Mainonnan eettinen neuvosto tuomitsi Anttilan sukupuolileimatuista leluista – säilyykö linja jatkossa?
Mainonnan eettinen neuvosto nuhtelee Anttilaa. Perustelu on mielenkiintoinen:
”Mainonnan eettinen neuvosto muistuttaa perusteluissaan, että mainoksissa ei saa olla sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos siinä ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen.”
Mainosmaailma on täynnä sukupuolitettuja mainoksia. Niitä tehdään, koska ne myyvät. Sukkahousut karvaisissa miesten koivissa, miehen ylleen vetämä lyhyt hame tai huulipuna rehevän parran keskellä eivät vetoa potentiaalisiin ostajiin.
Pahoin pelkään, että eettisen neuvoston linja ei jatkossa pidäkään. Ideologista totalitarismia voidaan pitää yllä vain väkivallalla, eikä mainonnan eettisellä neuvostolla ole siihen mahdollisuutta.