Ovatko studiomonitorit hifiä?

dvdplaza.fi:n kaiutinkeskustelusta poimittua:

”Hifikaiuttimet EIVÄT KELPAA kovaääniseen kuunteluun. Joka niin väittää, ei tiedä mistä satuilee, eli ei ole koskaan kuunnellut ”kovaa” ja vertaillut mitä samalla äänenpainetasolla tapahtuu studiokaiuttimessa tai pa-kaiuttimessa.”

Aivan, tuo nyt on vain yksi mielipide, sen perusteella ei pidä leimata kaikkia hifinettikeskustelijoita ääliöiksi. Enkä leimaakaan, palstoilta löytyy kosolti tolkun ihmisiä. Mutta jostain selittämättömästä syystä juuri hifipalstoilla hilluu suhteettoman paljon ymmärrysrajoitteisia ja silti — tai kenties juuri siitä syystä — omiin näkemyksiinsä lukkiutuneita ihmispoloja.

Ja erityisenä moroonimagneettina on nettikeskustelu kaiuttimista.

Iisalmelainen Genelec on suomalaisen kaiutinsuunnittelun ykkösnimi. Genelecin kaiuttimia on jo muutaman vuosikymmenen ajan käytetty äänitysstudioiden pääkaiuttimina ja lähikenttämonitoreina. Genelecin järeimmät studiomonitorit painavat parisataa kiloa ja maksavat noin 30 000 euroa kappale.

2000-luvun alkupuolella Genelec toi markkinoille 8000-sarjan kaiutinmalliston. Alumiinivalukoteloidut kasitonniset ovat niin hyvän näköisiä, että niitä on ostettu läjäpäin kotistereoiden ja -teattereiden luukuttimiksi. Mallisto lähtee nykyään parinsadan euron 6010A:sta ja päätyy nelisen tonnia maksavaan 8260 DSP:hen.

Kuvassa 8050A. Tahdon tuommoiset välittömästi.

8050a_8.jpg

Minulla on kotistudiossa toiseksi pienimmät Genet, 8020A:t, ja niiden tukena ”My First Genelec” -subbari 5040. Soundi on mitä hienoin. Toimii myös kaupallisen musiikin kuuntelussa ja peleissä. Kaiutinsetti maksoi yhteensä alle tonnin.

Monet hifinuubit miettivät, kannattaisiko hankkia somat Genet olohuoneen nurkkaan kailottamaan. Tätä kyselemään palstoilta.

Moroonit haistavat nuubien epävarmuuden heti ja käyvät säälimättä kimppuun. Retorisiin keinoihin kuuluu vastapuolen nöyryyttäminen jo ennalta. Jos olet toista mieltä kuin minä, olet liian tyhmä ymmärtääksesi näin vaikeita akustis-emotionaalisia asioita.

Kun poistamme retoriset väkivaltaelementit, jäljelle jää tämänkaltainen luuranko:

  • Studiomonitoreilla on tarkoitus löytää äänitys- ja miksausvirheet studio-olosuhteissa, musiikin kuuntelemiseen ne ovat liian ”kliinisiä”. Musiikin emotionaalinen sisältö ei välity.
  • Musiikin kuunteleminen studiomonitoreilla on väsyttävää.
  • Studiomonitorit on suunniteltu käytettäväksi isoilla äänenpaineilla. Normaalivolyymeilla ne eivät soi kunnolla.

Tuo viimeinen kohta liittyy tämän kirjoituksen alussa olevaan lainaukseen. Tosin siinä koetettiin sanoa, että kunnon jytkettä halajava hifisti ostaa kotiinkin ammattikäyttöön tarkoitetut kaiuttimet.

Artisti, tuottaja, äänittäjä, miksaaja ja masteroija luovat äänitteelle haluamansa soundin. Hifisti toistaa tuon äänitteen kotonaan ja toivoo tietysti sen kuulostavan juuri samanlaiselta kuin nuo ammattilaiset ovat tarkoittaneet. Ei kai hifin perusta tämän kummallisempi ole? Ja se on kliinisesti testattu.

Eli jos hyvin akustoidussa tilassa hyvillä studiomonitoreilla kuunneltuna musiikki väsyttää, kuuntelet väsyttävää musiikkia.

Jos studiossa kuunnellaan ”kovaa”, kyseessä on miksaajan keksimä käytännön pila. Miksaaja itse on todennäköisesti jossain toisessa huoneessa, sillä isot äänenpaineet tärvelisivät hänen herkät korvansa. Työssään hän käyttää hyvinkin maltillisia volyymeja. Tässä malliksi Independent Recording Networkin Glen Stephanin rakentama taulukko eri äänten voimakkuuksista ja niiden vaikutuksista. Mittayksikkö on dB SPL (Sound Pressure Level). Nollataso tällä asteikolla on ihmisen kuulokynnys herkimmällä kuuloalueella 1-4 kHz.

 spl_chart.jpg

Menee vähän off-topiciksi, mutta on vielä näytettävä tämä toinen taulukko, joka kertoo, miksi rockkonsertissa äänenpaine saattaa kohota 120 desibeliin, mutta korvat eivät silti läheskään aina rupea vuotamaan verta. Rintalasta tärisee äänenpaineesta, ja tekee mieli pomppia silkasta mielihyvästä. Alimmat bassotaajuudet ne siellä jylläävät siihen malliin, että kotikonstein ei kannata edes yrittää.

 sensitivity_main_chart.jpg

Eli jos 1 kHz:n kohdalla äänenpaine on 90 dB, kuuluakseen samalla voimakkuudella ihmiskorvaan 30 Hz:n kohdalla painetta tarvitaan 110 dB. Siksi alimpia bassoja ajavat vahvistimet ovat konserttikattauksissa monsteriluokkaa. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että jos 90 dB:n paine saadaan aikaan tietystä pisteestä mitattuna 100 watin vahvistimella, 110 dB:n paineeseen tarvitaan 10 000 wattia.

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Hifismin näennäiset perusteet

Hifismi on sairaus. Ei mikään vakava, kuolema ei uhkaa, korkeintaan ulosotto ja luottokelpoisuuden menetys. Vähän kuin sukupuolitauti; hävettää, että on tullut semmoinen hölmöiltyä, mutta samalla salaa tahtoo ihmisten tietävän, ettei tässä missään selibaatissa ole eletty.

Noin, nyt ymmärrätte tämän kertomuksen – ja kaikkien myöhemmin tähän aiheeseen liittyvien tarinoiden – näkökulman.

Hyvä ystäväni on hifisti. Se alkoi vaatimattomasti, ihan lämpimiksemme juttelimme, kannattaisiko 15 vuotta sitten ylioppilaslahjaksi saatu pakettistereolaitteisto kenties jo vaihtaa vähän tuoreempaan.

Ensimmäinen uusi laite taisi olla vinyylipyöritin. Ihan luontevaa, hyllyssä oli paljon LP-levyjä, mutta vanha soitin oli aikaa sitten kärrätty kierrätykseen. Hankintaan tuli ihan perus-Rega.

Hyvin soi. Oi sitä nostalgian tuulahdusta. Miten hyvältä nuorena hankittu ja rakastettu musiikki kuulostikaan pitkän analogiahiljaisuuden jälkeen. Miten rakastettavaa olikaan tuo hiljainen rahina ja nuo satunnaiset napsahdukset. Ja mustan lätyn hypnoottinen pyöriminen. Ja suurten pahvisten kansien tutkiminen.

Huomasitte varmaan, että pääosassa oli musiikki.

Mutta pian Regan hankkimisen jälkeen naksahti. Vaikutuksille altis ja kohtuuvarakas poikamies alkoi vierailla hifistien keskustelupalstoilla. Ensin oltiin järkeviä: Vanhan vahvistimen levysoitinliitännän RIAA-korjain tuntuu tukkoiselta, kannattaako hankkia ulkoinen etuvahvistin vai kokonaan uusi vahvistin ja siihen integroitu vinyylietunen?

pvvirtajohto.jpg

Muutaman kuukauden päästä keskusteltiin sitten jo pythoninpaksuisista virtajohdoista, joiden ”ovh” on tuhat euroa.  Ja minä sain kuulla touhotusta: ”Hifimestan (nimi muutettu) Jorma (nimi muutettu) myisi mulle Zorbas Golden Egg (nimi muutettu) -virtajohdon puoleen hintaan.” Siis 500 eurolla.

Nämä jormat käyttävät kaikki samanlaista myyntitaktiikkaa. He eivät anna (pseudo)teknisiä perusteluja vaan tarjoavat vehkeitä reilusti kokeiltavaksi. Kuuntele ite, sopiiko tämä sun settiisi. Ja kuinka ollakaan, lähes poikkeuksetta tuhannen euron piuha kuulostaa kotona paremmalta kuin sadan euron piuha. Skeptikot kutsuvat vaikutusta psykoakustiikaksi. Hi-end -harrastajat puolestaan pitävät itseään niin tarkkakorvaisina, että he pystyvät kuulemaan äänentoistossa sellaisia eroja, joiden edessä tavalliset hakkaraiset ovat aivan ulkona.

Anyway, tällä palstalla aion käsitellä äänentoistolaitteita kiihkottoman puolueellisesti. Pythonosastoon en kajoa, mutta lähtökohtaisesti myönnän, että hyvä laitteisto kuulostaa paremmalta kuin keskinkertainen. Tältäkin pohjalta syntyy paljon asiaa ja toivottavasti mielenkiintoista ajatustenvaihtoa.

Olen kutsunut palstalle myös muita kirjoittajia. Jokainen avautuu omista kiinnostuksen kohteistaan parhaaksi katsomallaan tavalla, kunhan aiheena ovat pelit ja vehkeet.

Näkemisiin.

Ile de Plage

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään