Terveiset Malmöstä!

Piipahdettiin lauantaina Malmössä. Hidas viikonloppu kaipasi jotain hieman erilaista tekemistä, joten huikkasin rakkaalle hovikuskilleni, että mentäiskö. Ja sitten mentiin. Hovikuski oli heti ihan yhtä lailla juonessa mukana.

Automatka Göteborgista Malmöhön kestää noin kaksi ja puoli tuntia, ja matkan voi taittaa nopeasti ja edullisesti myös bussilla tai junalla. Matkan varrella voi ihastella alavia maisemia, tuulimyllyjä ja peltoja, jotka ovat kaiken järjen vastaisesti tammikuussakin vihreitä. 

Malmö on Ruotsin kolmanneksi suurin kaupunki, jossa on asukkaita hieman enemmän kuin Espoossa. Se on myös vahvasti kansainvälinen kaupunki, minkä huomaa vilkkaassa katukuvassa nopeasti. Wikipedia tiesi kertoa, että kaupungissa asuu 171 eri maan kansalaisia.

malmo3.jpg

malmo5.jpg

malmo9.jpg

Lähtötohinoissa unohdin tarkistaa kameran akun tilanteen, ja niinhän siinä sitten kävi, että järkkärillä kuvaaminen tyssäsi noin kuuden kuvan jälkeen. Onneksi eletään vuotta 2013. Nykyaika ja vanhaa aikaa jäljittelevät vintagefiltterit pelastivat nimittäin tällä kertaa reissun kuvasaldon.

 

Se mikä on Göteborgissa räkmacka eli katkarapuvoileipä, on Malmössä falafel. Malmön pikaruokapaikkojen kesken on käynnissä jatkuva kisa kaupungin parhaan falafelpaikan tittelistä. Paikallista pikaruokakulttuuria kunnioittaen nappasimmekin heti saavuttuamme lounaaksi falafelrullat halloumijuustolla. Valtavan hyvä valinta! Nopean lounaan jälkeen jatkoimme matkaa kohti vanhaa kaupunkia ja sinne vievää ostoskatua. Kun kylmä tuuli alkoi olla liikaa, pujahdimme pieneen kellarikahvilaan lämmittelemään höyryävän cappuccinon äärelle.

torso.jpg

Ennen kotimatkaa suuntasimme vielä pikaiselle kierrokselle Moderna Museetiin. Malmön Moderna Museet on siis Tukholmasta löytyvän ikonisen modenin taiteen museon pikkuveli. Minuun teki tällä kertaa suurimman vaikutuksen vanha museorakennus itsessään. Museoreissun jälkeen ajelimme vielä hetken ympäri kaupunkia ja katselimme pimeässä Juutinrauman sillan ja vastarannalla siintävän Kööpenhaminan valoja. Teki mieli ajaa yli.

 

Vaikka reissumme oli lyhyt, ehti Malmö yllättää minut positiivisesti. Erityisesti vanhan kaupungin alue on viihtyisä ja tunnelmaa täynnä. Kauppakadun varrelta löytyy muitakin kuin ketjuliikkeitä, ja kaupunkiin on helppo tutustua kävellen. Polkupyörien runsaudesta ja talvisinkin auki olevista ulkoterasseista pystyi aistimaan Kööpenhaminan olevan aivan nurkan takana.

Malmö kalskahtaa monen korvaan pahamaineiselta kaupungilta, eivätkä väkivaltaa ja järjestäytynyttä rikollisuutta koskevat tilastot ja juuri helpota asiaa. Myrskyisän keskustelun kohteena olevassa kaupungissa oli kuitenkin viime lauantaina varsin tyyntä. Minä en kokenut oloani millään tavalla levottomaksi tai turvattomaksi. Uskon, että Malmö on monella tapaa varsin tavallinen kaupunki, jonka ongelmat on nostettu maailmalla tapetille ja väritetty radikaalein sävyin. Terve järki on siis tässäkin asiassa paikallaan.

malmo7.jpg

malmo6.jpg

malmo1.jpg

Malmö ei ole suuri kaupunki, joten matkailijan ei kannata varata sen tutkimiseen kovin montaa päivää aikaa. Yksi päivä riitti meille mainiosti. Päätimme silti, että ensi kesänä tulemme kaupunkiin uudestaan Kööpenhaminan reissun yhteydessä. Olen nimittäin kuullut, että kesällä Malmössä on ihan toisenlainen fiilis, kun katujen varret heräävät eloon ja pitkille valkoisille hiekkarannoille paistaa paahtava aurinko. Sillä reissulla testaamme myös hypetetyn ravintola Bastardin.

Suhteet Oma elämä Matkat

Äiti ja tytär

Asuin joulun aikaan kaksi viikkoa äidin olohuoneen lattialle pystytetyllä leirillä. Meinasi muuten ottaa välillä koville. Äidillä on minuun aivan erityinen vaikutus, sillä hänen seurassaan taannun hetkessä teini-ikäisen tasolle. Hiillyn, napisen pikkuasioista ja karkaan ulos ennen tiskivuoroa. Päivällä mietin, ettei meillä kahdella taida olla mitään yhteistä ja illan tullen uhoan muuttavani kaverin sohvalle. Juuri ennen nukkumaan menoa tulen kuitenkin siihen tulokseen, että äidin olohuone on varmasti koko maailman paras paikka.

Suhde äitiini on yhtä aikaa elämäni hankalin ja helpoin ihmissuhde. Useimmiten äiti on minulle juuri se ihminen, jolle soitan ensimmäiseksi silloin, kun elämässä tapahtuu jotain mullistavan hyvää tai musertavan huonoa. Äitiin puran myös pahan oloni − itken ja raivoan, kun sille päälle satun. Ja joka kerta hän jaksaa kuunnella. Äiti ajattelee aina ensin minua kuin itseään. Mutta miksi niin valtavan rakas, läheinen ja hyvä ihminen saa silti veren kiehumispisteeseen niin pienestä?

aidit-ja-tyttaret.jpg

Me ollaan äidin kanssa monessa asiassa erilaisia. Mutta rehellisesti, on meillä paljon yhteistäkin. Esimerkiksi rakkaus kahviin, perinteisiin voisilmäpulliin ja kirjoihin. Mieluiten niin, että nämä kolme löytyvät samalta tarjottimelta. Pukeudumme mieluiten villapaitaan, nauramme samoille jutuille ja kirjoitamme valtavia määriä erilaisia listoja. Hymyilemme valokuvissa niin, että suu muuttuu vaakasuoraksi viivaksi ja näyttää arvatenkin varsin typerältä.

Syy siihen, miksi tässä oikein äidistäni kirjoitan, on äskettäin lukemani koukuttava novellikokoelma. Nappasin joulun viettoon mennessäni junamatkalle mukaani Claire Castillonin novellikokoelman Äidin pikku pyöveli. Kirjan novellit kertovat rajuista, traagisista ja selkäpiitä karmivista äiti-tytärsuhteista. Jossain siinä Kouvolan ja Mikkelin välillä Castillonin tapa kirjoittaa oli imaissut minut täysin mukaansa. Mustalla huumorilla väritetyt tarinat tuntuvat kaikessa kamaluudessaan (ja toivottovasti fiktiivisyydessään) aidoilta ja uskottavilta. Rivien välistä saattaa löytää myös terävästi kirjoitettuja lauseita ja ajatuksia, jotka osuvat syvälle.

 

Kaksi viikkoa vierähtivät yhdessä hujauksessa. Asemalaiturilla äidille vilkuttaessani sydäntä vihlaisi ja pala nousi kurkkuun. Ihan kamalaa, ettei nähdäkään taas huomenna. Onneksi tässä on vain yksi meri välissä.

Elämästä ei nimittäin tulisi mitään ilman äitiä.

Suhteet Ystävät ja perhe Kirjat Ajattelin tänään