Opiskelusta

SAM_0917.jpg

SAM_1716.jpg

Muutama viikko sitten minulta kysyttiin, että opiskelenko täällä Espanjassa ollenkaan. Kyllä opiskelen! Itseasiassa tällä viikolla on tuntunut siltä, etten täällä muuta teekään. Mulla oli siis tällä viikolla ensimmäinen tentti, ja samaan viikkoon osui myös kaiken maailman pakolliset labrat ja harjoitukset. 

Suurin ero täällä ja Suomessa opiskeluun on se, että opiskelen täällä aivan eri ainetta. Suomessa opiskelen siis rakennustekniikkaa, mutta koska täällä rakentaminen on, noh, vähän eritasoista, niin ajattelin etten hyödy rakentamisen opiskelusta täällä juurikaan. Siksi päätinkin lähteä opiskelemaan tuotantotaloutta, jota aion Suomessakin valita sivuaineekseni. 

Kurssieni valinta meni jotakuinkin näin: rastitin kurssihakuni kriteereiksi ”syksy 2018” ja ”englannin kielinen” ja valitsin sokkona kaikki kurssit, jotka löysin. Kuten edellisessä tekstissä kerroin, aluksi kurssien kanssa olikin hieman hankaluuksia, mutta nyt olen saanut kaikki järjestykseen. Tällä hetkellä käyn täällä yhteensä viittä kurssia, eli noin samaa määrää kuin Suomessa. Hyvin vapaasti suomennettuna kurssit on ”liiketoiminnan johtaminen”, ”liiketoimintaorganisaation perusteet”, ”rekrytointitaidot” ja ”teollisuuden instrumentointi ja valvonta”. Viides kurssi on espanjan kurssi. Kaksi ensimmäistä kurssia, jotka liittyvät liiketoimintaan, ovat melko tavallisia kursseja. Ei täysin käsien heiluttelua, mutta ei mitään rakenteiden mekaniikkaakaan. Sen sijaan rekrytointitaidot-kurssi on kuin tehty vaihto-oppilaille: yksi luento viikossa, eikä tenttiä; ainoastaan yksi esitelmä, jonka itse olen jo pitänyt. (Eli yksi kurssi jo käytännössä läpäisty!) 

Teollisuuden instrumentointi ja valvonta kurssi sen sijaan on kursseistani varmaankin vaikein ja monimutkaisin. Kurssi ei myöskään vastaa sitä mielikuvaa, jonka siitä aluksi sain, vaan sisältö liittyy lähinnä automaatioon, erilaisiin sensoreihin ja teollisiin prosesseihin. Ikään kuin se, että yksi osa kurssia on Matlabilla tehtävä tentti, ei olisi tarpeeksi, on kurssista puolet espanjaksi. Aihe ei ole minulle ennestään lainkaan tuttu, joten täytyy vain kääntää luentodioja ahkerasti ja koittaa oppia niin paljon kuin mahdollista. 

Yleisesti opiskelu on melko samanlaista kuin Suomessa; luentoja on noin 1-2 viikossa, eikä niille osallistuminen ole pakollista. Kuitenkin lähes jokaiseen kurssiin sisältyy tentin lisäksi muutakin pakollista, mikä taas eroaa Suomessa käymistäni kursseista. Kursseihin saattaa sisältyä esimerkiksi pakollisia harjoituksia, muutamia pakollisia luentoharjoituksia, esitelmiä tai seminaareja. 

Harjoituksiin osallistuminen ja niissä käyminen ei sinänsä ole kovin raskasta, kunhan löytää tiedon siitä missä ja milloin pitää missäkin olla. Kuten viimeviikolla kerroin, tämä ei ole järjestelmällisimpiä maita, eikä esimerkiksi luentojen huomaamatta skippaaminen ole täysin mahdotonta.

Kannattaa myös varmistaa, onko pakollisiin osuuksiin etukäteistehtäviä; ne otetaan täällä hyvin tosissaan. Tiistaina minulla oli juuri Matlab-kurssin espanjankielinen harjoitus. Toisessa harjoituksessa tätä ennen meille selvisi, että harjoitusta ennen on vastattava muutamaan kysymykseen. Tämä kuulosti minun korvaani siltä, että kirjoitat muutaman vastauksen vihkoosi tai valmistaudut vastaamaan kysymyksiin lukemasi perusteella. Ystävilläni oli toinen harjoitus vielä näiden kahden välissä, joten lupasin kirjoittaa aiheesta sen minkä ehtisin. 

Lähdin nopealle lounaalle, kun ystäväni lähetti kuvat espanjalaisen ryhmän vastaavasta ”etukäteistehtävästä”. Nopea lounaani muuttui entistä nopeammaksi, kun tajusin että espanjalaiset olivat valmistelleet etukäteen noin 4-5 sivuisen raportin aiheesta. Siirryin kirjastoon ja käänsin teoriaa espanjasta englanniksi, englannista osan suomeksi, googletin sormet sauhuten sitä, mikä käynnistää auton airbag mekanismin ja mitä osia siihen liittyy. Sain hädin tuskin kasaan 2-3 sivua, mutta ilmeisesti vaihto-oppilaiden ei ole pakollista tehdä ennakkotehtäviä ollenkaan. Pärjäsimme itse harjoituksessa  kuitenkin kohtalaisen hyvin, vaikka minulla ei ole harmainta aavistustakaan siitä vastasinko tunnin lopussa järjestettävässä tentissä yhteenkään kysymykseen oikein. 

Maanantaina järjestetty tentti oli hyvin samankaltainen, kuin se olisi saattanut Suomessa olla; ensimmäisessä osassa 40 monivalintakysymystä ja toisessa muutama laskutehtävä. Joka toiselle jaettiin erilainen tentti, jotta lunttaaminen ei olisi mahdollista. Monivalinnoista sai oikeasta vastauksesta 1 pisteen ja väärästä 1/3 miinuspistettä. Outoa oli se, että tentin toisen osan aikana kurssin opettaja ilmestyi luokkaan, ja häneltä sai kysyä kysymyksiä tenttiin liittyen. Olin niin hämilläni tilanteesta, etten osannut kysyä mitään. (Saksalainen ystäväni sen sijaan otti tilanteesta kaiken hyödyn irti ja sai vastauksia jopa opettajan itse asettamiin ”kompa” kysymyksiin.) 

Vaikka alussa totesin, että viikko on ollut kaikkein raskain, ei tilannetta voi verrata rankkaan kouluviikkoon Suomessa. Suomessa rankka viikko tarkoittaa sitä, että istun koulussa maanantaista lauantaihin 10 tuntia, enkä siltikään saa kaikkea aikaiseksi. Täällä rankka viikko sen sijaan tarkoittaa sitä, että paiskin maanantain ja tiistain töitä ja torstaina suuntaan ainoan luennon jälkeen rannalle. Todennäköisyyslaskenta ja betonirakentaminen saavat siis puolestani hyvillä mielin odottaa ensi syksyyn! 

PS. Sain juuri ensimmäisen tenttini tulokset, ja sain 2,8 pistettä 4,5 pisteestä, joten toistaiseksi täällä sujuu kaiken muun lisäksi koulukin ihan kohtuullisesti! 

PPS. Pahoittelut myös raksakurssiviittauksista niille, joille ne eivät aukea. 

 

 

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *