Työ, opiskelu ja elämä

Tasan vuosi sitten aloitin blogipostauksen sanoin: ”Minäpä sitten menin ja ilmottauduin Jyväskylän avoimeen yliopistoon parille kurssille! (Jaaaaa TSÄP, tässä kohti pitäisi herätä pieni hiki otsalla kiljuen kauhusta.)” Tuolloin, ja siis tälläkin hetkellä, työskentelin 3-vuorotyössä ja siitä syystä lähdin opiskelemaan rennolla otteella. Päätin, että otan kurssin silloin ja toisen tällöin, miten nyt hyvältä tuntuu. (Ja tästä syystä tässä nyt ei vielä edes vuoden jälkeen voi saavutuksillaan henkseleitä paukutella, mutta siitä myöhemmin.)

Kun yövuoro ja poliittiset instituutiot -kurssi kohtasivat

IMG_20160928_000801.jpg

 

Jännityksen, kikatuksen, hermostuneisuuden ja kauhuntunteiden (joihin on tätä nykyä lisätty myös ripaus hienoista epätoivoa) seassa mietin, että mihin sitä oikein tuli lähdettyä. Minä, joka vihasin lukiota kaiken sen teoreettisen pänttäämisen takia (ja jätinkin suvereenisti suurilta osan pänttäämättä). Minä, jonka koulutustausta on lukion lisäksi lähihoitaja ja sielläkin opiskelu lasten&nuorten hoidon ja kasvatuksen puolella sisälsi lähinnä tuokioiden järkkäämistä ja täydet arvosanat ropisi lähinnä sillä, että olin paikalla. Minä, jolla ei ole pohjalla kovinkaan vaativaa koulutusta saati vaativia odotuksia itseäni kohtaan opiskelun saralla. Minä siis päätin lähteä opiskelemaan avoimeen yliopistoon itsenäisesti ja etänä ensin yhteiskuntatieteiden ja filosofian perusopintoja ja mahdollisesti siitäkin eteenpäin jos en haistattaisi paskaa koko touhulle ja painuisi kaljalle  motivaatiota riittäisi.

13620064_662174073929590_9071502304345141387_n.jpg

 

Mikä minut sitten sai tekemään tämän ratkaisun? Vuosi sitten minulla oli tähän kolme kovaa syytä eivätkä ne juurikaan ole muuttuneet ajan kuluessa.

Syy nro. 1: Työ. Töissä on ollut todella, todella rankkaa jo pidemmän aikaa. Olen huomannut, että pääni ei sitten lakkaa jauhamasta näitä asioita vapaa-ajallakaan ja siitä seuraa jatkuvaa väsymystä ja kiukkuisuutta. Ja tämä väsy ja kiukku heijastuu sitten kaikkeen elämään. Päätin etsiä aivoilleni muuta askaretta, puuhaa ja haastetta.” Tällä hetkellä töissä ei ole enää, onneksi, NIIN rankkaa. En ole enää niin ärtsimörtsikiukkupallo töiden takia kotona eikä asioita niin suuresti enää myöskään jauha työn ulkopuolella. Toisaalta palasin kyllä vasta takaisin töihin kuukauden kesälomalta, joten kaikki maistuu nyt hattaralta.

”Syy nro. 2: Vapaa-aika. Minulla on Maailman Paras Mies ja hänen ansiostaan minulla on kotona todella lokoisat oltavat. Hän hoitaa, rakentaa ja järjestää asiat kuntoon ennen kuin minä olen oikeastaan edes kerinnyt rekisteröidä, että jotain hoidettavaa, rakennettavaa tai järjestettävää edes on. Tästä johtuen minulle jää vapaa-aikaa paljon. Ja paljosta vapaa-ajasta seuraa paljon ajattelua, paljosta ajattelusta seuraa levottomuutta ja sitten tällaisia kaikenmaailman ideoita. Nyt idea oli onneksi varsin kehittävä. Päätin etsiä aivoilleni muuta askaretta, puuhaa ja haastetta.” Tämä osio ei oe muuttunut vuoden aikana mihinkään. Ai että.

Syy nro. 3: Tulevaisuuden haaveet. Tässä puolen vuoden-vuoden aikana päähäni on etenevissä määrin hiipinyt ajatus opintojen jatkamisesta. Jo silloin vuosia sitten ennen lähihoitaja -opintoja harkitsin hakevani opiskelemaan sosionomiksi, mutta se jäi. Ajatus ei ole kuitenkaan jäänyt ja kutkuttelee nyt mielessä entistä enemmän. Ehkä joskus tulevaisuudessa ajatuksen vielä toteutankin? Tämä syy on matkan varrella muuttunut eniten. Haaveet opintojen jatkamisesta elävät edelleen, mutta ovat muuttaneet muotoaan. Olen tässä muutaman kurssin kahlanneena huomannut yllättäen nauttivani opiskelusta ja sen tuomista haasteista ja näinpä pääni on päättänyt irtautua realiteeteista ja suuruuskuvitelmissaan heivannut ajatuksen sosionomi-opinnoista mäkeen ja korvannut sen haaveella opiskella avoimessa yliopistossa sosiaalityöntekijäksi. Juuu-u. Juu. Juuuuhhhh.

opiskelukuva.JPG

Tästä sitten päästääkin tähän päivään ja postauksen otsikkoon ”työ, opiskelu ja elämä”. Kuten mainitsin on tähän saakka opiskelu ollut hyvin, hyyyyyyvin verkkaista. Perusopintoihin kuuluu kaikkiaan 25 opintopistettä ja niistä minulla on vasta suoritettuna 10 op, arvosanaa odottamassa 5 op, työn alle otettuna 5 op ja vain varovaisesti vilkaistuna, mutta ei vielä kurssille ilmottauduttuna vikat viis. Sen lisäksi, että perusopinnot suorittaa on ne myös suoritettava vähintään kolmosen arvosanalla, jotta avoimessa on mahdollista edetä aineopintoihin. Painetta ja stressiä on siis siltikin riittänyt, vaikka ajallisesti työskentelyni ei päätä huimaakaan (ja tähän saakka *kopkop* aivokapasiteettini on riittänyt ihan mainiosti.) Joka tapauksessa, tällä hetkellä eteneminen tuntuu jopa silleen ei-ihan-mahdottomalta ja sen myötä halu ja tarve päästä opiskelemaan kasvavat kasvamistaan. Haave siitä, että entä jos? Entä jos ihan oikeesti jonain päivänä?

Sitten tuleekin se mutta, iso MUTTA. Sitä kun on tässä kerennyt hankkiutua naimisiin pankin ja elukkalauman kanssa eikä älynnyt tuota miestänsäkään mistään eliittipiireistä valkata, niin töissähän sitä on ihmisen käytävä. Tälleen heikunkeikunmeiningillä ei työn ja opiskelun yhdistäminen ole ollut mikään ongelma, mutta jos sitä alkas oikeesti pänttäämään niin ei vuorokaudessa enää riittäisi tunnit, päässä virta, elämässä ilo eikä parisuhteessa jousto. Mutta ei hätää! Minullapa on tähän ratkaisu!

– voita lotossa

Lottopotti kun tilille kilahtaisi olisi mahdollista jäädä töistä pois opiskelemaan, kehittämään ja haastamaan itseään ja kasvamaan ihmisenä. Siis sillä edellytyksellä, että lottovoiton jälkeen minulla vielä olisi motivaatiota näin yleviin tavoitteisiin sen sijaan, että makaisin pikkupikkubikineissä Ibizalla toisessa kädessä mojito ja toisessa piña colada.

13709893_669616216518709_7515422258367656987_n.jpg

Vakavasti ottaen, ihan jonkin verran ahdistaa ja ärsyttää. Vaikka toki menee vielä aikaa siihen, että saan edes nämä perusopinnot haalittua kasaan ja aina on mahdollista sekin, että mieli ihan tyystin muuttuu, niin silti olen yrittänyt kuumeisesti miettiä, että miten elämänsä pystyisi järjestelemään. Vai pystyykö edes? Onko olemassa jotain fiksuja ratkaisuja yhdistää työt+opiskelu+elämä? Vai onko olemassa jotain keinoa tiputtaa yhtälöstä työt pois ilman, että konkurssi uhkaa ja elää kaurapuurolla? (Tässä kohtaa huomautettava, että olen myös äärimmäisen mukavuudenhaluinen ihminen ja hyvin nihkeä luopumaan oikeastaan…no, mistään.) Vai onko tässä vain todettava itselleen niinku se joku mamma pizzamainoksessa, että lakkaa haaveksimasta. Jos jollakulla on jotain ideanpoikasta heittää niin olisin oikein kiitollinen. Kovin toiveikas en kuitenkaan ole ellei ideat liity siihen kuinka voittaa lotosta tai kuinka lisäät vuorokauteesi tunteja.

 

 

 

Suhteet Oma elämä Opiskelu Työ

Kun ikä alkaa kolmosella

Muistan ajatelleeni joskus teininä, ja vielä parikymppisenäkin, että ooämgee kolmekymppiset on siis jo niin aikuisia. Kolmekymppisillä on jo elämä kasassa (tarkoittaen ulkoisia juttuja niin kuin työt, koti, perhe-elämä), ne tietää mitä ne haluaa ja ovat mahdollisesti jo saavuttaneetkin haluamansa. Kolmekymppiset tietää miten maailma toimii, ne on hirveen viisaita, eikä ne enää sätki ja sykyile oman itsensä, oman tunne-elämänsä tai minkään muun kuohunnan keskellä. Kolmekymppiset vaan on, tyytyväisiä ja harmonisia ja elämän suunnat selvillä.

20160916_202847.jpg

Paria vuotta ennen minä aloin ensimmäistä kertaa kriiseilemään tuota kohta saavutettavaa rajapyykkiä. En minä silloin tajunnut kriiseileväni, vasta myöhemmin jälkeenpäin tarkasteltuna ymmärsin mistä oli kyse. Mutta minä taannuin. Minä heittäydyin jollain tapaa vastuuttomaksi. Valvoin yöt (joka sinällään ei ole minulle mitään uutta, mutta tämä valvominen ja rytmin heittäminen väärinpäin oli jotenkin pakonomaista), ryyppäsin ja remusin, otin kolme lävistystä, kapinoin kaikkea ja kaikkia vastaan. Elin kuin viimeistä päivää, kuvitellen, että käyttäytymällä kuin teini pääsisin karkuun sitä etten enää ole teini.

Pikkuhiljaa rauhoituin. Täytin sen maagisen kolmekymmentä juhlimalla kavereiden kanssa aamuun saakka. Tajusin, ettei maailma kaatunut. Etten minä muuttunut, ei minusta tullut yhdessä yössä jotain sellaista mitä en kokenut olevani tai mihin en kokenut olevani valmis. Huomasin pelänneeni tuota asettamaani aikuisuuden rajaa aivan suhteettoman paljon, pelänneeni sitä, että en täytä niitä odotuksia mitä minä itse tai ympäristö saattaa sen ikäiselle ihmiselle asettaa.

20160908_142608.jpg

Tässä kuussa täytin 32. Voin siis sanoa olevani jo iältäni 30+. Eli siis ikäloppu harakka, kaamee haahka! Riähkä! Huomaan taas vähän pelästyväni. Vieläkään, siis vieläkään, en täytä niitä ajatuksia, joita parikymppisellä minulla oli kolmekymppisestä minästä. Ja oon kuitenkin jo kolkyt plus, kai siinä iässä pitäs jo vähän osata kaikkea? Tai olla se harmoninen ja tyytyväinen? Sen sijaan minä yhä edelleen haen suuntaa, poukkoilen. Olen onnellinen, mutta olenko koskaan levollinen? Yhä edelleen valvon silloin tällöin öitä, istun yksin keittiön lattialla aamuyöllä viinilasin kanssa miettimässä, että mitäs sitä nyt elämälleen tekisi.

On toki erojakin, paljonkin, kakskymppisessä ja tän hetkisessä minässä. Suurimmat ehkä tuolla fyysisen minän puolella. Iho nyt ei ehkä ole niin kuulaan kimmoisa enää ja persposket alkaa hivuttautua läheisiin tekemisiin polvitaipeiden kanssa. Silmien ympärykset alkaa olla koko ajan ryppyisemmät (naururyppyjä, lohduttaudun!). Rinnat on onneksi sen verran pienet ettei edes painovoima viitsi niiden takia vaivautua. Ajatusmaailmasta löytyy eroja toki myös ja kun niitä alkaa pohdiskelemaan ei tämä ikääntyminen (hrr!) ehkä niin pelottavalta enää tunnukkaan. Et vaikka mielen levottomuus ei niin hirveästi ole päässytkään tasaantumaan, niin ehkä siihen on tullut ripaus rohkeutta ja luottoa lisää. Rohkeutta ja luottoa omaan itseensä ja siihen, että kyllä minä tän handlaan. Rohkeutta siihen, että elämäänsä voi elää niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Rohkeutta siihen, että ehkä niitä aamuöisin pohdittuja asioita voisi ihan oikeasti toteuttaakin. Nyt kun on viisas ja iso.

Mutta kyllä minä silti sanoisin, että olla kolkyt plus nainen ei oo se kaikista helpoin rasti. Jos vaikka oman kriittisyyden saisikin karsittua minimiin on ympäröivältä maailmalta sitä tarjolla riesaksi asti. Ehkä suurimpana aiheena tän ikäisen naisen maailmassa on lapset, tai meidän tapauksessa lapsettomuus. Vela on kai se termi johon minutkin lokeroidaan. Nyt kun kuitenkin on ne vakityöt ja omakotitalo, niin seuraavana askeleena kai kuuluisi pyöräyttää se 1,7 mukeloa. Tästä aiheesta taidan kuitenkin kirjoittaa myöhemmin ihan oman postauksensa. On sen verran laajempi kokonaisuus kuitenkin, vaikka isona osana liittyykin tähän ikäkipuiluun. 

IMG_20160312_114919.jpg

Jokatapauksessa tälleen lopuksi toteaisin, että jos ei oo helppoo nii kyllä tähän silti riemuakin mahtuu mukaan. Vähän tälleen vanhempana minut otetaan vähän vakavammin (virhe? 😀 ) ja minun sanoillani ja mielipiteilläni on himppusen enemmän painoarvoa kuin nuorempana tytönheitukkana. Lisäksi se parhain (ja ehkä kliseisin) juttu on se, että saan syödä jälkkärin ennen pääruokaa niin tahtoessani, tai vaikka skipata koko pääruuan ja elää koko päivän jäätelöllä. Ja hei, kameroissa on huiput filtterit myös, jipii! 😀

 

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä