Tänään vai huomenna?

Olen mestari siirtämään asioita eteenpäin. Sellaisia arjen pieniä ja suuria askareita, joiden tekeminen tai tekemättömyys koskettavat vain minua itseäni. Huomenna, ensi viikolla, toukokuussa tai siirretään vaikka kerta heitolla ensi vuoteen. Kun eihän tässä mikään kiire ole. Miksi kantaa paineita sellaisista tehtävistä, jotka eivät muutu sen suuremmiksi tai pienemmiksi, tein ne sitten tänään tai myöhemmin? Elämä on nyt, parasta siis keskittyä siihen. 

Huoleton suhtautuminen tekemättömiin askareisiin on kuitenkin lopulta pelkkää itsensä huijaamista. Tekemättömätömillä asioilla kun on tapana jäädä jyskyttämään takaraivoon ja kasaantua rintaa ahdistavaksi möykyksi, joka muistuttaa säännöllisin väliajoin kipeästi olemassaolostaan.

En tiedä oliko syynä rauhallisempi työviikko, kevätaurinko, parhaillaan lukemani onnellisuuskirja vai Beijing 8:n täydelliset ankkadumplingisit, mutta sain jostain yllättävän määrän virtaa ajatella järkevästi. Enkä vain ajatella, vaan myös toimia.

kevat2.jpg

koru12.jpg

ikkunat.jpg

lehti.jpg

beijing2.jpg

Aloitin kirjoittamalla listan. Siinä komeili pieniä ja suuria tekemättömiä tehtäviä aina vaatekaapin siivouksesta hammaslääkärikäyntiin, graduun ja CV:n päivittämiseen. Paperilla tekemättömät asiat tuntuivat heti konkreettisimmilta ja samalla myös helpommin nujerrettavissa olevilta. Jo pelkkä listan tekeminen auttoi, mutta se ei riittänyt. Halusin päästä vetämään viivoja.

Muutamassa päivässä olen siivonnut vaatekaapin, tehnyt veroilmoituksen ja järjestellyt tietokoneen sekalaiset kuvatiedostot fiksummalla tavalla. Graduni on edistynyt enemmän kuin kertaakaan viimeisimmän vuoden aikana yhteensä. Ei paljon, mutta merkittävästi. Listalta on vedetty yli jo neljä pientä askaretta ja se on antanut vain lisää energiaa jatkaa.

On varmaa, että listan purkaminen vie aikaa. On myös pelottavan todennäköistä, että muutaman päivän kuluttua huomaan olevani taas sama vanha hetkessä elävä itseni. Mutta näillä pienilläkin asioilla on ollut jo nyt valtavan suuri vaikutus. Olo tuntuu paljon kevyemmältä. 

Niin kevyeltä, että taidan palkita itseni tänä iltana uusilla dumplingseilla. Koska on olemassa mahdollisuus, että kaikki tämä onkin vain niiden ansiota.

Suhteet Oma elämä Opiskelu

Kevätmietteitä

Kevät yllätti tänäkin vuonna. Yhtenä aamuna herätyskellon piristessä ikkunasta tulvi sisään niin paljon valoa, että luulin nukkuneeni pommiin. Yhtäkkiä ulkona tuoksuu kesälle, kadut pölyävät ja vastaantulijat hymyilevät enemmän kuin eilen. Mediassa puhutaan koirankakasta. Naama on täynnä pisamia, puissa on silmuja ja lämpömittarikin kiipesi yhtenä päivänä kymmeneen asteeseen.

Mä niin tykkään tällaisista hyvistä yllätyksistä.

Kevätaurinko on ollut oiva apu Slottskogenin lenkkipolkujen valloituksessa, aikaisissa aamuherätyksissä ja oikeastaan kaikin puolin aktiivisemmassa elämässä. Aurinko saa yhtä aikaa mielen vireäksi ja pään viiraamaan. Tänään tanssin kevätfiiliksissäni ympäri asuntoa, luukutin stereoista Ruotsin euroviisubiisiä ja lauloin tietenkin täysillä mukana. Voitte vaan kuvitella, miten kauniilta toi kertsi kuulostaa tällaisen musikaalisesti lahjattoman keuhkoista kajautettuna. Antakaa anteeksi naapurit, mulla oli vaan tosi hyvä mieli.

vl4.jpg

pisamat1.jpg

kevat1.jpg

kevat4.jpg

valot.jpg

appelsiini.jpg

kevat5.jpg

kevat3.jpg

22.jpg

kuva6.jpg

Kevät on saanut minut myös miettimään paljon viime vuotta, vaihtoaikaa ja sitä, mitä kaikille Göteborgin vaihtareille mahtaa oikein nykyisin kuulua. Tuntuu, että vaihtoajasta olisi ikuisuus, mutta samaan aikaan vain pieni hetki.

Koska viime kevät oli kiistatta elämäni kevät, olen nyt viime vuotta miettiessäni haaveillut samalla entistä enemmän tekeväni samanlaisen irtioton vielä uudestaan. Haluan nähdä enemmän, kokea enemmän ja mennä nyt kun se vielä on helppoa. Nähdä vielä monta uutta elämän kevättä ja tulla viisaammaksi ja rohkeammaksi ennen kuin olen valmis sanomaan, että kiitos nyt riittää. Ehkäpä tässä taloudessa koitetaankin sen tyypillisen asunnon käsirahan sijaan säästää siihen, että voidaan elää vielä hetki täysillä jossain ihan muualla kuin Ruotsissa tai Suomessa. Sillä totta puhuen minä näen sen paljon asuntoakin arvokkaampana sijoituksena.

Ensi keväänä voitaisiinkin sitten katsoa, miltä maailma näyttää pallon toiselta puolelta katsottuna. Vaikka eihän tämä kevät täällä Pohjoismaissakaan yhtään hassumpi ole.

Suhteet Oma elämä