Jälleennäkemisiä

Hei taas Lily, mukava nähdä. Olit hetken poissa ja vaihdoit sillä välin tyyliäkin, mutta pohjimmiltasi pysyit samana vanhana itsenäsi.

Kaikkien asioiden ei onneksi tarvitse muuttua.

 

Viikko sitten hurautimme poikaystäväni kanssa Suomeen ja vietimme kaikessa tavallisuudessaan täydellisyyttä hipovan viikonlopun perheen ja ystävien kanssa. Hetkeä aikaisemmin olin piipahtanut Helsingissä tapaamassa opiskelukavereitani, kyläillyt Tampereella rakkaan vaihtariaikaisen ystäväni luona ja lomaillut Budapestissa timanttisten tyyppien kanssa. Viime näkemisestä olikin jo vierähtänyt aikaa, mutta siinä vaiheessa se ei enää merkinnyt mitään. Miten ihmeessä olenkaan onnistunut saamaan ympärilleni niin monta ihanaa ihmistä, joiden kanssa jälleenäkemisen riemu tuntuu aina yhtä aidolta? 

Epäilemättä suurimman ja näyttävimmän molemminpuoleisen tunnekuohun sai kuitenkin aikaan tämä pieni ystäväni.

siri1.jpg

Värisyttävää, että joku voi tulla näkemisestäni niin iloseksi, ettei meinaa nahoissaan pysyä. Hyppii, pyörii, yrittää pussailla ja pitää kummallista ääntä. Mieletön reaktio, joka on aivan yhtä voimakas olin sitten ollut poissa kaksi kuukautta tai kaksi tuntia.

Varokaa vaan, sillä ehkäpä otan tulevaisuudessa tästä pienestä karvakaveristani enemmän oppia. Haluaisin nimittäin osata näyttää paremmin, kuinka paljon läheiseni minulle merkitsevät.

silta.jpg

kukka.jpg

solmu.jpg

meri.jpg

On ystäviä, joiden kanssa kasvetaan ajan saatossa erilleen ja niitä, joiden kanssa kasvetaan entistä tiiviimmin yhteen. On niitä, joiden kanssa nähdään enää hirveän harvoin, mutta jotka kulkevat kuitenkin koko ajan elämässä mukana. Joidenkin kanssa nähdään useammin ja jaetaan pienimmät ja turhimmatkin arkiset asiat. On sellaisiakin, joiden kanssa ei olla pidetty yhteyttä enää vuosiin, mutta joita silti usein mietin. Jokainen ystäväni on ja on ollut minulle merkittävä.

Mutta aivan erityisen kiitollinen olen heille, jotka ovat juurtuneet elämääni niin tiukasti, etteivät välimatkat, erilaiset elämäntilanteet, hetken hiljaisuus tai ristiriidatkaan ole koskaan muuttaneet suhdettamme miksikään. Heitä on jatkuva ikävä ja aina yhtä ihana taas nähdä.

Ensi kerralla hyppään syliin ja pussaan.

 

P.s. Minimalenin Roosan, kuten monen muunkin ajattelijan viisas mielipide rakkaudesta on, että rakkaus on silti, ei siksi. Niin kovin totta joka sana.

 

Suhteet Ystävät ja perhe Syvällistä

Budapest ja epänormaalit ystävät

Kukkivia kirsikkapuita, rapistuvia taloja, näköaloja ja vuoden ensimmäinen piknik. Neuvostohenkinen metro, hammasratasjuna ja kävelystä kipeytyneet pohkeet. Auringon polttamat olkapäät ja kuumuden sumentama mieli. Timanttisia tyyppejä, rasvaista ruokaa ja unkarilaisia viinejä. Turistikuvia ja aito kestohymy. Täydellinen hotellin sänky ja täydellinen loma.

Budapest kohteli meitä hyvin. 

buda14.jpg

buda10.jpg

kartta1.jpg

buda9.jpg

buda11.jpg

buda34.jpg

buda13.jpg

buda3.jpg

buda8.jpg

buda.jpg

budarappaus.jpg

budap.jpg

budamv.jpg

buda5.jpg

Kuin ihmeen kaupalla onnistuimme keräämään vanhan, kuuden hengen tyttöporukkamme yhtä aikaa samaan paikkaan. Vietimme pitkän viikonlopun keväisessä Budapestissa, jossa tosin oli jo yhtä lämmintä kuin Skandinavian kuumimpina kesäpäivinä konsanaan. 

 

Kaupunki oli ihan mieletön. Näköalapaikkoja löytyi kaikkialta − Budan kukkuloilta, Linnavuorelta, lukuisilta Tonavan ylittäviltä silloilta ja Szent Istvánin basilikan kupolista. Kauimmaksi näki János-hegyltä laskeutuvan keinuvan tuolihissin kyydistä. Budan kukkuloilla kiemurtelevalla Lasten rautatiellä olo oli yhtä epätodellinen kuin parin euron suuruista kahvilalaskua kuitatessa. Hiljaisessa Mai Manó Házassa eli Valokuvaajien talossa kiehtoivat näyttelyiden ohella myös arkkitehtuuri ja hämyiset rappukäytävät. Talon yhteydessä toimivassa kahvilassa maailman sympaattisin paikallinen vanhus tarjosi kahvit ja toivotti ystäviään odottelevan matkaajan tervetulleeksi kaupunkiin. Viimeistään tässä vaiheessa Unkari oli jo sulattanut sydämeni.

Budapest on paikoin mahtipontisen koristeellinen, paikoin rakennukset huokuvat rapistuvaa kommunismiajan henkeä. Kaupunki on täynnä kiinnostavia kontrasteja. Hienommissakin ravintoloissa voi syödä ja juoda edullisesti. Joukkoliikenne toimii loistavasti, kunhan hankkii yksittäisten lippujen sijaan matkakortin. Eikä hävitä sitä. Kuuden hengen huoneisto keskustassa maksoi kolmelta yöltä vain muutaman kympin henkeä kohden. Oikea budjettilomailijan unelma siis koko kaupunki.

 

Viikonlopun aikana opin, että langosit maistuvat mahtavilta myös makeina ja ihmisen kanssa voi kommunikoida hyvin vain noin kymmenellä yhteisellä sanalla. Kollektiivisesti tulimme myös siihen tulokseen, ettei kukaan tästä ystäväporukasta ole ’siitä normaalimmasta päästä’ ja hyvä niin. Kun saa olla oma itsensä ja nauraa vatsalihaksensa kramppiin täysin mielenvikaisille jutuille, ollaan väkisinkin onnellisuuden ytimessä.

Epätavallisuus ja vastakohdat kun kiinnostavat enemmän kuin se ennalta-arvattava perusmeininki − niin ihmisissä kuin Budapestissakin.

Suhteet Ystävät ja perhe Matkat