Kusaman pilkut ja pallot saapuivat Helsinkiin

kusama-2.jpg

kusama-5.jpg

kusama-1.jpg

kusama-4.jpg

kusama-3.jpg

kusama-6.jpg

Tutustuin japanilaisen Yayoi Kusaman teoksiin ensimmäistä kertaa viime syksynä pikkuisella Naoshiman taidesaarella. Saaren kuvatuin kohde on Kusaman luoma pilkullinen keltainen kurpitsa, joka jököttää yksinään horisonttia vasten merenrannalla.

Nyt ei kuitenkaan tarvitse mennä Japaniin, jos tahtoo nähdä 87-vuotiaan taiteilijan töitä, sillä Helsingin taidemuseo HAM on tuottanut Helsinkiin kaksi Kusaman installaatiota. Molemmat teokset tuovat tuttuun ympäristöön jotain uutta ja satumaista.

Teoskokonaisuus Täplien nousu puihin (Ascension of Polka Dots on the Trees) sijoittuu Esplanadin puistoon, Ravintola Teatterin eteen. Helsingin kaupungin työntekijät ovat verhoilleet 20 puuta Kusaman punavalkoisiin pilkkukankaisiin. Teos on nähty aiemmin mm. Lontoossa ja Singaporessa.

Narkissos-puutarha (Narcissus Garden) puolestaan löytyy Töölönlahdelta, Helsingin talvipuutarhan palmuhuoneesta. Saliin on aseteltu yhteensä 1 000 teräksistä peilipalloa, jotka heijastavat ja monistavat ohikulkijoiden kuvat. Ensimmäinen versio teoksesta nähtiin jo 1966 Venetsian biennaalissa. 

Kusaman installaatiot ovat esillä Esplanadin puistossa 9.10. saakka ja talvipuutarhassa 4.9. asti. Talvipuutarha on auki ti 9-15, ke-pe 12-15, la-su 12-16.

Hyvinvointi Mieli Suosittelen Trendit

Rooleissa vuoden party-girl ja 75-vuotias teknobailufriikki

familyaffairs.jpg

Kävin viiime perjantaina katsomassa teatteriesityksen, joka kannattaa ehdottomasti katsoa juuri perjantaina. Yksinkertaisesti siksi, ettei ole kovin montaa parempaa tapaa repäistä itsensä kerralla irti menneen viikon työasioista. Teatteri Kultsan Family Affairs tekee sen hetkessä pitelemättömällä energiallaan ja epäkorrektiudellaan.

Rosa Liksomin esikoisnäytelmä Family Affairs on alun perin esitetty Kom-teatterissa 90-luvun alussa. Kultsa tuo sen nyt uudelleen näyttämölle, sillä ohjaaja Jalmari Jalonen on todennut näytelmän keskeisten teemojen – muukalaispelon, tasa-arvon ja lastenkasvatuksen  olevan edelleen hämmentävän ajankohtaisia.

Tärkeimmäksi teemaksi ohjaaja itse kuitenkin nostaa sananvapauden. Hän ei usko, että näytelmällä olisi enää mitään mahdollisuutta päästä maan eturivin ammattiteatterin ohjelmistoon nykyisinä poliittisen korrektiuden hallitsemina aikoina.

Kultsan osaava porukka tarjoaa tasaväkisesti parastaan. Jokainen hahmo on täydellisen liioitellulla tavallaan uskottavan tositeeveemäinen. Omiksi suosikeikseni nousivat Jussi Vehkasalon esittämä ”Niina, vuoden party-girl” sekä Marja-Liisa Liusin näyttelemä ”mummi, 75-vuotias teknobailufriikki”.

Villissä näytelmässä, jossa kaikki tabut ovat aivan hyväksyttyjä ja luonnollisia puheenaiheita, ei juonella ole erityisen merkittävää roolia. Siksi on turha selittää yhtään enempää, Family Affairs täytyy nähdä itse.

Hyvinvointi Mieli Suosittelen Trendit