Helsinki, tahtoisin tuntea sut paremmin

Vietin juuri mielettömän viikonlopun Helsingissä. Oli brunsseja, viiniä, loskaa, kulttuuria, kävelyä, shoppailua, epämääräisiä hääsuunnitelmia, naurua, kolisevia raitiovaunuja ja liian liukkaat kengät. Ja ennen kaikkea hyviä ystäviä. Heitä, joiden seurassa aika pysähtyy ja kaikki tuntuu samanlaiselta kuin olisimme nähneet viimeksi vasta eilen.

Minulle Helsinki on tuttu, mutta samalla kovin tuntematon kaupunki. Tiedän nyt lyhyimmän reitin Punavuoreen, kolmen vuorokauden matkakortin hinnan, muutaman kivan kahvilan ja ravintolan sekä sen, että metro todellakin kulkee vain kahteen suuntaan. Sen paremmin ei oikein vielä olla ehditty tutustua.

aamu.jpg

hki8.jpg

img_0683.jpg

hki3.jpg

img_0677.jpg

img_0682.jpg

Silti jokaisen Helsingin reissun jälkeen tuntuu kuin olisin tavannut vanhan kaverin. Pidän kaupungista valtavasti ja haaveilen siitä, että jokin päivä me vielä tutustumme toisiimme paremmin. Helsingistä on helppo pitää, sillä siellä rakkaimmat ystävät, suomenkielisiä kirjoja myyvät kirjakaupat ja opiskelijaravintolat ovat jatkuvasti käden ulottuvilla. 

Tällä kertaa minulla oli muuten aikaa piipahtaa ensimmäistä kertaa myös Kaapelitehtaalla sijaitsevassa Suomen valokuvataiteen museossa. Tykkäsin erityisesti Nelli Palomäen muotokuvanäyttelystä − äärettömän kauniita ja vangitsevia kuvia. Myös kuvajournalistiopiskelijoista koostuvan Ryhmä 11 -kollektiivin Suomi-tutkielma oli mielenkiintoinen. Kannattaa käydä tutustustumassa.
 

Viime viikonlopun kaltaisten hetkien takia kaipaan toisinaan kovasti takaisin Suomeen. Ruotsi tuntuu minun paikaltani, mutta samalla moni tärkeä ihminen on liian kaukana sieltä. Mikä merkitsee lopulta eniten? Mistähän minä itseni vielä löydän?

Suhteet Oma elämä Suosittelen Ajattelin tänään

Muuttoviikonloppu

Viimeinen viikonloppu Vallgatanilla. Kun seuraavan kerran saavun Göteborgiin, hyppään vieraaseen raitiovaunuun, avaan uuden asunnon oven ja astun sisään muuttolaatikoiden valtaamaan kaksioon Linnéstadenissa. Hassu ajatus.

Viimeinen viikonloppu Vallgatanilla vierähti enimmäkseen kotosalla laatikoita pakkaillessa, kaappeja siivoillessa ja pyykkiä pestessä. Se tuntui kuitenkin sujuvan jo niin rutiinilla, että ehdin onneksi paljon muutakin. Oli aikaa nukkua pitkään, lenkkeillä Slottskogenissa, paistaa köyhiä ritareita, tuijottaa tositeeveetä, tehdä kasvohoitoja kotikylpylässä ja viettää hulvatonta after workia Boccassa. Viikonloppu oli siis oikeastaan mielettömän mukava ja rentouttava.

vl1.jpg

vl10.jpg

vl8.jpg

vl6.jpg

vl11.jpg

iholla.jpg

vl9.jpg

vl13.jpg

vl15.jpg

vl16.jpg

ikkuna.jpg

Olen juuri kokenut elämäni vaivattomimman muuton. Kävi nimittäin niin, että ensi viikonloppuna poikaystäväni kantaa muuttokuormaamme osoitteesta toiseen samaan aikaan kun minä viiletän parhaiden ystävieni kanssa ympäri Helsinkiä. Ei, en oikeasti tehnyt tätä tahallani, vaikka vielä pari viikkoa sitten huonona päivänä kovasti uhosinkin karkaavani kauas pois muuton alta. Jos poikaystävä ei pääsisi muuttoapunsa kanssa kolmeksi viikoksi työmatkalle Brasilian aurinkoon, saattaisi siis hieman harmittaa toisten puolesta. Nyt tuntuu oikeastaan vaan aika hyvältä.

Nyt siis avaimet naulaan, ovi kiinni ja nokka kohti Tukholmaa ja Helsinkiä. Nyt on niin monta kivaa juttua edessä, ettei edes vanhasta kodista luopuminen tai lähes kuukauden ero rakkaimmasta vedä mieltä haikeaksi. Oikeastaan olen aina pitänyt uusien tuulien tuoksusta.

 

P.s. Bongatkaa kuvista naapurin mummo ja naapurin mummon kånken!

Suhteet Sisustus Oma elämä