Cis-kaista kapenee – ja se on kaikkien kannalta vain hyvä asia

Viimeisen vuorokauden somekuplaani on hallinnut kaksi artikkelia: Anna-lehden juttu sukupuolineutraaliudesta jossa on haastateltu kahta asiantuntijaa: lastenpsykiatrian dosentti Jari Sinkkosta ja kasvatustieteiden dosentti ja akatemiatutkija Tuija Huukia; sekä Helsingin Sanomien julkaisema, toimittajan Anna-Stina Nykäsen kirjoittama aivopier.. pakina, otsikolla ”Sukupuoli voi nyt olla vaikka salmiakki”.

En ole varma kumpi sai verenpaineeni nousemaan korkeampiin sfääreihin: Nykäsen otsikko, vai Sinkkosen koko ensimmäinen vastaus, jossa meni iloisesti sekaisin sukupuoli, seksuaalisuus, ja aika moni muukin asia. Nykäsen tekstin ei ollut tarkoitus olla sukupuolivähemmistöjä vähättelevä – mutta sellaisena se suurimmalle osalle lukijoista esiintyi. Sinkkonen toistaa samaa mantraa jokaisessa sukupuolta ja sen moninaisuutta käsittelevässä keskustelussa: pojat on poikia ja tytöt on tyttöjä, ja sukupuoli selittää pitkälle lasten ja ihmisten käyttäytymistä. Kumpikin onnistui puheillaan ja kirjoituksillaan erityisen hyvin pönkittämään uskomusta siitä, että kaikki binäärisestä sukupuolikäsityksestä eroava keskustelu on liian pitkälle vietyä pienen vähemmistön höpötystä, joka ei ole relevanttia suurimmalle osalle ihmisistä ja aiheuttaa lähinnä päänsärkyä poloisille cis-hetero-lapsille- ja -aikuisille, jotka eivät enää saa ihan rauhassa olla vain tyttöjä, poikia, miehiä, tai naisia, kun pitäisi olla jotain monimuotoisempaa ja erikoisempaa – kuten vaikka saatanan salmiakki tai raitiovaunu.

Siis herra mun vereni. 

Ensinnäkin: Anna-lehden koko jutun asetelma on pielessä. Varhaiskasvatuksessa ei puhuta sukupuolineutraaliudesta, vaan sukupuolisensitiivisyydestä, joka tarkoittaa ihan yksinkertaisimmillaan sitä että jokainen lapsi saisi rauhassa olla juuri sellainen kuin hän omana itsenään ja yksilönään kokee olevansa ja ilmentää omaa sukupuoltaan juuri sillä tavalla kuin hän haluaa. Että lapsia ei pakotettaisi tai painostettaisi sukupuolen perusteella lokeroihin, että stereotypiat pidettäisi poissa päiväkodeista, että puhuteltaisi lapsia nimillä, ei tyttöinä tai poikina, koska sukupuoli Ei.Määritä.Ihmistä – että annettaisi lasten olla lapsia ja yksilöitä joiden kyvyt, odotettu käytös, pukeutuminen, leikit, tai mikään muu ei perustuisi siihen mitä heidän jalkojensa välissä on (koska sukuelin ≠ sukupuoli..). Kukaan ei sano, että ei saa olla tyttöjä tai poikia. Saa olla. Tyttöjä ja poikia on aina ollut, ja heidän olemassaolonsa on aina tunnustettu. Mutta on myös lapsia ja aikuisia, jotka eivät tunnusta kumpaakaan näistä sukupuolitermeistä omakseen. Jotka eivät koe olevansa tyttöjä, poikia, naisia tai miehiä, vaan jotain muuta. Ja heidän kokemuksensa sukupuolesta on aivan yhtä validi, aivan yhtä vakavasti otettava, kuin tyttöjen ja poikien. Se ei ole leikin asia eikä vitsi – kenenkään sukupuoli ei ole salmiakki tai koivu. Anna-Stina Nykänen on feministi jonka tarkoitus ei ollut tehdä pilkkaa sukupuolivähemmistöjen tai sukupuolen moninaisuuden kustannuksella, mutta tällä kertaa meni pahasti metsään kirjoituksellaan joka näyttäytyy vähättelevänä ja pilkkaavana. 

Sukupuoli ei ole binäärinen katkaisin jota napsutellaan puolelta toiselle kahden vaihtoehdon välillä. Meille aikuisväestön edustajille ajatus sukupuolen moninaisuudesta voi joskus vielä tuntua monimutkaiselta, ja moni aikuinen (kuten Sinkkonen) sanookin usein että ei ole lapsille reilua ”sekoittaa” heidän päätään monimutkaisilla ja hankalilla ajatuksilla ja käsitteillä sukupuolesta ja sen moninaisuudesta – mutta tosiasia on, että nämä käsitteet ja ilmiöt eivät ole vaikeita ja monimutkaisia lapsille, vaan meille aikuisille. Me olemme kasvaneet maailmassa, jossa pääsääntöisesti on tunnustettu kaksi sukupuolta, joten siitä ajatuksesta irtaantuminen voi olla vaikeaa. Mutta lapsi, joka alusta saakka kasvatetaan maailmaan jossa sukupuoli on rikas ja monimuotoinen käsite, ei koe tätä vaikeana tai monimutkaisena. Ei sen ymmärtäminen ole hänelle sen vaikeampaa kuin binäärisen sukupuolikäsityksen. On lapsia jotka jo hyvin varhaisella iällä eivät koe oletettua sukupuoltaan omakseen – tai eivät kenties koe olevansa varsinaisesti tyttöjä tai poikia. Hei eivät ole salmiakkeja tai kummajaisia, vaan pieniä ihmisiä jotka joutuvat navigoimaan oman minuutensa kanssa maailmassa joka yhä kiivaasti väittää että koska jalkojesi välissä on sitä ja tätä, sinun tulee olla tyttö/poika, ja siitä johtuen yhteiskunta odottaa sinulta näitä ja näitä asioita. Heidän oikeutensa tulla tunnustetuiksi ihmisinä ja yksilöinä on aivan yhtä tärkeä ja validi kuin cis-henkilön, eikä sillä ole mitään merkitystä, että he ovat ”pieni vähemmistö”. 

Sekä Annan artikkelin että Helsingin Sanomien artikkelin kommenttikentässä nousee esiin ajatus siitä, että on väärin ”hämmentää” tai ”pomputtaa” poloista cis-enemmistöä ”marginaalisen”, ”vain muutaman prosensin suuruisen” vähemmistön vuoksi. Että kohta tämä ”sukupuolivouhotus” kääntyy vielä liberaaleja ja feministejä vastaan, koska rivikansalaiset eivät vain jaksa enää nähdä omien sukupuolilokeroidensa kaventuvan entisestään. Teille haluan sanoa näin:

Jos kaikkien yksilöiden itsemääräämisoikeuden ja ihmisoikeuksien toteutumisen hinta on se, että kautta historian enemmistöön ja etuoikeutettuihin kuuluneet henkilöt (lue: cis-heterot) joutuvat menemään oman mukavuusalueensa ulkopuolelle ja tekemään omalla hyvin leveällä kaistallaan tilaa muunlaisille ihmisille ja heidän oikeudelleen olla olemassa ja ottaa tilaa, niin se on vielä aika pientä siihen verrattuna minkälaista hintaa sukupuolivähemmistöt ovat saaneet maksaa ihan vain siitä hyvästä, että haluavat olla olemassa omanlaisinaan ihmisinä ja yksilöinä, tasavertaisina muiden kanssa. Se ei tarkoita sitä että sinä, cis-hetero, et saa olla juuri sellainen kuin olet. Kyllä saat. Se vain tarkoittaa sitä, että niin saavat kaikki muutkin – myös ne, jotka ovat erilaisia kuin sinä. 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Olipa kerran Suomen ulkoministeri

Olipa kerran Suomen ulkoministeri, Tiina.

Tiina oli vakaumuksen nainen. Hän koki ylpeyttä arvoistaan ja etiikastaan, ja toi sen toistuvasti esiin usein eri tavoin – esimerkiksi kirjoittamalla mielipiteensä julkiseen blogiinsa, kertomalla sen haastatteluissa, ja osallistumalla tapahtumiin jotka tukivat Tiinan arvoja ja vakaumuksia.

Tiinalla oli erityisen voimakkaita mielipiteitä miesten sterilisaatiosta. Tiinan mielestä jokainen siemensyöksy edusti mahdollista elämää – ja siemenjohtimien katkaisu oli lähes sama, kuin jo alkaneen elämän katkaisu niille sijoilleen. Sen lisäksi Tiina uskontonsa kautta koki, että naisen ja miehen tehtävä on jatkaa sukua, ja sterilisaatio soti täysin tätä vastaan.

Ollessaan hiljattain virallisella valtion virkamatkalla, Suomen valtion edustajana vieraassa maassa, Tiina osallistui julkisesti miesten sterilisaatio-oikeutta vastustavaan tapahtumaan. Suomessa tästä nousi kohua, koska katsottiin, että Tiinan toiminta soti täysin hänen edustamansa valtion omia lakeja ja myös ulkopoliittisia prioriteetteja ja arvoja vastaan. Tiinan mielestä hän vain harjoitti omaa yksilön mielipiteen-, omantunnon- ja ajatuksenvapautta. Hänen mielestään ministereillä ja poliitikoilla on oltava oikeus ilmaista mielipiteensä tärkeistä asioista, vaikka hänen mielipiteensä onkin selkeässä ristiriidassa Suomen valtion linjausten kanssa. Tiina on myös toistuvasti kommentoinut muiden valtioiden sisäpoliittista päätöksentekoa liittyen miesten seksuaali- ja lisääntymisterveysoikeuksiin tavalla, jonka katsotaan olevan yleisten diplomaattisten sääntöjen ja perinteiden vastaista.

Suomessa miesten sterilisaatio on laillinen. Suomi myös puolustaa miesten oikeutta sterilisaatioon, itsemääräämisoikeuteen ja turvallisiin lisääntymis- ja seksuaaliterveyspalveluihin muissa maissa, ja Suomi rahoittaa näitä palveluita tuottavia järjestöjä kehitysmaissa. Laittomaan ja vaaralliseen sterilisaatioon kuolee yli 20 miestä joka päivä, ja Suomi on kehityspolitiikassaan keskittynyt erityisesti näiden teemojen korostamiseen ja tukemiseen. “Suomen pitää ottaa entistä vahvempi rooli myös poliittisissa keskusteluissa niin Euroopan unionissa kuin YK:ssakin. Meidän on puhuttava niiden puolesta, joiden ääni ei muuten kuulu”, sanoi Suomen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen, ilmoittaessaan Suomen lähtevän tukemaan toisen EU-maan aloittamaa HeDecides-hanketta, joka pyrkii tukemaan miesten oikeutta turvallisiin seksuaaliterveys- ja lisääntymispalveluihin sekä oikeutta tehdä päätöksiä lasten hankinnasta ja ehkäisystä.

Tiina on siis sanoillaan ja teoillaan toiminut täysin Suomen valtion lakien ja prioriteettien vastaisesti – useita kertoja. Tästä johtuen hallitus äänesti luottamuksesta Tiinaa kohtaan ja päättää, voiko Tiina yhä jatkaa työssään Suomen ulkoministerinä. Erityisesti moni miespuolinen hallituksen jäsen kokee, että on asiatonta että Suomen ulkoministeri ottaa julkisesti kantaa miesten itsemääräämisoikeuden rajaamisen puolesta, ja iloitsee siitä kun toisissa maissa miesten oikeuksia rajoitetaan. Tiina nimittäin hiljattain kirjoitti ilakoivan tekstin julkiseen blogiinsa kun toisen valtion senaatti päätti olla muuttamatta maan varsin tiukkaa lakia liittyen miesten sterilisaatio-oikeuteen.

Hallitus äänesti lähes yksimielisesti epäluottamuksen puolesta, eikä Tiina näin ollen jatka Suomen ulkoministerinä. Erään haastatellun ministerin mukaan Tiinan toiminta on ollut ministerille sopimatonta, sillä se sotii täysin Suomen valtion poliittisia prioriteetteja ja linjauksia vastaan. Tiinan käytös on ministerin mielestä agressiivista, hyökkäävää ja ajattelematonta. Sen lisäksi haastateltu ministeri myös totesi, että ei ole Suomen arvojen mukaista, että ministeri tukee julkisesti miesten seksuaali- ja lisääntymisoikeuksien kaventamista ja rajaamista, ottaen huomioon että Suomi tunnetaan kotimaassa ja maailmalla näiden oikeuksien puolustajana, edelläkävijänä ja mallimaana.

 

******************

 

Maailman terveysjärjestö WHOn mukaan maailmassa tehdään vuosittain noin 25 miljoonaa vaarallista aborttia. Abortit ovat vaarallisia erityisesti maissa, jossa abortin hankkiminen on laitonta tai erityisen vaikeaa. Noin 20 naista päivässä menttää henkensä vaarallisen raskaudenkeskeytyksen vuoksi.

 

Suomessa abortti on laillinen. Nykyinen aborttilaki on ollut voimassa vuodesta 1970, ja sallii raskaudenkeskeytyksen raskausviikolle 12, ja sen jälkeen Valviran erityisluvalla.

 

Suomen kehityspoliittisen ohjelman yksi painopiste on naisten ja tyttöjen oikeudet. Suomi on 20 miljoonan euron panoksella yksi suurimmista Hollannin aloittaman SheDecides-hankkeen rahoittajista. SheDecides-hankkeella tuetaan niitä järjestöjä ja toimijoita jotka menettivät Yhdysvaltojen rahoituksen kun presidentti Trump palautti global gag rule-säännön ja veti rahoituksen pois kaikilta järjestöiltä jotka tarjoavat minkäänlaisia aborttiin liittyviä palveluita tai neuvontaa – esimerkiksi abortin jälkeistä terveydenhuoltoa. Kai Mykkäsen lainaus on oikea kommentti Ulkoministeriön tiedotteesta liittyen SheDecides-hankkeeseen. Tiedotteen voi lukea täältä.

 

Suomen kehityspolittisen ohjelman, ulkopolitiikan, tai minkään poliittisen toimintamme painopiste ei ole miesten tunteet – mutta ne ovat tuntuneet olevan julkisen keskustelun keskiössä sen jälkeen kun hallitus äänesti Timo Soinin luottamuksen puolesta. Luottamusäänestyksen olisi pitänyt käsitellä sitä, onko hyväksyttävää että Suomea virallisesti edustava ulkoministeri puhuu ja toimii jatkuvasti Suomen virallisen ulko- ja sisäpoliittisen linjan ja prioriteettien vastaisesti ja kommentoi muiden valtioiden sisäpoliittista päätöksentekoa. Luottamusäänestys ei ollut aborttiäänestys, mutta liittyi keskeisesti naisten ja tyttöjen oikeuksien asemaan ja merkitykseen suomalaisessa sisä- ja ulkopolitiikassa. Naisten oikeuksien edistämisellä ja turvaamisella ei lopulta ollut äänestyksen kanssa mitään tekemistä. Ne tallaantuivat ryhmäkurin ja poliittisen pelaamisen jalkoihin, kuten on käynyt kautta historian – ja ministeri, joka on toistuvasti toiminut vastoin Suomen valtion linjaa julkisesti ja Suomea edustaessaan, saa jatkaa virassaan ja on parasta aikaa matkalla New Yorkiin edustamaan Suomea YK:n yleiskokouksessa – jossa keskustellaan myös naisten ja tyttöjen oikeuksista ja seksuaali- ja lisääntymisterveyskysymyksistä. Nähtäväksi jää, puhuuko Soini yleiskokouksessa Suomen vai Soinin suulla.

 

Tiina on toki mielikuvituksen tuote. Se, että nainen joka vastustaa miesten itsemääräämisoikeutta oman kehon ja lisääntymispäätösten suhteen olisi ikinä päässyt minkäänlaiseen poliittiseen virkaan Suomessa on täysin absurdi ajatus jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

 

*******

Naisasialiitto Unioni järjestää perjantaina 28.9 kansainvälisenä turvallisen abortin päivänä #Vaaravyöhyke – Naisten oikeudet vaarassa -mielenilmauksen. Itse aion olla mukava vaatimassa, että Suomen hallitus kunnioittaa ja noudattaa Suomen virallista ulkopoliittista linjaa naisten ja tyttöjen oikeuksien ja sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisestä kaikessa sisä- ja ulkopolitiikassa.  Toivottavasti nähdään siellä!
 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta