Luomisen arvoitus

 

Joulukuun puolivälissä erään luonnontieteellisen facebook ryhmän julkaisuissa herätti kiinnostukseni yksittäisen henkilön näkemys siitä, kuinka maailma luotiin kuudessa päivässä. Aihe lienee ilmeisen kiehtova aina uudelleen. Mainitussa julkaisussa päivät 1 – 4 oli kuvattu tarkemmin. Ajatusleikin mukaan ensimmäisenä päivänä luotiin jo kaikki materia, kuten vesimolekyylit, energia ja tila. Kaikki alkoi mustassa aukossa. Viidennen ja kuudennen päivän kohdalla mainittiin, että ’God makes the animals and man’.

<?xml:namespace prefix = o />

Aiheesta inspiroituneena tässä vielä muutama ajatus:

Alkukielisessä (heprea) luomiskertomuksen tekstissä puhutaan nimenomaan Maan luomisesta, tämän perustan, jolla me ihmiset nyt kävelemme. Eikä siis tarkoiteta maailmankaikkeutta. 

Luomiskertomuksesta on hyvin vähän syvällisiä näkemyksiä edes teologian parissa; eräs teologi pitää luomiskertomusta sopivana alkuna Raamatulle. Luomiskertomuksen katsotaan sisältyvän maailman myyttiseen perintöön, kantavan kuvallisessa muodossa jonkinlaisia kaikuja maailman alusta. Raamattuun se on kulkeutunut Kaksoisvirran maan kertomusperinteestä.

Tässä tekstissä tarkoitan nimenomaan ensimmäistä luomiskertomusta, joka on Mooseksen 1. kirjan alussa. 

Ensimmäisen päivän sanat ovat: tulkoon valkeus. (Uusimmissa käännöksissä valo.) Toisena päivänä luodaan vedet, kolmantena päivänä tulee kuiva (maa) näkyviin, ja luodaan siementä tekevät kasvit ja puut. Neljäntenä päivänä mahdollistuu ajan mittaaminen, kun luodaan taivaan valot. Luomispäiviä  ajatellaan myös aiooneina, ajanjaksoina. 

Luomistapahtumaa voi liikutella mielessään ajattelemalla sitä päinvastaisessa järjestyksessä; menemällä lopusta alkuun. Silloin Maan päältä poistetaan ensin ihmiset (ja samalla kaikki ihmisen luomistyöt; rakennukset, autot ja kaikki keksinnöt ja koneet).

Ja voi vain alkaa ihmetellä, kuinka ihminen kykenee ymmärtämään alun tapahtumia, mikäli ajatusharjoituksessa joutuu ensimmäisenä pois Maan kamaralta. Minkälaista ajattelua tarvitaankaan tähän kertomukseen, sen ymmärtämiseen. Sitä voi vain kysyä. Toisessa vaiheessa poistetaan eläimet meristä, maasta ja ilmasta. Tällöin Maan päällä ei liiku enää ketään. Kasvit edustavat elämää maan päällä.

Minkälaisella ajattelulla tavoitetaan neljäs päivä, jolloin luodaan aurinko, kuu ja tähdet eli valot maan ulkopuolelle, mistä käsin ne valaisevat maata. Tämä rakenne mahdollistaa ajan mittaamisen. Neljännessä päivässä ajattelijalla on mahdollisuus valita, tarkasteleeko tapahtumia joltakin taivaankappaleelta Maan ulkopuolelta, vai pysytteleekö tarkastelussaan Maan päällä. 

Kolmannesta päivästä ensimmäiseen päivään ollaan selvemmin Maan yhteydessä, siis tekemisessä elementaarisen Maan kanssa. Toisessa päivässä vallitsee veden elementaarisuus, yläpuoliset ja alapuoliset vedet. Näiden välissä on taivaankansi. Tunnusteltaviksi tulevat veden elementaariset laadut. Ja ensimmäisessä päivässä valon laadullisuus, jonka täytyy olla erilaista kuin se valo, jonka nyt auringon valona tunnemme.

Aivan alussa, ennen ensimmäistä päivää, on pimeä kaaos (epäjärjestyksessä oleva elementaarisuus), jonka yllä Jumalan henki liikkui sitä hautoen. Kaaos alkaa järjestyä Sanan avulla (Logos).

 

Että yleensä voisi liikkua ajatuksissaan taikka liikuttaa ajatuksiaan ensimmäisissä luomispäivissä, tarvitaan avuksi jonkinlaista kokemuksellista ymmärrystä elementeistä, ja elementaarisuudesta. Ne ovat tiettyjä laadullisuuksia, Maahan, ihmiseen ja maan päälliseen elämään liittyviä perusilmiöitä, jotka voidaan edelleenkin havaita, ja jotka läpäisevät toisensa. Maan elementaariset vaiheet, ja niiden tavoittaminen ajattelulla edes osittain, on vaikeaa. Useimmiten ajattelussa siirrytään liian nopeasti selittämään Jumalan ajatuskulkuja, vaikka oleellisempaa olisi ymmärtää ihmistä, ihmisen kehitystä. Ihmisen luominen ja kehittyminen tapahtuu Maan yhteydessä. Jumalan vuoro tulee sitten, kun ihminen löytää oman paikkansa tässä luomistyön kokonaisuudessa. Siis tulee sitten, kun on tullakseen. Uskoisin näin.

Luomistapahtumaa voidaan tuskin rekonstruoida uudelleen, mutta luonnon ja ihmisen ymmärtämiseen tarvitaan ajattelun liikkuvuutta, ja saadakseen ajattelunsa liikkeeseen, virtaamaan, pitää ajattelua harjoitella elävien asioiden yhteydessä, antaa ajatusten liikkua maailman elävän puolen yhteydessä, ja myös liikutella omassa ajattelussa prosesseja, joissa virtaa elämä. Kun ajattelussa pysyttäydytään pelkän materian yhteydessä eikä oteta luonnon elävää osaa mukaan, päädytään kuolleisiin ajatuskuoriin. Ihminen päätyy elämään konemaisessa pseudomaailmassa. Nykyisen luonnontieteen taipumuksena on jähmettää maailma hyvin järjestetyksi rautalankamalliksi. Elävä luonto ei siihen suostu, ja nykyiset jähmeän ajattelun luomat mallit näkyvät ympäristössä hyvin, ja erittäin hyvin luonnon kärsimyksessä. 

 

Ajattelemalla elementaarisuutta ja työskentelemällä luomistapahtumaa, on mahdollista päästä aavistukseen siitä kreikkalaisten filosofien ehjästä ja kokonaisesta maailmankuvasta, jonka he olivat tavoittaneet ja luoneet oman ajattelunsa (by real headwork) avulla. Ajattelullaan ihminen ylittää pelkän itsensä. Elävällä ja todellisuuden mukaisella ajattelulla tavoitetaan kokonaisuuksia ja tullaan eheisiin päätelmiin. Sellaisia tapaa harvoin nykytutkimuksessa. Pyrkimys totuudellisuuteen on ihmisyyteen oleellisesti liittyvä perusasia.

 

 

 

 

 

Suhteet Oma elämä Hyvä olo Syvällistä

Kitkaa, vai?

Mietin pitkin viikkoa, mitä tällä viikolla ajattelisin blogissani. Ajattelisinko jotakin teoreettista asiaa, kuten esimerkiksi sitä artikkelia, jossa kerrotaan kitkan saaneen viimeinkin selityksen. Vai ajattelisinko sitä faijaa, joka aikansa lasta tukisteltuaan joutui käräjille, ja sai tuomion. Vai jättäisinkö ajattelemisen ja alkaisin vaihteeksi vain ihmetellä asioita, tai peräti heittäytyisin fiilistelemään jotain.

Ensin ajattelin kirjoittaa runon ja vetäytyä pikkujouluvapaalle; olla hiljaa koko adventin ajan, kypsytellä asioita ja keskittyä olennaiseen, joulun odotukseen. Mutta en osannut valita runoa. – Enkä olla ajattelematta.

 

Juttu kitkan saamasta selityksestä eräässä lehdessä herätti monen monta kysymystä, joista tärkeimmäksi nousi se, mitä tapahtuu, jos ja kun ihminen ei ota itseään huomioon tapahtumissa, joita hän havainnoi. Tämä edellä mainitsemani teoria on syntynyt tilanteessa, jossa teekuppi liukuu pöydällä ja sen siinä liukuessa tapahtuu jotakin: kupin takareunalla syntyy uutta (pöydän?) pintaa, jota siinä ei ollut aiemmin ollut. Eli kupin liukuessa pöydällä se paljasti altaan pöytää ja samanaikaisesti kupin etureunalla yhtä paljon pintaa hävisi. Kupin alla taas ei pintaa ollut. Termodynamiikan lakien mukaan pinnan luomiseen pitää tehdä työtä, ja siihen tarvitaan voimaa. Tämä tapahtuma oli artikkelin mukaan ollut alkusysäys uudelle teorialle. – Ja minä tietenkin aloin äimistellä, miten tällainen ihme oli saattanut tapahtua; että kuppi oli lähtenyt hienoiseen nousukiitoon pöydän pinnalla, ja vielä ryhtynyt siinä uutta pintaa luomaan. Artikkelissa sanotaan, että on helppo kuvitella että kuppi liikkeelle lähtiessään jotenkin ’irtoaa’ pöydän pinnasta, ja tähän irtoamiseen tarvitaan voimaa.

En voinut olla ihmettelemättä sitä taitoa ja voimaa, jonka tämä tutkija oli onnistunut piilottamaan lähes täysin: itsensä – ajattelunsa, vai sanoisinko oikeammin: havainnointikykynsä, tunteensa ja oman toimintansa tilanteessa. Lämpöäkin tuossa kupin pöydällä liukumisessa syntyi – jossain materian uumenissa. Teoreetikko tuntui unohtaneen teoriaa hioessaan, että todellisuudessa kuppi ei nouse pöydän pinnasta ilman ihmisen omaa toimintaa. Tai jos nousee, on toimijana jokin siihen tehtävään (esineen liikuttamiseen) ajateltu laite. Koneethan on rakennettu todellisuudesta nousevan ajattelun pohjalta. Ihminen on ne ajatellut käyttäen matematiikkaa ja muuta kulloinkin saatavilla olevaa tietoa. So. sitonut omaa ajatusenergiaansa koneen toimintaan valmistamalla ne fyysiseen muotoon.

Vain ihminen tekee tiedettä, tutkii asioita ja rakentelee teorioita sekä haaveilee ikiliikkujasta. Ihmisen toiminnan herättää innostuksen lämpö, kiinnostus. Kiinnostusta asioihin pidetään yllä lämpenemällä ilmiöille; kysymällä ja saamalla vastauksia, joiden sivutuotteena saadaan uutta innostusta. Ihminen valitsee myös sen, minkä ilmiön äärellä tahtoo kysymyksensä tehdä, mitä ajatusta kehitellä eteenpäin. Jokainen valmiiksi viimeistelty teoria on eräänlainen elävän ajatustapahtuman kuolema. 

Palatakseni aiheeseen; on myös terveellistä huomata, että kuppi ei voi luoda tilanteessa mitään, vaan tutkijan mielikuvitus tuntuu kehittelevän tavallisesta tapahtumasta lähes poltergeistmaisen ilmiön, koska ei kykene ottamaan huomioon omaa osuuttaan tapahtuman luomisessa, tutkiessaan maallista (fyysistä) ilmiötä, kitkaa. – Ehkä kitka ei ole saanut järkevää selitystä siksi, kun pelkkä teoreetikon havainnoiva henki ei tee materiassa yhtään mitään. Ajatteleva, tunteva ja toimiva ihminen on se välikappale, joka voi jotakin luoda hengen ja materian välisessä tilassa. Ihminen itse on tämä tila. Ja kykenevä myös saattamaan liikkeelle erinäisiä tapahtumia ja asioita. Havainnot ja havainnon kohteet kohtaavat ja saavat järkevät puitteet ihmisen ajattelussa, ihmisen kautta, tai sitten eivät saa, vaan jäävät järjettömyyden asteelle. Ja tämä irrationaalisuus on hyvä kasvualusta moraalittomuudelle. 

Ohittamalla itsensä ihminen ohittaa jotain oleellista, ja päätyy fantasian alueelle, missä nimenomaan tarvittaisiin mahdollisimman pitkälle kehitettyä vastuullisuutta. Ja tajua ajattelun (headworkin), tiedonkäytön vakavuudesta. Puheenaolevan teorian muodostus lähtee arkitapahtuman havainnoimisesta, mutta sinkoutuu aivan liian pian todellisesta kontaktista nanomittakaavaan. Siis mielikuvituksellisiin selityksiin. Havainnot ja käsitteet saavat elämän ja ymmärrettävyyden ihmisen ajattelun kautta, ajattelun tapahtumassa itsessään. Ja siitä käsin tulee kulloinkin voida johtaa perustelut tiedolle. Perusteluita ei voida johtaa nanomittakaavan luvuista. Etenkään ellei tutkija ole vakavasti ole ottanut huomioon, että nanomittakaava selittyy pelkästään tulevaisuudesta käsin, ei tämän hetken tilanteesta. Nanotasolla operointi merkitsee, että ihminen puuttuu tulevaisuuden tapahtumiin – ja tämä tuo ehdottoman vastuullisuuden vaatimuksen tutkijalle yksilönä ja tietenkin myös yhteisönsä jäsenenä.

Jokaisessa tapahtumassa on läsnä menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus. Tietoisuus näistä on eri asia kuin kyky ajatella niitä jäsentyneesti tai toimia vastuullisesti. Tietoisuus läpäisee kaiken ja tietoisuuden alueella ihminen voi kokea tai tuntea ykseyden kaikkeuden kanssa, mutta voidakseen toimia järkevästi kulloisenakin aikana, ihminen tarvitsee tervettä ajattelukykyä. Ajattelukyky merkitsee kykyä vetää antennit sisään ja ajatella havaintojaan ja havaintoihin liittyvää käsitteistöä itsenäisesti, järjestellä sitä totuudellisesti. Ajattelussaan ihminen voi käsittää, mikä kulloisessa hetkessä kuuluu menneisyyteen, ja mikä tulevaisuuteen. Vanhassa maailmassa kaikkea pidettiin muuttumattomana, tulevaisuuteen katsottaessa kaikki on liikkeessä – tämän voi havaita myös tässä po. kitkateorian muotoilussa, vaikkakin epätarkkana. Oleellista on kulloinenkin ajan hetki, nykyhetki. Tässä ajassa elämme maailmassa, joka on juuri niin paljon paikoillaan kun pitääkin. Ajattelevaksi, moraaliseksi ihmiseksi tuleminen voi tapahtua vain pitämällä jalat tukevasti maassa. Ja me tarvitsemme maata vielä pitkään, so. elävää luontoa teorioiden ja tekniikan sijaan.

 

Johtuukohan tämä nykyinen ihmisen olemuksen ja ihmisyyden pirstominen siitä, että teoreettinen ihminen pelkää olevansa naurettava kokiessaan jotakin muutakin kuin ajatusten kirkasta kylmyyttä. Kuvittelee sen olevan jotain korkeampaa, ja pelkää putoavansa sieltä sentimentaalisuuden sameuteen. Kuitenkin vasta ihmisyyteen tähtäävä uskalias tunne-elämä ilman sentimentaalisuutta avaa uudenlaisen, todellisemman moraalin alueen. Pelkästään tietävä ja tutkiva ihminen käyttää voimiaan lähinnä vastuunsa väistämiseen maailmasta ja kanssaihmisistään sulkiessaan moraalikysymykset luomistoimiensa ulkopuolelle.

 

Valmis la 01.12.2012 13:31

(artikkeli löytyy tiede lehden lokakuun numerosta)

Suhteet Oma elämä Hyvä olo Ajattelin tänään