssasi, älä kähmi heitä. Ethän sinäkään haluaisi asiakaspalvelualalla olevan tyttöystäväsi joutuvan kähminnän kohteeksi. Pidä siis näppisi kurissa, myös yhteiskuvia otettaessa. On ymmärrettävää, että haluaisit kotikylällä esitellä todistusaineistoa siitä, että olet kerran elämässäsi koskettanut naisen rintoja tai takapuolta, mutta ole hyvä ja hanki todistusaineistosi jostain muualta.

Muista, että messutytöilläkin on korvat, yleensä jopa ihan toimivat sellaiset. Niinpä he myös ymmärtävät kuulemansa. Käytä siis kieltäsi harkiten. Ethän pankissa asioidessasikaan nimittele virkailijaa horoksi, ämmäksi, läskiksi tai tyhmäksi. Vaikka messuilla työskentelevät tytöt ovatkin tottuneet mauttomiin vitseihin, ulkonäkökommentteihin ja haukkumanimiin, saattavat ne silti satuttaa jossain väkisin taiotun hymyn takana. Jos et tunne, älä tuomitse.

Vaikka sinulla olisikin jonkin himpulapimpula-prätkäjengin liivit päällä, eivät messutytöt lähde kanssasi työajalla oluelle. Toivottavasti nahkaliivisi eivät estä sinua tajuamasta, etteivät tytöt ole töissä seuralaispalvelussa, vaikka kauniita ovatkin. Muista myös, etteivät liivisi välttämättä ole omien piiriesi ulkopuolella niin kova juttu, kun kuvittelet niiden olevan.

Messuilla vierailevien naisten on syytä muistaa, etteivät messutytöt ole töissä iskeäkseen varattuja miehiä, vaikka he miehellenne hymyilisivätkin. Älä siis turhaan huorittele heitä. Mikäli et kestä, että messutytöllä on suuremmat tai pienemmät rinnat kuin sinulla, hän on hoikempi tai runsaampi kuin sinä tai hänen hameensa on lyhyempi tai ehkä pidempi kuin sinulla, pysy kotona. Messuilla näytillä olevia moottoripyöriä voi katsella netistäkin ilman häiriötekijöitä.

Tee siis tyttöjen työpäivästä parempi ja jätä tänä vuonna muuntautumatta idiootiksi. Kun annat tyttöjen tehdä työnsä rauhassa, niin sekä sinä että muut messuvieraat saatte nauttia aidosti iloisesta messutunnelmasta ja hymyilevistä messutytöistä.

MP-messut ovat 2.-5.2.2012 Helsingin Messukeskuksessa.

Puheenaiheet Ajattelin tänään