Palasia

Miten piristävää onkaan selailla viime vuoden valokuvia ja huomata, kuinka monta hienoa ja unohtumatonta hetkeä voi yhteen hassuun vuoteen mahtua. Monta pientä palasta onnea. Palasia, jotka paikkaavat huolet ja murheet, ja muistuttavat, että kohta voisi taas olla hyvä aika lähteä seikkailulle.

22.jpg

99.jpg

55.jpg

2223.jpg

662.jpg

88.jpg

77.jpg

100v.jpg

Vuosi 2012 oli hirveän hyvä. Se opetti monta uutta juttua ja näytti, mitä se carpe diem oikeasti tarkoittaa. Sen pohjalta onkin hyvä lähteä rakentamaan uudesta vuodesta jotain vähintään yhtä unohtumatonta.

Huomenna siis taas nokka kohti Tukholmaa.

Suhteet Oma elämä

Joulua odotellessa

Tällä viikolla olen polkaissut joululomani käyntiin, paketoinut viimeiset joululahjat, käynyt Lisebergin joulumarkkinoilla ja juonut joka ilta glögiä. Vielä pitäisi selvitä yhdestä maailmanlopusta ja laivamatkasta Suomeen, niin pääsen vihdoin joulun viettoon lumikinosten keskelle. 

Toisin kuin monena aikaisempana vuotena, olen kerrankin ehtinyt keskittyä jouluvalmisteluihin oikein ajatuksella. Ja samalla tullut siihen tulokseen, että parasta joulussa onkin kenties sen odotus. Se jännitys, jolla joulua odotettiin silloin lapsena. Kun ihmiset jaksavat joulustressistä huolimatta hymyillä ja muistavat toivottaa toisilleen kaikkea hyvää. Ajatuksella mietitty joululahja, josta tiedät lahjan saajan aidosti ilahtuvan. Ja pahimman jouluähkyn helpottaminen sillä, että aloittaakin leipomisen ja herkuttelun jo hyvissä ajoin etukäteen.

joulu1.jpg

joulu2.jpg

joulu3.jpg

joulu11.jpg

Joulun alla voi myös piipahtaa joulumarkkinoilla, jotka päihittävät tavaratalojen jouluruuhkat ja alkuvuoden alennusmyynnit mennen tullen. Vajaa pari viikkoa sitten vietimme ystävieni kanssa päivän Sigtunan joulumarkkinoilla. Vaikka päivä oli hyytävän kylmä, pienessä joulukylässä vallitsi lämmin tunnelma. Kauniiden puutalojen reunustamalla kauppakadulla leijui paahdettujen manteleiden tuoksu ja ruotsalaiset tanssivat raatihuoneen torille pystytetyn joulukuusen ympärillä kuin juhannuksena konsanaan. Sigtuna on Ruotsin vanhin kaupunki, joka perustettiin jo 900-luvulla. Vanha kaupunki on täynnä historiaa ja on kuulemani mukaan kiva matkakohde myös kesäisin. Sigtunaan pääsee Tukholmasta kätevästi ottamalla ensin pendeltågin Märstaan ja jatkamalla sieltä matkaa bussilla. Matka pikkukaupunkiin kestää noin tunnin verran.

Eilen illalla kävimme myös kurkkaamassa, mitä Göteborgin suurin joulutapahtuma Lisebergin joulu piti tänä vuonna sisällään. Tekolumesta ja värikkäistä pehmokaniineista huolimatta Lisebergin joulussa oli myös ripaus aitoa joulutunnelmaa. Nappasimme markkinakojuista mukaamme sinappia ja juustoja, seurasimme hetken illan jääshowta ja siirryimme sitten juomaan kuumaa mehua lappalaiskodan edessä olevan nuotion lämpöön. Lisebergin joulu on siis sekin tutustumisen arvoinen tapahtuma, erityisesti silloin, jos mukaan lähtee huvipuistoista innostuvia pikkuihmisiä.

joulu10.jpg

joulu12.jpg

joulu9.jpg

joulu7.jpg

Joulun odotukseen kuuluvat tietysti myös elokuvat, joista tulee hyvä mieli. Tänä iltana vietämme poikaystäväni kanssa etukäteisjoulua täällä Göteborgissa ja katsomme ainakin yhden sellaisen. Se voisi olla vaikkapa Lukas Moodyssonin Tillsammans (suom. Kimpassa). Ei siksi, että se olisi varsinainen joululeffa, vaan siksi, että se tiivistää kaiken sen, mikä joulussa ja elämässä ylipäätään on tärkeää. Ihmisen ole hyvä olla yksin ja toisinaan on parempi olla pikkuisen hippi.

 

Toiseksi ja kolmanneksi viimeisen kuvan Sigtunan joulumarkkinoilta nappasi Heini

Suhteet Oma elämä Mieli Suosittelen