Katsaus menneeseen vuoteen

Vuosi 2013 ei ollut oikeastaan millään tavalla erityinen. Vuoteeni ei ole mahtunut elämää suurempia matkoja, eikä elämässäni ole tapahtunut muuta suurta muutosta kuin työpaikan vaihto. Kotimme aiheutti stressiä remppailujen takia, ja olen tuntenut itseni varmaan yksinäisemmäksi kuin ikinä. Pieniä ilonhetkiäkin vuoteen mahtui. Tämä vuosi olikin tehty pienistä hetkistä, ne olen koonnut pieniksi kuvakoosteiksi.

Tammikuu

01.jpg

Vuosi alkoi sairastelulla ja paukkupakkasilla. Mahtuipa tammikuuhun yhdet juhlatkin ja kevyt irtiotto miehen kanssa. Lapsi innostui tuhat kertaa joululahjaksi saamistaa leluista. Arki rullasi normaaliin tahtiinsa.

Helmikuu

02_0.jpg

Helmikuussa sairastelimme taas, sekä äiti että poika. Itse sairastin kammottavan influenssan, eikä sairastelua helpottanut se, että olin kaksin pojan kanssa pahimman piikin ajan. Täytin vuosia, enkä muista, että niitäkään suuremmin juhlittiin. Lunta tuli lisää. Ja lisää. Ja lisää. Itseäni se ei haitannut, minä olen talvi-ihmisiä. Kattomme kesti lumenpainon, mutta joku rakenteissa mätti, kun vedet yhtenä helmikuun päivänä valuivat pitkin eteisen seinää. Alkoi kattoremontin suunnittelu.

Maaliskuu

03.jpg

Maaliskuussa ei tapahtunut juuri mitään normaalin arjen lisäksi. Niin, ja sen kattoremontin. Katolta tiputettiin lumet pois ja sitten alkoi muutaman viikon sähellys katollamme. Onneksi hommia tehtiin vaan pääasiassa työpäivieni aikana. 😉 Hyvä tuli, ja ehkä tänä vuonna luotto katon kestävyyteen on suurempi.

Huhtikuu

04.jpg

Huhtikuussa vietimme poitsun 2-vuotissynttäreitä. Sen kunniaksi ajeltiin loputkin vauvahiukset pois. Vieraita tuli ja meni useampana päivänä ja kakkujakin riiitti. Parhaaksi lahjaksi osoittautui ”Mese”, tunnetummin Mersu. Se kulkee edelleenkin melko tiiviisti mukana poitsun leikeissä. Itse kävin huhtikuussa rentoutumassa risteilyllä kaveriporukalla.

Toukokuu

05.jpg

Toukokuu toi mukanaan tervetulleen lämmön. Poitsun kanssa ihmeteltiin vappuhulinoita ja innostuttiin muovailuvahasta. Koska kattoremontissa ei ollut tarpeeksi remonttia kuluneelle vuodelle, päätimme pistää hulinaksi ja ruveta tekemään uutta terassia. Itse kävin myös keväisessä Ruotsissa työpaikan järjestämällä kevätretkellä. Tuo reissu oli ehkä vuoden kohokohta, oli kiva nähdä muutakin Ruotsia kuin vaan Tukholmaa.

Kesäkuu

06.jpg

Kesäkuu toi uutisen uudesta työpaikasta. Sen ansiosta sain myös aloittaa ihanan pitkän kesäloman. Pieni mies innostui pyöräilystä ja saippuakuplista. Elämä oli leppoisaa.

Heinäkuu

07.jpg

Heinäkuussa saatiin uusi terassi käyttökuntoon. Poitsun kanssa ihailimme vanhoja junia pariinkin kertaan. Piha tuotti marjoja enemmän kuin omiin tarpeisiin. Asuntomessuilla käytiin kasvattamassa kateutta ja Tampereella pienellä minilomalla miehen kanssa. Heinäkuu sujui samalla leppoisuudella kuin kesäkuukin. Niin ja aloitinhan minä bloginikin silloin.

Elokuu

08.jpg

Lomani läheni loppuaan ja kävin hyvästelemässä vanhoja työkavereita kyynelsilmin. Pian olinkin jo uusissa kuvioissa. Terassimme kulmalle ilmestyi palju, jossa vietettiin loppukesästä monta mukavaa hetkeä iltojen jo viilentyessä. Kuun lopulla sukumme sai uuden jäsenen ja lapsemme uuden serkun.

Syyskuu

09.jpg

Syyskuu oli taas yksi turha välikuukausi, jolloin tuntui, ettei tapahdu ikinä mitään. Kahdet synttärijuhlat vietettiin, ja taisi sinne joku tyttöjen iltakin mahtua. Perusarki rullasi eteenpäin samaan verkkaiseen tahtiinsa.

Lokakuu

10.jpg

Lokakuussa tehtiin pihahommia, juhlittiin suvun pienimmän miehen nimeä, ihasteltiin hälytysajoneuvoja ja elettiin taas sitä normaalia arkea.

Marraskuu

11.jpg

Pieni mies odotti lunta kuin kuuta nousevaa ja saatiinhan sitä hetkeksi. Marraskuussa tapasimme myös joulupukin ja askartelimme kasan joulukortteja. Pimeys alkoi vallata alaa ja minulla ainakin oli näkyvissä pientä alakuloisuutta. Tunsin itseni myös todella yksinäiseksi.

Joulukuu

12.jpg

Joulukuussa saimme itsenäisyyspäivän vieraita ja innostuimme joulujutuista. Pieni mies oppi tekemään kuperkeikan, eikä muutamaan päivään oikein mitään muuta olisi tehnytkään. 🙂 Minä kävin äiti-tytär-reissulla Tallinnassa ja tulin hitusen rentoutuneempana takaisin. Joulu tuli suurine odotuksineen, mutta jättikin tilalle suuren tyhjyyden. Vuosi lähestyi loppuaan kovin nopeasti.

Kokonaisuudessaan vuosi 2013 ei ollut ihmeellinen. Tulen tuskin vuosien päästä muistamaan tapahtumia tältä vuodelta. Ehkä se johtuu siitäkin, että edeltävillä vuosilla on ollut niin paljon annettavaa, että nyt kun tulikin hiljainen vuosi, se tuntuu jotenkin kurjemmalta. Olisi ihanaa, kun voisi sanoa, että olenpas kehittynyt ihmisenä, tai teinpä hienon ratkaisun, mutta nyt tuntuu siltä, etten ole saanut viime vuonna mitään aikaan. Niinpä toivon tälle vuodelle enemmän iloa, enemmän ihmisiä ja enemmän rohkeutta tehdä asioita oman pään mukaan.

————————————————————————————————————-

 

Vuosi sitten taisin istua tässä melko samassa paikassa, yhtä väsyneenä kuin nytkin. Ei ole uusivuosi minun juhlani. Olihan se ihan jees silloin, kun ei ollut lasta, ja pystyi suunnittelemaan rajoitetteetta menonsa. Mutta lapsen tulon myötä mun uudenvuodenjuhlinta on muuttunut kovin yksinäiseksi, kun miehenikin on joka uusivuosi töissä. Eilenkin olimme kaksin poitsun kanssa. Tulin töistä vasta viiden jälkeen, hain poitsun mummolasta ja olimme kotona vasta ennen kuutta. Laitoimme tortilloita ja katsoimme leffaa. Ihan mukavaa. Ennen nukkumaanmenoa kävimme kävelyllä katselemassa raketteja. Poitsu oli kuitenkin niin väsynyt, ettei siitäkään oikein tullut mitään, joten tulimme pian kotiin. Ja poitsun mentyä nukkumaan mä katsoin toisen leffan ja sen jälkeen makasinkin valveilla sängyssä ja toivoin unen tulevan paukkeesta huolimatta. Turha toivo. Katsoin kelloa viimeisen kerran yhden tienoilla. Turhaa varmaan sanoa, etten pidä raketeista.

Kaikesta huolimatta, hyvää uutta vuotta kaikille! 🙂

Suhteet Oma elämä

Murteella (haaste!)

Miä bongasin tän haasteen useemmaltki Lilyläiselt ennen ku ite tartuin tähä. Periaattees tää kuulosti aika hauskalt, mut toisaalt mietin, et kui paljon tää mun puhekieli sit poikkee siitä, mitä normaalisti blogii kirjotan. Nyt ku aloin kirjottaa, ni kylhän tää poikkee paljonki.

Mun puhekieli on sekotus kahta eri murretta. Ku miä oon kotosin Kymenlaaksost, tai tarkemmin siit nykysen Kouvolan alueelt (vaikka mulle se on aina Valkealaa), ni mulle on jääny puheesee miä ja siä, vaik muutinki sielt pois jo kymmenisen vuotta sitte. Tätä nykyähä miä vaikutan pohjoisella Uuellamaal. Täält mulle on tarttunu puheesee enemmänki tiettyi sanoi ku se puhetyyli. Esim. meen nykyseltää useemmin duunii ku töihi ja joskus hyvil keleil mut näkee pyöräilyn sijaa fillaroimas. Nii, ja rankan päivän jälkee on hyvä mennä himaa. Kymmenen vuotta sit olin sitä mielt, etten ikiin rupee käyttää noit sanoi, mut toisin kävi. Mut sitä päivää ette nää, et miä sanoisin kuka-sanan tilalla ketä. ”Ketä toi oli?”, eihän sillee vaa voi sanoo! 😀

Mun puhetyylis on ominaist sanojen lyhentämine ja tietyis sanois viimisten kirjainten poisjättäminen. D-kirjain on iha turha, ellei se sitten oo nimes, kuten Daavid. Mut niiku en mä koskaa sanois meidän, kyl se on meiä tai meiän (ja näin kirjotettunaha se näyttää ihan äärettömän tyhmält). Tuol aiemmin tekstis oli toi Uuelmaal, ja kylhä seki näyttää kirjotettuun tosi tyhmält.

Miä oon ain ihmetelly sitä, et miten tää mun puhe on säilyny näin pitkään samanlaisena ku se oli, ku asuin Kymenlaaksos. Et miten niiku mä ja sä ei tartu samallailla ku monet muut murteet? Kuitee, jos meen johki sukulaisille vaik Pirkanmaalle, niin muutaman päivän pääst miä alan puhuun sikäläisittäi. Tai jos oon koko ajan tekemisis jonku kaa, joka puhuu jotai tosi vahvaa murretta, niin kyl se tarttuu väkisinki. Nii miks tää ei sit tartu? Päinvastoi, ihmiset, jotka on mun kaa tekemisis, alkaa toisinaa puhuu miä ja siä. 😀

Mut joo, ehkä miä jätän tän murrejutun tähä. Yllättävän vaikeet kirjottaa niiku puhuu, välil on pakko oikei miettii, et mite miä sanon tän jutun. Eikä siltikää mee varmaa iha oikein, tosi vaikee noit sanojen loppui kirjottaa joka kohas oikei, ku ei oo itekä iha varma, et miten sanoo ne. 😀 Eli ehkä miä seuraavan kerran kirjotan taas ihan tutul ja turvallisel tyylil.

Nii ja tartuha siäki tähä, joka et oo tät viel tehny!

Puheenaiheet Höpsöä