Jarrutus

Päivät vierivät taas niin hurjaa vauhtia, etten meinaa pysyä niiden menossa mukana. Siirtymä ballerinoista talvitakkiin kävi tänä vuonna uskomattoman nopeasti. Nyt Tukholman kaduille on ilmestynyt jouluvaloja, Kungsträdgårdeniin luistinrata ja Suomessa kuulemma satoi jo luntakin. Hurahti lähes neljä viikkoa, ennen kuin ehdin taas käymään kotona Göteborgissa.

Aika kuluu nopeasti silloin, kun viihtyy ja pysyy kiireisenä. Se, että töissä huomaa lähes päivittäin tuntien kiitäneen pikavauhtia iltapäivään, on hyvä merkki. Viikonloputkin tuntuvat täyttyvän sen enempää suunnittelematta, mutta onneksi vain kivoista jutuista. Kiire ei olekaan niin stressaavaa silloin, kun sen aiheuttavat asiat, joista tykkää. Ja siksi elämä onkin juuri nyt kaiken kiireen keskellä aika ihanaa. Hektistä, mutta ihanaa.

Välillä tekee kuitenkin silti mieli pysäyttää päivien pikakelaus ja jarruttaa. Pysähtyä fiilistelemään vuoden tunnelmallisinta aikaa − kirpeän rapsakoita syyskelejä, putoilevia lehtiä ja pimeitä sadepäiviä. Nostaa jalat pöydälle ja nautiskella.

syksy6.jpg

syksy55.jpg

rain700.jpg

 

syksy3.jpg

syksy4.jpg

syksy10.jpg

lato700.jpg

sade2.jpg

talot.jpg

Viime viikonloppuna minä sitten jarrutin ja fiilistelin. Perjantai-iltana tapaksien täyteisen after workin jälkeen hyppäsin Dalarnaan vievään junaan. Kaksi päivää ulkoilua, koiria, ruokapöydän nikkarointia, hyvää ruokaa, saunomista ja kynttilöitä. Hieman myös telkkarin tuijotusta silloin, kun siellä pyörähti käyntiin Så mycket bättren uuden kauden avausjakso. Kellojen siirto toi päivään tunnin lisää, ja sunnuntaiaamuna saimmekin hyvällä omalla tunnolla loikoilla ullakolle pedattujen vällyjen välissä pidempään kuin olisi sopivaa.

Maanantaina olo olikin sitten ainakin melkein yhtä keveä ja eufoorinen, kuin tämän päivän japanilaisen kylpylän jäljiltä. Juhlistimme nimittäin tänään mahtavan tiimimme kanssa menestyksekästä lokakuuta Yasuragissa, Hasseluddenissa sijaitsevassa upeassa kylpylähotellissa. Kylpylässä vietetyn illan ja neljän ruokalajin illallisen jälkeen olen kuin uudestisyntynyt. Nyt voin taas nostaa jalan jarrulta.

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään

Modernissa museossa

”THE WORLD DOESN’T MAKE SENSE, SO WHY SHOULD I PAINT PICTURES THAT DO?”Pablo Picasso

picasso.jpg

Moderna Museet on Fotografiskan ohella suosikkimuseoni Tukholmassa. Se on loistava paikka viettää sadepäivää, helpottaa kulttuurinnälkää tai saada ajatuksia heräämään − taikka sitten vaihtoehtoisesti nollattua niitä.

Parhaillaan esillä oleva Pablo Picasson ja Marcel Duchampin ”He was wrong” -näyttely on kiinnostava ja ehdottomasti vierailun arvoinen. On jo sinäänsä hauskaa, että nämä kaksi heppua ovat päätyneet samaan näyttelyyn, sillä vaikka he olivatkin molemmat aikansa merkittävimpiä modernin taiteen vaikuttajia, heidät on myös kuvattu toistensa täydellisiksi vastakohdiksi. Picasso rohkeaksi surrealistiksi, joka uskoi, että järki tappaa luovuuden. Duchamp taas terävänäköiseksi älyköksi, joka kyseenalaisti koko modernin maalaustaiteen. 

Skeppsholmenilla sijaitsevassa Moderna Museetissa saa helposti vierähtämään useammankin tunnin, sillä vaihtuvien näyttelyiden lisäksi museossa on esillä myös laaja pysyvä kokoelma. Myös museon kauppa on oikea aarreaitta, josta löytää vaikka minkälaisia hienoja juttuja kotiin tai lahjaksi. Osan tuotteista voi tilata suoraan kotiin Moderna Museetin verkkokaupasta.

Loppuvuoden ajan Moderna Museetin näyttelyihin pääsee tutustumaan perjantai-iltaisin klo 18-20 välillä ilman sisäänpääsymaksua. Hauska idea siis vaikka hieman erilaisen perjantain after workin viettoon.

Kulttuuri Suosittelen