Pirun e-pillerit

Olen mielestäni treenannut kohtalaisen paljon viimeisen vuoden aikana: juossut pitkähköjä lenkkejä, hikoillut body combatissa, nostellut painoja salilla ja käynyt astangajoogassa. Treenistä huolimatta tuntuu, etteivät lihakseni ole juurikaan kasvaneet eikä voima erityisemmin lisääntynyt. Olen hämmästellyt kehityksen puutetta jo jonkun aikaa, kunnes pari päivä sitten sain tietää mahdollisen syyn: e-pillerit.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan e-pillereiden käyttäminen saattaa hidastaa huomattavasti lihasten kasvua. Tutkimuksessa kaksi ryhmää nuoria aikuisia naisia treenasivat suurin piirtein saman verran. Niiden naisten, jotka eivät käyttäneet pillereitä, lihasvoima kasvoi 40 prosenttia enemmän kuin niiden, jotka käyttivät pillereitä. Syynä tutkijat eipäilevät olevan sen, että pillereitä käyttävien naisten veressä on vähemmän mieshormonia kuin niiden, jotka eivät käytä yhdistelmäehdäisyä

Olisiko ratkaisu lihasvoiman parantamiseen siis e-pillereiden lopettamisessa?

 

 

 

 

Kommentit (1)
  1. Mielenkiintoista! Lopetin olosuhteiden pakosta hormonaalisen ehkäisyn joskus 2-3kk sitten, täytyypä seurailla onko sillä vaikutusta lihasvoiman suhteen. Olen ruumiinrakenteeltani sellainen, ettei lihaksia juurikaan vahingossa pääse kertymään (ns. ektomorfi), mutta ehkä ne nyt pullahtavat esiin 😉

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *