Tukholma, olet upea!

sthlm1.jpg

Minulta on kysytty monta kertaa, pidänkö enemmän Göteborgista vai Tukholmasta, mutten vieläkään osaa päättää kummalle puolelle kallistuisin. Tykkään nimittäin molemmista ja ihan kamalasti tykkäänkin! Molemmat kaupungit viehättävät omalla ja aivan erilaisella tavallaan. Göteborg on kivan kokoinen, kotoisa ja boheemi kaupunki, jonka kahvilat, upea saaristo ja rento ilmapiiri ovat vieneet sydämeni täysin. Ja sitten on Tukholma, ruuhkainen ja meluisa suurkaupunki, jossa ei koskaan tunne olevansa yksin. Kaupungin parhaita puolia ovat arkkitehtuuri, erilaiset ihmiset, kansainvälinen ilmapiiri ja yllätyksellisyys. Ja se, että Tukholmassa on vielä on niin monta paikkaa tutkimatta.

Onneksi aina ei tarvitse valita. 

Olen niin onnellinen, että päätin aloittaa jälleen työt Tukholmassa. Tämän kuukauden tulen viettämään täällä lähes täysipäiväisesti ja aion ottaa siitä kaiken ilon irti. Tähän mennessä olenkin jo ehtinyt testaamaan paria uutta kahvilaa ja ravintolaa, kierrellä Söderin kirppiksillä, käväistä jälleen ikisuosikissani Fotografiskassa ja nähdä ihanan Ola Salon livenä (eli käydä katsomassa upeasti toteutetun Jesus Christ Superstar -musikaalin). Loppukuullekin on luvassa vielä monta kivaa juttua, joita odotan jo innolla.

kakku1.jpg

tukholma3.jpg

salaatti.jpg

tukholma2.jpg

fotografiska2.jpg

fotog.jpg

ikkunasta.jpg

Aamuaurinkoa ikkunan takana ja kanelipullan päivän iltatee katolla − 
enpä kyllä voisi kakkoskodiltani paljoa enempää toivoa

 

Vuokrasin kuukausi sitten huoneen Katarina-Sofian läheltä, jossa siis majailen aina Tukholmassa viettämieni työpäivien ajan. Meillä on täällä tällä hetkellä neljän hengen kommuuni ja tässä onkin ollut oma hommansa totutella kimppa-asumiseen kolmen ruotsalaisen kanssa. Viihdyn kuitenkin tosi hyvin ja olen onnistunut tekemään oloni ja huoneenikin jo mukavan kotoisaksi.

Parasta tässä paikassa ovat kuitenkin mielettömät näköalat. Niin mielettömät, että päätä saattaa toisinaan oikeastikin huimata, sillä asumme mäen päällä olevan kerrostalon kahdeksannessa kerroksessa. Ikkunastani näkee kauas Tukholman ylle, aina Gröna Lundiin asti. Puhumattakaan talon kattotasanteesta, jossa tänään fikailimme kanelipullan päivän kunniaksi. Aikamoista arjen luksusta.

 

Vaikka jatkuva matkustaminen kahden kaupungin välillä tuntuu toisinaan raskaalta ja turhauttavalta, on toisaalta aivan mahtavaa päästä nauttimaan kunnolla kummastakin tämän hetken suosikkikaupungistani, kotoisasta Göteborgista ja Tukholmasta, joka nyt on vaan niin kovin kovin upea.

Kahdessa kaupungissa asuminen ei siis tainnut ollakaan niin huono idea. Matkalaukkuelämä voi nimittäin olla kivaakin. Se voi sopia hyvin vaikkapa sille tyypille, joka ei edelleenkään osaa päättää, mistä kaupungista oikein pitäisi eniten. 

Suhteet Oma elämä

Rantalomalla Gotlannissa

Viime viikonloppuna opin, ettei onnistunut rantaloma vaadi hellelukemia, bikinejä eikä edes iholle matkamuistoksi piirtyneitä rusketusraitoja. Pitkät valkoiset rannat ja turkoosi vesi lumoavat yhtä lailla myös tuulisina syyskuun päivinä.

Opin myös, että eufoorisen rantalomatunnelman voi saavuttaa niinkin lähellä kuin täällä Ruotsissa. Pari tuntia autossa ja toiset pari laivalla, ja yhdessä hujauksessa löysinkin jo itseni keskeltä aurinkoista Visbyä, kaupunkia, jossa historia, meri ja rauhallinen elämän rytmi ovat kaikkialla käsin kosketeltavan lähellä.

gotlanti10.jpg

gotlanti5.jpg

gotlanti11.jpg

gotlanti8.jpg

gotlanti9.jpg

gotlanti887.jpg

Gotlanti on varmasti upea lomakohde keskikesän helteillä, mutta toisaalta juuri näin syyskuussa, lomasesongin jo päätyttyä, saari saattaa näyttäytyä vierailijoilleen vieläkin vastuttamatomammassa valossa. Missään ei parveile turistilaumoja ja Visbyn ravintoloistakin voi saada pöydän buukkaamatta sitä hyvissä ajoin etukäteen. Meri ja merituuli näyttävät syksyllä todellisen voimansa eikä yksityistä, hiljaista hiekkarantaa ole vaikea löytää. 

Gotlannissa lomailevan kannattaa vuokrata auto, sillä jännittävimpiin paikkoihin ei bussilla pääse. Hyvillä säillä tosin myös fillari toimii mainiosti, sillä välimatkat saarella eivät ole pitkiä. Me ajelimme yhden päivän aikana ympäri Pohjois-Gotlantia ja Fårön saarta. Ilman liikoja suunnitelmia tai aikatauluja. Ihailimme maisemia, vaeltelimme hiljaisilla rannoilla, joimme kahvia rantakalliolla ja pysähdyimme aina silloin, kun siltä tuntui.

Onneksemme saimme matkaoppaaksi mukaamme ystävän, joka tiesi tarkalleen missä voi ihailla raukkeja, kiipeillä kallioilla ja silittää alpakkaa. Voisiko sitä lomaltaan muuta toivoakaan? llaksi meidät oli kutsuttu vielä rennoille syntymäpäiväjuhlille Visbyyn, jossa ilta vierähtikin nopeasti mukavassa seurassa, kotona kokatun illallisen äärellä. Ulkoilun ja retkeilyn täyteisen päivän jälkeen ruoka maistui hyvin ja uni vielä sitäkin paremmin.

gotlanti4.jpg

gotlanti13.jpg

gotlanti6.jpg

gotlanti7.jpg

gotlanti2.jpg

gotlanti114.jpg

Toisen päivän vietimme upeassa keskiaikaisessa, muurien ympäröimässä Visbyn vanhassa kaupungissa. Kiertelimme kotoisan pienen kaupungin sokkeloisilla kujilla, piipahdimme pikkuputiikeissa ja nappasimme illaksi mukaamme paikallisia juustoja ja viiniä. Visbyssä vieraileville suosittelen erityisesti Butiken-nimistä sisustus- ja vaateliikettä (Adelsgatan 32) sekä Visby Crêperie & Logi -ravintolaa (Wallérs Plats 3), jonka yhteydessä sijaitsee myös uskomattoman viihtyisä pieni hotelli.

Aamupäivällä piipahdimme myös fikalla ihanassa Levassa. Leva Kungslador (Toftavägen 20) on vanhan maatilan tiloissa toimiva tunnelmallinen luomuravintola/-kahvila, joka sijaitsee aivan Visbyn keskustan ulkopuolella. Samoista tiloista löytyy myös galleria sekä luomuherkkuihin ja muihin ekologisiin tuotteisiin keskittynyt myymälä.

Parin Gotlannissa vietetyn päivän jälkeen tuntui kuin olisi ollut matkalla jossain paljon paljon kauempana kuin Ruotsissa. Gotlannin kivikkoiset rannat, tuuli ja tyrskyt olivat kuin suoraan Tove Janssonin tarinoista. Karua, mutta samalla uskomattoman voimauttavaa ja kaunista. Paljon jäi kuitenkin vielä myös näkemättä, mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että tälle saarelle aion tulla uudestaankiin.

Kulttuuri Matkat