Wannabe-martta säilöö

Untitled2.jpg

Me ollaan asuttu omakotitalossa jo vuosia. Ensin vuokralla pari vuotta, sitten omassa vuodesta 2014. Kerrostalossa asuessa liitin vielä omakotiasumiseen sellaisia höttöisiä ajatuksia, että sitten kun pääsen omaan taloon niin minusta tulee oikea pullantuoksuinen ehtoisa emäntä, ehtymätön niksipirkka, oikee marttojen martta. Että sitten sitä leivotaan ja tehdään ruokaa paljon itse, hyödynnetään luonnonantimia niin kasviksissa kuin lihassakin, kasvatetaan itse, säliötään, hillotaan, mehustetaan.

DSC_0043.JPG

Öhhöm. Aina ei kaikki mene ihan niin kuin haaveilee. No siis joo, onhan meillä toooosi paljon toteutunutkin näitä ajatuksia; kanoja on meillä ollut vuodesta 2013, vuokratalossa asuessa pidettiin pientä kasvimaata ja tähän omaan hankittiin tänä kesänä kasvihuone (kasvimaalle ei tällä tontilla ole oikein järkevää paikkaa, mutta ensi kesälle olen varovasti kasvulaatikoita mietiskellyt…). Mutta muilta osin? Emmie tiiä, oon aika hyvin osannu vältellä sitä ehtoisan emännän roolia satunnaisia hairahduksia lukuunottamatta…

Untitled.jpg

Mut tänä syksynä sit marttailu lähti ihan lapasesta! Siis aiiiiivan lapasesta. Siihen nähden, että aikaisempina vuosina olen kerran saanut keitetyksi omenahilloa ja kertaalleen kuivattua lipstikkaa, on tämä syksy ollut oikea marttailun ja ituhippeilyn riemuvoitto. Pakkaseen on ryöpätty pikkupussillinen nokkosta ja muutama pussukka itse kasvatettua pinaattia ja raparperia. Pakkaseen unohtuneista  rakkaudella säilötyistä vuodelta miekka olleista karviaisista on tehty hilloa ja tämän vuoden sadosta mies keitteli mehua. Mehua olisi tarkoitus keitellä myös omenoista kunhan ne tuolla anoppilassa kypsyy.

14022307_686249791522018_3897420232634050822_n.jpg

Miehen idea oli myös oli myös hyödyntää tontilla kasvavia pihlajoita ja testimielessä tein sitten muutaman purkillisen pihlajanmarjahyytelöä. Kuulemani mukaan marjojen pakastaminen ennen hillottamista veisi niistä pahimman kirpeyden mennessään. Tein niin, mutta koska vertailupohjaa ei ole niin en osaa sanoa pitääkö vinkki paikkansa. Yllättävän hyvää hyytelöstä kuitenkin tuli, pakko myöntää, että olin hieman ennakkoluuloinen…

DSC_0594.JPG

DSC_0605.JPG

Marjoista noin muuten marttailu uloittui siihen asti, että hain mustikat itse metsästä. Ne pakastin sellaisinaan. Mansikat ja vadelmat ostin rahalla, puolukoita meille ilmaantui sankollinen simsalabim mun vanhemmilta. 😀 Niistä keittelin hilloa myöskin ja yksi purkillinen on jo tuhottukin, mmmm!

20160719_135225.jpg

Olen aikas huikean ylpeä ja yllättynyt itsestäni ja tänä syksynä löytyneestä sisäisestä pienestä martastani. Kiva on jo nyt kellarin hyllyjä katsella, vielä kun sinne omppumehupullot saadaan. Vielä puuttus vaapukkahillo, että voisi olla oman elämänsä muumimamma!

Koti Ruoka ja juoma DIY

Tää nyt muuttas tänne

Hoplaa! Olen kirjoitellut blogia jo vuosikaudet (kavereiden iloksi ja harmiksi lähinnä) ja nyt tuli jokin sisäinen halu ja tarve muuttaa maisemaa. Aattelin sit tulla tänne! Ennen kuin survoudun tämän pidemmälle ovenkarmeista sisään olisi varmaan kohteliasta ensin hieman kertoa itsestään ja siitä mitä ajattelin täällä elämästäni jakaa. Ensin tää perushuttu, eli: olen reilu kolmekymppinen lapseton pikkukaupungin nainen ja asun omassa rintamamiestalossa avomiehen ja eläinten kanssa. Jaloissa pyörii saksanpaimenkoira, kaksi kissaa ja parvi oikeesti onnellisia kanoja. Teen kolmivuorotyötä hoitoalalla mielenterveys- ja päihdeasukkaiden parissa ja siinä sivussa opiskelen verkkaiseen tahtiin (paino sanalla verkkaiseen) avoimessa yliopistossa ottamalla kurssin silloin, toisen tällöin.  

PicMonkey Collage.jpg

 

20160910_164551.jpg

20160702_223419.jpg

 

Noin. Sitten jatketaan. Ostimme ja remontoimme talon kauttaaltaan vuonna 2014 ja kaikennäköistä puuhastelua talon suhteen on riittämiin edelleen. Lisäksi tykkään sisustaa ja väitän, että kotini on hyvin persoonallinen tai ainakin värikäs!

 

13873070_676087732538224_2690792717792962901_n.jpg

IMG_20160305_134755.jpg

IMG_20160322_153134.jpg

IMG_20160408_134943.jpg

 

 

Puutarhan hoito ja mylläys on toinen juttu, jota tykkään kotona tehdä. Se onkin sitten eri asia, että löytyyks siihen niinkään sitä taitoa taikka viherpeukaloa. No, ainakin toistaiseksi olen onnistunut pitämään rehuni jotakuinkin elossa. Haaveissa olisi rönsyilevä, runsaasti vihertävä ja kukkiva, ei-sliipattu puutarha jonakin kauniina päivänä.

 

13892020_673577549455909_1908035916085609435_n.jpg

14111754_685262648287399_918753864_n.jpg

DSC_0116.JPG

20160626_191805.jpg

20160727_120440.jpg

 

Minä olen se tyyppi, joka sytyttää pönttöuuniin sormet nokisina tulta sen jälkeen kun on istunut puruissa juttelemassa potpoteilleen omassa pikku kanalassaan. Hiuksissani on todennäköisesti useammin havunneulasia ja savuntuoksua kuin hiuskiinnettä, -puuteria ja mitä näitä muita volyymijuttuja nyt onkaan. Minulla on loputon kaipuu metsään, korpeen ja erämökille.

 

13062330_629336783879986_9093576804989521764_n.jpg

14329929_697168743763456_1460251661403965514_n.jpg

IMG_20160920_154645.jpg

IMG_20160921_154602.jpg

 

En ole trendikäs enkä millään muotoa hip. Toisaalta taas vaikka muoti tai kosmetiikka eivät olekaan sydäntäni lähellä, olen hyvin ennakkoluuloton ja rohkea sen suhteen miltä esimerkiksi hiuskuontaloni milloinkin näyttää enkä suinkaan koe olevani mikään näkymätön harmaavarpunen.

 

20160822_072427.jpg

20160911_211633.jpg

IMG_20160405_211244.jpg

 

Välillä hurahdan johonkin DIY-tyyppiseen ja joskus kodinhengettäryys ja marttakohtaukset ottavat minusta vallan, mutta en ole mikään kotoilija myöskään (hädintuskin erotan sukkapuikkoa virkkuukoukusta ja ruuanlaiton/leipomisen suhteen usein on enemmän intoa kuin taitoa pelissä), välillä tehosekoitin huristaa smoothieta lakkaamatta ja tuijotan askelmittaria maanisena. Innostun siis usein erilaisista projekteista, mutta pitkäjänteisyys ei sitten välttämättä kuulu hyveisiini…

 

4.jpg

IMG_20160308_113627.jpg

14022233_684188788394785_5364303816478647275_n.jpg

received_685259561621041.jpeg

DSC_0107 (3).JPG

 

Noista kaikista yllämainituista asioista kirjoitan blogissani, ainakin. Blogiin päätyy oikeastaan kaikki mikä milloinkin on elämässäni ajankohtaista ja minulle tärkeää. Jos nyt ei aivan punaista lankaa löydykään, niin lähestyn lähestulkoon kaikkia aiheita huumorin ja itseironian kautta. Pyrin pitämään blogiani lämminhenkisenä, pirteänä ja persoonallisena.

 

IMG_20160406_191441.jpg

IMG_20160416_184018.jpg

DSC_0002.JPG

 

Vaikka haluankin aloittaa bloggailun nyt tavallaan puhtaalta pöydältä tulen silti aika varmasti siirtelemään juttuja myös vanhan blogini puolelta. Siellä on kuitenkin niin paljon minulle itselle rakkaita ja merkityksellisiä postauksia, että haluan jakaa niitä myös täällä mahdollisten uusien lukijoiden kanssa.

Yllä mainittujen asioiden lisäksi olen muuten myös aivan hullaantunut matkusteluun ja minua vaivaa krooninen matkakuume. Vanhassa blogissa on paljon juttuja tekemistäni matkoista, mutta jossain vaiheessa perustan ”sivublogin”, joka keskittyy vain ja ainoastaan matkusteluun. Sinne tulen myös siirtämään aiempien reissujeni kuvat ja tunnelmat. Matkahölinöitä ei siis tule tässä blogissa näkymään muutoin kun vinkvinkkinä kun niitä toisaalle kirjoittelen. Mutta tähän asiaan palaan sitten kun on ajankohtaista. Blogin lisäksi minua voi seurata facebookissa ja instagramissa. Rrrrakastan kirjoitamista ja valokuvaamista ja vaikka molempien suhteen olenkin aivan amatööri, niin toivottavasti viihdytte seurassani! ^_^ 

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään Höpsöä