Mitä brändejä kannattaa tukea nyt ja tulevaisuudessa?
Viime aikaisten tapahtumien valossa on yhä tärkeämpää, että me, kuluttajat, mietimme minne rahamme laitamme. Koronavirus on iskenyt pahasti moniin yrityksiin ja nyt onkin erityisen tärkeää tukea niitä paikallisia yrityksiä. Kaikkia tuotteita ei kuitenkaan saa täältä koto-Suomesta, vaan välillä on pakko ostaa myös ulkomaisia brändejä. Olen nyt koonnut tähän postaukseen muutamia ideoita vastuullisista ja/tai suomalaisista brändeistä, joita tukemalla tiedät tekeväsi hyvää.
Tämä ei kuitenkaan ole kattava listaus ja teen vielä myöhemmin lisää postauksia, joissa esittelen lisää tukemisen arvoisia brändejä niin Suomesta kuin ulkomailtakin.
HERKUTTELUUN
Ihan ensimmäisenä haluan mainita Ben and Jerry’s -jäätelömerkin. Ben and Jerry eivät pelkästään esitä olevansa kiinnostuneita ilmastonmuutoksesta, rodullistettujen oikeuksista ja pakolaisista. Vaan he myös aktiivisesti tuovat tätä esille niin somessa, nettisivuillaan kuin myös lahjoittamalla rahaa hyväntekeväisyyteen ja palkkaamalla kodittomia tehtaalleen töihin. Eli seuraavan kerran, kun pohdit mitä jäätelöä ostaisit, osta Ben and Jerry’s.
Lue lisää: https://www.benjerry.fi
Toinen jäätelömerkki, jota voin vahvasti suositella on suomalainen merkki. Nimittäin Helsingin Jäätelötehdas. Jo vuodesta 1922 asti he ovat tehneet Suomessa jäätelöä.
Lue lisää: http://www.helsinginjaatelotehdas.fi
Kolmas jäätelömerkki, joka on osoittanut vastuullisuutensa on Suomen Jäätelö. Jos et ole vielä kokeillut heidän bananasajäämä jäätelöä, nyt on aika tehdä se.
Lue lisää: https://suomenjaatelo.fi/
Jäätelön syömisen lisäksi kesällä on usein kiva juoda jotain. Siihen voinkin suositella Laitilan wirvoitusjuomatehtaan antimia. Vuodesta 2001 asti he ovat käyttäneet tuulivoimaa ja vuodesta 2018 asti osa heidän käyttämästä energiasta on tullut heidän omista aurinkopaneeleista. Voit siis nauttia limonadisi hyvillä mielin.
Lue lisää: https://laitilan.com
Jäätelön ja limonadien lisäksi tykkään kakuista ja pullasta. Pullan himon tyydyttämiseen voin suositella kahta suomalaista brändiä: Kanniston leipomoa, joka on perustettu jo 1914 Helsingissä.
Lue lisää: http://www.kannistonleipomo.fi
Tai sitten Teemu Auraa, jonka kakut ja pullat ovat taivaallisia. Kokeile erityisesti kardemummarahkapullaa.
Lue lisää: https://www.patisserietm.fi.
Pullan kanssa on hyvä juoda kahvia ja kahvin juotiin voin suositella Cafetoriaa. Juodessasi Cafetorian kahveja voit olla varma siitä, että rahasi menevät hyvään tarkoitukseen.
Lue lisää: https://cafetoria.fi/fi/
Mikäli sinulla on mahdollisuus niin suosittelen käymään vuoden ympäri erilaisissa halleissa, joita löytyy Helsingistä useitakin, ja kesäisin torilla. Valitsemalla pieniä tai suomalaisia tuottajia voit olla varma siitä, että rahasi eivät mene rikkaan yrityspomon taskuun vaan tukevat nimenomaan suomalaista työtä ja yrittäjyyttä.
KAUNEUS JA TERVEYS
Viimeistään Curly Girl metodin suosio osoitti sen, että meillä on Suomessa aivan mahtavia brändejä. XZ:n tuotteet valmistetaan Suomessa.
Lue lisää: https://www.xz.fi.
Tietysti voidaan keskustella siitä miten vastuullinen Berner on, mutta ainakin he ovat nyt alkaneet kiinnittää entistä enemmän huomiota vastuullisuuteen ja ovat suomalainen perheyritys. Toinen Bernerin omistama suomalainen brändi on Herbina.
Lue lisää: https://www.herbina.fi.
Lue lisää Bernerin vastuullisuudesta täältä: https://www.berner.fi/vastuullisuus/.
Mikäli sinulla on kuukautiset silloin sinun go to -merkkisi on Vuokkoset. Vuokkoset on perustettu jo 1979 ja heillä on valikoimissaan esimerkiksi EU-ympäristömerkittyjä tuotteita. Jätä siis muut tuotteet hyllyyn ja tue suomalaista ekologisempaa vaihtoehtoa.
Lue lisää: https://vuokkoset.fi/fi/
Jos et tykkää käyttää siteitä niin silloin suosittelen modibodin kuukautisalushousuja, joita voit käyttää siteiden sijasta.
Lue lisää: https://eu.modibodi.com
Paula’s Choice on hyvä valinta ihonhoitotuotteita ajatellen. Heidän kaikki tuotteet eivät ole vegaanisia, mutta he ovat cruelty free. Voit siis hyvällä mielellä tukea tätä brändiä. Paula’s Choice lahjoitti myös rahaa koronaviruksen vastaiseen työhön.
Lue lisää: https://www.paulaschoice-eu.com
Minulle tuli itseasiassa yllätyksenä, että Bringeo on amerikkalaisen Nancy Twinen perustama. Nimen perusteelta olin ajatellut tämän olevan italialainen merkki. Olen siis käyttänyt tämän merkin tuotteita, koska olen noudattanut curly girl metodia enemmän tai vähemmän kohta jo kai vuoden. Oma suosikkini on Be Gentle, Be Kind Superfood banana & coconut shampoo ja hoitoaine. Bringeon tuotteet ovat myös cruelty free ja eettisesti valmistettuja.
Lue lisää: https://briogeohair.com
The Lip Barilla on aivan nerokas bisnesidea ja on vaikea ymmärtää miksi Shark Tank ei sijoittanut tähän yritykseen. Voit siis määritellä / valita heidän sivuillaan sinun oman ihon sävysi ja sen perusteelta tilata valmiin meikkipaketin, jossa on juuri sinulle sopivia tuotteita. Paketissa on 6 eri tuotetta mm. puuteri, highlighter, kulmakynä ja huulipuna. Tuotteet ovat tehty luonnollisista raaka-aineista ja ne ovat sopivia vegaaneille plus cruelty free.
Lue lisää: https://www.thelipbar.com
Buttah on ihonhoitomerkki, jonka tuotteet ovat suunniteltu nimenomaan tummalle iholle. Merkin on perustanut Dorion Renaud, koska hän ei löytänyt omalle ihotyypilleen sopivia tuotteita eikä kukaan oikein osannut auttaa häntä valitsemaan hänelle sopivia tuotteita.
Lue lisää: https://www.buttahskin.com
MUOTI
Kaikki ovat varmasti jo kuulleet TOMS-kengistä. Mutta lisätään se nyt kuitenkin tälle listalle. TOMS siis luovuttaa iso osan tuotoistaan hyväntekeväisyyteen, tällä hetkellä 1/3 tuotoista menee koronaviruksen vastaiseen työhön.
Lue lisää: https://www.toms.com
Everlane on amerikkalainen brändi, joka on sekä eettinen että vastuullinen. He ovat mukana BLM-liikkeessä, käyttävät osittain kierrätettyjä materiaaleja ja pitävät huolen siitä, että tehtaat joissa heidän vaatteensa valmistetaan ovat vastuullisia tuottajia. Hintaluokka on keskihintaista ja halvempaa, eli jumpsuitin saa 79 eurolla ja mekon 52 eurolla. Everlanella on laajasti kokoja ja heidän sivuillaan on monipuolisesti erinäköisiä, kokoisia ja ikäisiä malleja.
Lue lisää: https://www.everlane.com
Patagonia on varmasti kaikille tuttu brändi, joka on tinkimätön arvoissaan. Patagonia on tehnyt töitä jo 40 vuoden ajan parantaakseen maailmaa. Hintaluokka on keskihintaista ja vähäsen kalliimpaa, tyyli on sporttista ja kasuaalia. Tuotteet ovat ehkä hieman keskitasoa kalliimpia.
Lue lisää: https://eu.patagonia.com/fi/en/home/
Sézane on ranskalainen brändi, joka kiinnittää erityistä huomiota vastuullisuuteen. Suurin osa heidän tuotteistaan valmistetaan Euroopassa ja he myös aktiivisesti lahjoittavat rahaa hyväntekeväisyyteen luodakseen paremman huomisen. Hintaluokka on noin keskihintainen esim. mekko 150 euroa ja paita 85 euroa. Sézanen suosituimmat mallit myydään nopeasti ja kokoja ei ole niin laajasti tarjolla kuin joillakin muilla brändeillä.
Lue lisää: https://www.sezane.com/en/index
Fe Noel on Brooklynistä kotoisin oleva naisten vaatteiden suunnittelija. Hänen brändinsä hintataso menee jo enemmän luksuksen puolelle, sillä yksi mekko saattaa maksaa neljä-viisi sataa euroa. Mutta jos etsit jotain uutta, värikästä ja rohkeaa vaihtoehtoa vaatekaappiisi, niin suosittelen ehdottomasti tsekkaamaan hänen nettikauppansa lävitse.
Lue lisää: https://fenoel.com
DIARRABLU on Diarra Bousson perustama brändi. Diarra syntyi Senegalissa, mutta suoritti opintonsa Amerikassa ja asuu tätä nykyä San Fransiscossa. DIARRABLU on vain yksi hänen yrityksistään / brändeistään: Sierra on perustanut useita start-uppeja. DIARRABLUn vaatteet ovat alemmassa hintaluokassa mitä Fe Noelin, mutta silti keskimääräistä kalliimpia. Mekon saa jo parilla sadalla dollarilla. Voit myös halutessasi maksaa Klarnalla, eli jakaa ostoksen loppusumman muutamaan erään.
Lue lisää: https://diarrablu.com
Tässä nyt alkuun nämä brändit, joiden avulla on helppo päästä alkuun. Tulen vielä kirjoittamaan lisää tästä samasta aiheesta ja tekemään postauksen myös erityisesti teemalla ”black-owned businesses & brands”, suomalainen muoti ja mitä pikamuotibrändejä voi ostaa jos rahat eivät muuhun riitä.
Palataan asiaan!