Tylsä äiti

Talvi on ihana. Ei pääse mihinkään. Eilen sen taas tajusin, kun mittarin -15 ei tuntunut missään, koska ulkona oli niin kaunista ja raikasta. Lumen tuoma valo piristää mieltä ja onhan se pakkasella ulkoilu tuhat kertaa hauskempaa kuin kurassa talsiminen.

dsc_0282.jpg

Kahdeskymmenesensimmäinen kerta…

Pulkkamäessä lapsen kanssa muistaa, kuinka hauskaa oli laskea mäki 20 kertaa peräkkäin ja siltikin vielä nousta juosten huipulle. Kuusien suojasta löytyy ihana pesä vaikka karhunpennuille ja maahan tippuneet oksat toimivat vaikka autoina, jos vaan niin haluaa. Ohikulkevilta ihmisiltä voi piiloutua pusikkoon, koska hehän ovat ilmiselvästi vaarallisia haikaloja (tosin tylsä äiti miettii, että miltähän me oikeasti näytettiin kyyristellessämme pusikoissa? :D).

Tylsän äidin mietteet siitä, kuinka puistossa ei oikein ole mitään tekemistä talvella, vesittyvät hyvin nopeasti melkein 3-vuotiaan toimesta. Melkein 3-vuotias näkee leikkejä siellä, missä tylsä äiti näkee vain valkoisen lumipeitteen tai kuuran kovettaman hiekan. Melkein 3-vuotias jaksaa innostua huurteen peittämistä oksista eri syystä kuin tylsä äiti, joka näkee vain valokuvauskohteen. Melkein 3-vuotiaan mielestä nuo oksat voisivat yhtä hyvin olla tikkareita tai jäätelöitä.

dsc_0291.jpg

Lumikuuraa vai jäätelöä, päätä itse.

Joskus sitä toivoo, että mielikuvitus olisi vieläkin samalla tasolla kuin tuolla melkein 3-vuotiaalla. Ja kyllähän se joskus onkin, kun vaan hiukan jaksaa pinnistellä. Sitä konttaa nauraen lapsensa perässä ja väistelee kuviteltuja käärmeitä tai hyppii kuviteltuja kiviä pitkin, jotta ei tippuisi veteen. Mutta silti sitä on pohjattoman kateellinen niille ihmisille, joiden mielikuvitus suoltaa aikuisenakin mitä ihmeellisempiä tarinoita. Omat tarinat kun viihdyttävät juuri ja juuri sitä melkein 3-vuotiasta. Ehkä jo muutaman kuukauden sisään tylsän äidin tarinat eivät enää kelpaa.

Toisaalta, joskus sitä on ihan mielellään tylsä aikuinen. Kun seisoo mäen päällä ja näkee ympärillään luonnon huumaavan kauneuden ja hengittää sisäänsä raikasta pakkasilmaa. Kun voi pysähtyä vain kuuntelemaan ympäristön ääniä ja nauttimaan siitä pienestä hetkestä. Kun arjen ongelmat hetkeksi häviävät lapsen touhuja seuratessa. Silloin olen ihan mielelläni tylsä äiti.

dsc_0295.jpg

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään

Kissojen vinkit aurinkoiseen talvipäivään

Aurinkoinen ja kirpakka talvipäivä sai minussa aikaan siivouskohtauksen. Petivaatteet ja sohvatyynyt saivat kyydin pihalle ja imuri lauloi. Käytettyäni lähes jokaisen taloutemme siivousräteistä puunatessani nurkkia en voinut muuta kuin olla kateellinen. Kissoillemme, nimittäin.

Mikä rentoutumisen taito! Mitä suloisenihanaa itsekkyyttä! Kuinka mahtavaa piittaamattomuutta ympärillä tapahtuvasta!

dsc_0232.jpg

1. askel: Valloita talon paras aurinkopaikka ja asetu siihen kuningattaren elkein.

dsc_0226.jpg

2. askel: Hätistä mahdolliset reviirillesi tunkeilevat kilpailijat sinne missä pippuri kasvaa. Tai ainakin aurinkopaikan ulkopuolelle.

18.jpg

3. askel: Tee olosi mahdollisimman mukavaksi. Ja sitten, älä tee mitään. Paitsi tietenkin: nauti.

Ota sinäkin opiksi. Mäkin lupaan, heti huomenna (kunhan pyykit on pesty ja tiskit hoidettu ja ja ja….).

dsc_0258.jpg

Ps. Mikäli olit se paikalta häädetty: kärsi tappiosi nöyränä ja ota se rätti käteen.

Suhteet Oma elämä Mieli Höpsöä