Päivä 304.

Tänään kirjoituskurssilla.Tehtävänä verbit, vältettävä adjektiiveja.


PÄIVÄLLINEN

Ekaluokkalainen ja pikkuveli ovat tulleet viettämään syyslomaa Tampereelle. Ollaan käyty puistoissa, museoissa ja shoppailemassa. On leikitty autoilla, legoilla ja barbeilla. On askarreltu, piirrelty ja luettu. Aamu seitsemästä ilta yhdeksään ohjelmaa ja tekemistä. Vielä yksi päivä jäljellä, äiti ja iskä tulossa hakemaan lomalaisia – mitäs vielä tehtäisiin.

Ehdotan kokkausta, ja se aiheuttaakin innostusta ja jippii-huutoja. Ekaluokkalainen hakee heti paperia ja kyniä suunnitteluun ja pikkuveli perässä. Pikkuveli haluaa ”pitsamargariitaa”  ja ”kananmoisoa” eli munakoisoa, ekaluokkalainen tykkäisi sushista tai tortilloista. Johdattelun jälkeen päädytään kuitenkin makaronilaatikkoon ja jälkkäriksi unelmatorttuun.

Menujen kirjoittaminen ottaa aikansa. Ekaluokkalaisen ruokalistaa koristavat hileet, tarrat ja höyhenet. Pikkuveljen paperissa on kaikkien muistamiensa ihmisten päät. Taiteilijoiden työskennellessä kerään astiat ja ruoka-ainekset esiin. Niin, ja kasaan keittiön matot, haen imurin ja hankaan keittiön pöydästä pikkuveljen kerhokaverin pään kuvan.

Sitten aloitetaan. Ensin pestään kädet, vaihdetaan pikkuveljen paita kuivaan ja kannetaan jakkarat työtason viereen ja sitten vaihdetaan jakkaroiden paikkoja niin, ettei pikkuveli ylety koskemaan ekaluokkalaista.

Ekaluokkalainen saa mitata makaronit ja pikkuveli kaataa veden kattilaan. Panen makaronit porisemaan, riisun pikkuveljen paidan ja kiellän häntä syömästä lattialta makaroneja. Jauhelihan päätän paistaa ja maustaa kokkien ulottumattomissa.

Ekaluokkalainen osaa ja saakin rikkoa kananmunat kulhoon. Pikkuveli ei osaa, eikä saa ja tietysti hermostuu. Onneksi jääkaapista löytyy kananmuna, jonka pikkuveli saa sitten kuoria ja syödä. Ekaluokkalainen kaataa munamaidon makaronien ja jauhelihan päälle uunivuokaan ja pikkuveli ripottelee juustoraastetta paistoksen päälle, itsensä päälle, lattialle ja suuhunsa.

Viimein paistos pannaan uuniin. Keittiön lattia imuroidaan, kunhan ensin on haettu kokeille kuulosuojaimet alakerrasta. Sitten pestään taas kädet, pikkuveljeltä kasvot ja keittiöstä tasot ja lattia.

Tässä vaiheessa innostus on vaihtunut kyllästymiseen, ja päätämme ottaa tauon. Makaronilaatikko kypsyy uunissa tunnin, ja sen ajan pötköttelemme ja luemme ekaluokkalaisen ja pikkuveljen kirjoja.

Unelmatortun leipominen ei enää jaksa kiinnostaa, joten vaihdamme sen pullapitkon koristeluun. Vatkaan kermavaahtoa, ekaluokkalainen kerää täytteitä ja koristeita kaapeista ja pikkuveli nuolee pöydältä strösseleitä. Pullaviipaleet valmistuvat nopeasti. Ekaluokkalaisen pullien päällä on kaikkea: Nutellaa, kermavaahtoa, mansikoita, rusinoita, pähkinöitä ja karkkeja. Pikkuveli syö oman pullaviipaleensa ja sitten vielä kermavaahtoa, Nutellaa, mansikoita ja rusinoita.

Kun kaikki on valmista, katetaan vielä pöytä. Ekaluokkalainen saa valita lasit. Papalle ja iskälle konjakkilasit, koska ovat miehiä. Äidille ja itselleen snapsilasit, koska ovat neitejä. Minulle muumimuki, koska tykkään Nipsusta ja pikkuveljelle Mikki Hiiri -lasi, koska se on hänen. Pikkuveli asettelee lautasliinat, kaikki 20 kappaletta. Ekaluokkalainen tekee vielä paikkakortit, niissä on taas hileitä, tarroja ja höyheniä.

Ruokailu sujuu hyvin ja kokkeja kehutaan. Pikkuveli syö ketsuppia, itkee väsymystään ja nukahtaa ennen jälkiruokaa.

puheenaiheet runot-novellit-ja-kirjoittaminen oma-elama
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.