Kuka lohduttaisi ylisuorittajaa?

Tehtävät arvioimatta, kurssi suoritettu

Ensimmäisellä jaksolla tämä intohimoinen opiskelija koki ylimääräisiä sydämenlyöntejä, kun tehtävistä saadut palautteet alkoivat näyttää vähintäänkin puutteellisilta. Turhautuminen oli käsin kosketeltavaa, kun palautettuihin töihin kerta toisensa jälkeen alkoi ilmestyä vain vertaisarviointeja. Sanon ”vain”, koska niin hyvä menetelmä kuin vertaisarviointi on opiskelijan oman reflektoinnin välineenä, ei se mielestäni korvaa opettajan tai kouluttajan ammattiarviota. Joitakin tehtäviä ei koskaan arvioitu edes hyväksytty/hylätty tasolla, vaikka niillekin oli asetettu reunaehdot ja aikataulu. Osa töistä oli jopa kovin suuritöisiä. Kurssien arvosanat tulivat silti, vaikka tehtäviä oli arvioimatta… samalla tuli myös pettymys.

Miten arvostaa opetusta, joka ei ole vastavuoroista? Halu näyttää osaamiseni palaa kirkkaalla liekillä, mutta vaivannäkö valuu hukkaan. Koen, että minulla olisi niin paljon annettavaa, mutta kuka osaamiseni, näkemykseni ja intohimoni ottaisi vastaan?

 

Eilisen uutinen

Arviointimetodeja aloin kyseenalaistamaan, kun eräällä kurssilla pari/ryhmätyönä tehdyt kirjalliset mielipidekirjoitukset arvioitiin. Mielestäni mielipidekirjoituksen funktioon kuuluu, että vasta sen julkaisu tekee kirjoituspöydänlaatikkopohdinnasta konkreettisen mahdollisesti lukijaansa vaikuttavan mielipiteen ilmaisun. Mielipidekirjoitus on vain tekstiä, jos sitä ei julkaista. Tehtävänannossa oli määritelty, että noin 60 oppilaan kurssilta 2-3 mielipidekirjoitusta tullaan julkaisemaan. Mielipidekirjoitukselle oli annettu myös teknisiä speksejä, kuten pituus ja lähteiden käytön yksityiskohdat.

Epäuskon hetki koitti, kun sain kuulla julkaisupäätöksien perustuvan kirjoituksesta luotuun vapaamuotoiseen noin puolessa tunnissa koottuun kolmen minuutin esitykseen. Auts! Vaikka pidän itseäni luovana ja olin selkeästi yksi innostuneimmin haasteeseen tarttuneista oppilaista, niin kirjoittaja-minäni sisälläni haukkoi hetken henkeään ja tuupertui järkytyksestä. Olin ehtinyt tutustumaan osaan ennakkoon palautetuista teksteistä ja tiesin, etteivät kaikki kirjoitukset täyttäneet tehtävän teknisiä vaatimuksia. Perfektionisti sisälläni myös kyseenalaisti miten voin antaa äänen mielipidekirjoitukselle, jota en ole lukenut, oli siitä tehty esitys sitten kuinka hyvä tahansa. Suuri osa teksteistä oli palautettu vasta deadlinen viime hetkillä ja ne olivat yleisestä kuohunnasta päätellen kovin monelta lukematta. Tehtävänannossakin oli edellytetty vain muutamaan tekstiin tutustumista sekä kommentointia.

Parini ja minun esitys ei saanut yhtään ääntä… Tämä ei sikäli yllättänyt aiheemme haastavuus huomioiden. Ylisuorittaja sisälläni tunsi kuitenkin nielleensä tappion karvasta kalkkia – kaikki se vaivannäkö turhan takia. Olin kuitenkin hätäisenä nuolaissut ennen kuin tipahtaa. Viestinnän opettajan erinomainen arviointi tuli myöhemmin. Ja vielä kaneetilla: ”Ehdottomasti julkisuuteen!”

Pari viikkoa hyvän arvioinnin jälkeen teksti on yhä julkaisematta. Asiaan ei koskaan enää palattu. Nykyään ei kai voi väittää, että teksti pölyyntyy pöytälaatikossa, sanotaan vaikka että se pikselöityy kovalevyllä. Hyvässä tallessa, piilossa, unohdettu, eilisen uutinen…

Hyvinvointi Opiskelu Uutiset ja yhteiskunta

Hyv/Hyl/Täydennettävä

Rakenteellista reikäjuustoa

Vaikka kuvittelin sukeltavani ammattikorkeakouluopintoihin taas kuin kala veteen, niin eihän se sitten ihan niin sujuvasti mennyt. Ihmettelin moneen otteeseen opon mainintaa ”rakenteellisesti erilaisista opinnoista”. Piti tosiaan hetki tarpoa opintoja eteenpäin, ennen kuin ymmärsin tämän rakenteellisen eroavaisuuden ja sen tuomat haasteet.

Opinnot koostuvat moduuleista, jotka sisältävät toisiinsa limittyviä kursseja. Opintoja ei siis ole rakennettu yksittäisistä kursseista ja niiden täsmällisistä sisällöistä. Tämä tuo tiettyjä haasteita täysien jaksojen rakentamisessa aiempia opintoja ja kokemusta hyödyntäville opiskelijoille, sillä hyväksilukuja kuitenkin haetaan kurssikohtaisesti. Kursseilla voi olla siis päällekkäisyyksiä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tulet joka tapauksessa tekemään tehtävän, joka kuuluu kurssiin, jonka olet jo hyväksilukenut. Miksikö? Koska se sama tehtäväsuoritus vaaditaan myös kurssille, joka sinulta puuttuu. Yhtenä hämmentävänä esimerkkinä on myös viestinnän opinnot, jotka kulkevat useiden eri moduulien alla ja sisällä polveillen siellä ja täällä useamman vuoden opintojen aikana. Viestinnän opinnot hyväksilukenut tekee siis pääosin samat tehtävät kuin muutkin.

Näin raskauden edettyä viimeiselle kolmannekselle ei itselleni juurikaan riitä ympäripyöreät vastaukset mahdollisuudesta tai mahdottomuudesta suorittaa tiettyjä kursseja esim. tehtävin. Oma-aloitteisuudella ja itsepintaisuudella olen saanut kasattua itselleni oman henkilökohtaisen opetussuunnitelmani. Se on vaatinut sinnikkyyttä. Tarkoitukseni on valmistua raskaudesta huolimatta nopeutetusti, sillä kykenen opinnoissani hyödyntämään laajasti aiemmin kerryttämääni osaamistani. Opintojen rakenteellisuudesta johtuen HOPSini tosin näyttää nyt reikäjuustolta. Suoritettuja kursseja on siellä täällä, jotka näyttäytyvät nyt osittain suoritettuina moduulikokonaisuuksina. Koska kurssien tehtävät ja vaatimukset ovat myös limittäin ja päällekkäin, niin opintojen suunnittelu on kuin huojuvan tornin rakentamista.

Kun rima ei enää ole matalalla, vaan maassa

Ensimmäisen jakson palautekeskustelussa havahduin siihen, miten tämä rakenteellisuus on vaikuttanut myös muiden opiskelijoiden opintokokemukseen. Oli hämmentävää huomata, miten erilaisia vastauksia olimme saaneet samoihin kysymyksiin. Vielä hämmentävämpää oli, että jotkin kysymykset eivät tuottaneet vastauksia laisinkaan, vain lisää kysymyksiä. Surullisin yksittäinen kommentti koski jopa opintojen lopettamisen harkintaa kaiken tämän kankeuden ja ristiriitaisuuksien keskellä.

Ensimmäisen jakson haasteista on kuitenkin selvitty ja toistaiseksi tuntuu olevan vielä suurin osa opiskelijoistakin mukana. Paljon joudumme kuitenkin itse etsimään ja kyseenalaistamaan. Aikaa tässä tuhraantuu ja hermoja, mutta lisääpähän se ongelmanratkaisutaitoa, organisointikykyä ja ajankäytön hallintaa.

Moni tehtävämme arvioidaan ensimmäisellä jaksolla hyväksytty/hylätty/täydennettävä. Opintojen alkamisen informoinnin voisin niputtaa yhteen ja lähettää takaisin arviolla: Täydennettävä.

Hyvinvointi Raskaus ja synnytys Opiskelu