Montako kertaa pitää kysyä samaa?

Kuten aiemmin kirjoitin otettiin Suomesta mukaan lastenvaunut ja auton turvaistuin. Alunperin mietittiin vaan vaunujen mukaan ottamista ja mahdollisesti turvaistuimen lähettämistä postin kautta. Elokuussa olisi tarkoitus mennä pidemmälle lomalle Suomeen mutta raskauden etenemisestä kun ei koskaan tiedä niin haluttiin tältä reissulta ottaa tavaraa mukaan. Tiedettiin, että vaunut saa ilmaiseksi koneeseen jos matkustaa vauvan kanssa mutta kun mulla vielä vauva masussa niin ei tiedetty miten silloin toimitaan. Netistä etsittiin tietoa ja sieltä löytyi erilaisia hintoja mutta kun meillä oli vielä lennot varattu Air Francen kautta mutta lennon operoi Finnair niin päätettiin soittaa ja kysyä.

Ensin mun veli soitti Finnairille kun me vielä mietittiin mitä me nyt viedään mukanamme. Sieltä sanottiin, että ilmainen jos vauva matkassa, 20€ jos liput heiltä ja 30€ koska liput Air France kautta. Selvä. Lisäksi sanoivat, että menee juuri tuolla hinnalla koska kyseessä on lastenvaunut. Muuten olisi ollut kalliimpi erikoismatkatavara.

Tämän puhelun jälkeen päädyttiin siihen, että jos vaunut on 30€ niin silloin kannattaa ottaa mukaan myös turvaistuin ja maksaa siitä sama 30€. Postipaketti ainakin tolle istuimella olisi ollut n.70€. Haluttiin vielä varmistaa saadaanko ottaa mukaan koneeseen näin paljon tavaraa kerralla ja tuleeko lisäkustannuksia niin mä soitin seuraavana aamuna uudestaan Finnairin asiakaspalveluun. Kerroin jälleen samat tiedot tavaroista ja miten lento on varattu. Sain saman vastauksen 30€ per setti. Kiitos, hei.

Tavarat autoon ja kohti kenttää. Sinne iloisesti kohti palvelutiskiä kasan tavaraa kärräten. Ajatuksena, että saadaan tavaroille pussit ja ruumaan vaan. No kun hän katsoi, että meidän lennot on varattu eri kautta hän ilmoitti hinnaksi 70€ per setti. Siis mitä?
Me kerrottiin, että oltiin kahteen kertaan asiasta soitettu heidän asiakaspalveluun josta meille kerrottiin eri hinta. Kuulemma AF:lla on eri säännöt kun heillä ja koska lippu on varattu AF kautta niin heidän säännöillä mennään. Mutta kun me oltiin kaikki tämä jo puhelimessa kerrottu ja meille sanottiin hinnaksi silti eri. Kuulemma meidän olisi pitänyt soittaa AF:n asiakaspalveluun. Jaa no miksi heidän asiakaspalvelija eivät kertoneet meille tätä puhelimessa vaan antoivat vastauksen?
Mä olin jo melkein tekemässä valitusta suoraan hänelle sekä puhelimen asiakaspalveluun mutta päätin vielä pitää suuni kiinni.

Hetken hän konettaan tutki ja kysyi onko toiselle meistä AF:n kultaisen tason kortti… No avomiehellä on. Silloin hän sanoi, että toisen setin saamme sillä kortilla ilmaiseksi mutta toisesta pitää maksaa 70€. Jaahas, no selvä. Tämä ok nyt pistämään tavarat pusseihin. Saatiin molemmat setit pakattua, teipattua ja palattiin takaisin tiskille maksamaan pienen odotuksen jälkeen. 

Nyt virkailija sanoi, että oli laittanut molemmat setit avomiehen nimellä hänen AF:n kortin kautta ja silloin hänen tietokoneensa ilmoitti lisämaksuksi 0€! Siis mitä? Nytkö meidän ei tarvitse maksaa mitään vaikka vauva ei edes ole matkustajana? Hän selitti, että Finnairilla olisi pitänyt maksaa lisämaksu koska vauva vielä vatsassa mutta AF ei sitä vaadi ja hänen tason kortilla saa lastentavarat ilmaiseksi. Meidän ilmeet olivat varmaan hauskat ja pariin kertaan kysyttiin, että eikö siis nyt tarvi maksaa yhtään mitään? 

Eipä olisi voinut tämä tapaus paremmin mennä. Ajatuksena oli maksaa 60€, sitten hämmästyä yli tuplasti kovempaa hintaa, keskustella melkein sama hinta ja lopulta olla maksamatta yhtään mitään. Pisteet tälle virkailijalle mitä hän ikinä tekikin, että tämä lopputulos saatiin.
Siitä me lähdettiin kohti turvatarkastusta kiitoksia säästelemättä ja hymyt huulilla.

Lennon jälkeen….
Tuli vaunut ja turvaistuin perille. Mutta mun laukku ei sitten tullut. Eivät tienneet kentällä missä se on ja lähdettiin kotiin ilman laukkua. Soitto tuli seuraavan päivänä illasta, että 6-8 välissä laukku tuodaan kotiin. 19:55 sain mun laukun takaisin.

suhteet oma-elama matkat raskaus-ja-synnytys