Rauhoittava arkiaamu: runoja ja tuorepuuroa

miki-liukkonen-runousaamiainen.jpg

jukka-viikilä-runousaamiainen.jpg

En aamu-unisena lähtökohtaisesti ole erityisen kiinnostunut mistään, mikä tapahtuu ennen kello kymmentä aamulla (tai rehellisyyden nimissä, ennen kello 12:ta), mutta välillä vastaan tulee yllätyksiä. Alkuvuodesta Twitterissä syntynyt #runousaamiainen kuulosti niin raikkaalta idealta, että siihen oli tutustuttava vaikka aloitusaikana oli hurja 8.30 (asiaa auttoi, että asuntoomme laukkasi samaisena aamuna jo kasilta remonttimiehiä, joiden tieltä oli paettava pois).

Niinpä suuntasimme viime viikolla historian toiselle runousaamiaiselle Bulevardin kahvisalonkiin. Tavanomainen kiire, joka paikasta toiseen siirtymisessä usein kehittyy, katosi saman tien sisään astuessa ja muuttui seesteiseksi yhteisöllisyydeksi. Valikoimme aamupalamme, istahdimme puoliksi vapaan pöydän ääreen ja käännyimme kohti estradina toimivaa lattia-aluetta odottamaan runoilijoiden hetkeä.

Yhdysvaltain presidentin ”rukousaamiaisesta” väännetty ”runousaamiainen” eroaa ensin mainitusta kirjoitusasunsa osalta yhdellä kirjaimella ja sisällöllisesti täysin. Runousaamiainen tarjoaa nimensä mukaisesti päivän tärkeimmän aterian (tästä voi toki kiistellä) sekä ruumiille että aivoille.

Viime torstain tapahtumassa runojaan lukivat oululaisen rentturunoilijan mainetta ylläpitänyt Miki Liukkonen, viime vuoden Finlandia-palkinnon esikoisromaanillaan voittanut Jukka Viikilä sekä runoilijat Pauliina Haasjoki, Timo Salo ja Johanna Venho.

Hörppiessäni kahvia ja lusikoidessani mustikkaista tuorepuuroa upottauduin tunnelmasta toiseen, kunkin runoilijan luomasta omanlaisesta maailmasta hetken päästä taas seuraavan runoilijan maailmaan. Runojen kuuntelu kasvattaa myös halua lukea niitä, samojakin runoja olisi mukava päästä tarkastelemaan uudelleen, ajan kanssa.

Pikantin lisän aamurunouteen toivat taustalla kilahtelevat astiat, tasaisesti käyvä ulko-ovi ja kahvikoneen hurina. Lyriikka sekoittui osaksi arkiaamun tavallista kuhinaa. Vajaan tunnin pituisen pysähdyksen ansiosta tavoitin tietynlaisen zeniläisen tyyneyden, jonka kanssa oli varsin mukavaa astella toimistolle.

Lisätietoa tulevista tapahtumista saa esim. liittymällä Facebookin Runousaaminen-ryhmän jäseneksi.

Hyvinvointi Mieli Suosittelen Ajattelin tänään

David Foster Wallace: Kummatukkainen tyttö

kummatukkainentytto.jpg

Vaikka olinkin tankannut pohjalle jo yhden David Foster Wallacen novellikokoelman, niin vasta lukiessani viime vuonna julkaistun suomennoksen Kummatukkainen tyttö ymmärsin lopullisesti, miksi Wallacea pidetään yhtenä amerikkalaisen nykykirjallisuuden suurimmista nimistä.

Juhani Lindholmin Siltalalle suomentamaan novellikokoelmaan on valikoitu tarinoita kahdesta jenkkikokoelmasta. Suomennoksen ensimmäinen osa koostuu vuonna 1989 julkaistusta kokoelmasta Girl With Curious Hair ja toinen osa vuonna 2004 julkaistusta kokoelmasta Obvilion.

Vanhemmissa novelleissa korostuu Wallacen kyky luoda autenttisia henkilöhahmoja, kun taas uudemmissa pääroolin ottaa miehen kerrontatekninen taituruus. Kokonaisuutena novellit todistavat, että Wallace osasi hypätä vuoroittain täysin erilaisten ihmisten nahkoihin, ja että hänen kerronnallisten keinojen hallintansa oli aivan suvereenia.

Mainiosta nimestään huolimatta kokoelman nimikkonovelli, joka jäljittelee vahvasti Bret Easton Ellisin tyyliä, ei nouse kokoelman parhaimmistoon. Säkenöivimmät kertomukset löytyivät kakkososasta, jossa kerronta kohoaa täysin omiin sfääreihinsä.

Novellissa Ei sielu ole ahjo päähenkilö muistelee lapsuudessaan tapahtunutta dramaattista kohtausta koululuokassa. Wallace siirtää siinä kykynsä punoa lukemattomat eri tarinat ryppääseen keskittymisvaikeuksista kärsivälle ja vilkkaan mielikuvituksen omistavalle pojalle. Tulos on lukijan kannalta sekä hengästyttävä että häikäisevä.

Teoksessa Tienraivaaja tämäkin kertoja muistaa välikäsien kautta kuullun, tieteellisesti tarkastellun tarinan äärimmäisen yksityiskohtaisesti, mutta korostaa toissijaisuuttaan tarinan kertojana tarinan kustannuksella, mikä liittynee kyseisen tarinan näkymättömiin kuuntelijoihin. Novellissa Vanha kunnon neon päähenkilönä puolestaan on itseään loputtomasti analysoiva ja terapeuttejaan älykkäämpi kompleksinen mies, joka valehtelee muille mutta on itselleen täydellisen rehellinen.

Tragikoomisessa kertomuksessa Filosofia ja luonnon peili hienoutena ovat lomittain risteilevät tarinalinjat, jotka saattavat sekoittua niin, että vierekkäiset virkkeet viittaavat eri konteksteihin. Kokoelman huipennuksena on novelli nimeltä Unohdus, joka vaikuttaa ensin vain hykerryttävältä kuvaukselta pariskunnan välisestä uniongelmasta, mutta jonka takaa alkaa paljastua kaikenlaista muutakin.

Lue myös:

Ensitutustuminen David Foster Wallaceen – Vastenmielisten tyyppien lyhyitä haastatteluja

Hyvinvointi Mieli Kirjat Ajattelin tänään