Luku 3
Pakko myöntää, että loman jälkeinen aamuherätys alkoi painaa jo toisena päivänä. Tuskallisesti painoin puolen tunnin edestä torkkua, enkä kerennyt seitsemäksi töihin niin kuin olin ajatellut. Meillä on töissä liukuma puoli kymmeneen saakka, mutta iltapäiväisen fysioterapian vuoksi töihin oli mentävä ajoissa. Jospa tänään voisi mennä aikaisemmin nukkumaan, eikä kukkua taas puoleen yöhön..
Sain eilen kultaakin arvokkaamman vinkin eräältä lukijalta: Psykologia -lehden tilaaminen. Lehdessä on tieteellisiä artikkeleita, joita lukemalla voisi harjaantua lukemaan tilastollista tekstiä tulevia artikkeleita ajatellen. Tilasin lehden heti. Kaikki vinkit ovat todellakin tervetulleita, olenhan ihan uusi tässä asiassa ja haen vielä sitä oikeata tapaa itselle oppia mahdollisimman tehokkaasti ja monipuolisesti.
Aloitin tänään syventymään kirjan ensimmäiseen lukuun: tieteellinen tutkimus ja tilastollinen ajattelu.
Luin luvun läpi ajatuksella ja korostin kolmea väriä käyttäen käsitteet, selitteet ja tärkeimmät esimerkit käsitteen ymmärtämiseksi. Kuten aiemmin jo kerroin, olin varannut elokuun luvuille 1-3, mutta aloitin sen jo nyt. Parempi ajoissa, jääpä sitten enemmän aikaa syventyä niihin lukuihin, jotka ovat haastavampia. Tarkoituksena on aluksi käydä luvut korotustussien kanssa, sitten tehdä aiheista muistiinpanot ja muistikortit. Lopuksi teen harjoitustehtävät ennen seuraavan kuukauden lukuihin siirtymistä ja tarvittaessa palaan aiheisiin, jotka eivät olleet vielä harjoitustehtävien perusteella hallussa. Pyrin siis käymään aluksi kolmesti läpi jokaisen luvun, tai neljä jos otetaan huomioon se kun luin kirjan ensin kokonaan läpi. Kun olen käynyt kaikki luvut näin läpi, olen varannut yhden kuukauden kaikkien lukujen ja muistiinpanojen uudelleen läpikäymiseen. Muistikortit pyrin käymään satunnaisesti läpi ”välipäivinä” ja tottakai ennen itse pääsykoetta. Tottakai pyrin hyödyntämään myös mahdollisimman monipuolisesti muita kanavia; youtubea, verkkokurssien materiaaleja ja muita lähteitä sekä niiden harjoitustehtäviä. Jos jotain opin lukion verkkokurssista niin sen, että luettu ja ”ymmärretty” asia ei ole alkuunkaan niin selkeä, kun sitä pitää alkaa soveltamaan käytäntöön.
Eniten aikaa minun tulee käyttää lukuun 7: tilastollinen päätöksenteko ja hypoteesien testaaminen sekä lukuun 8: tilastollinen riippuvuus ja korrelaatiokertoimet. Luku 7 oli sellainen, joka tuotti vaikeutta jo läpi lukemisessa, täyttä hepreaa. Luku 8 on käytävä syvällisemmin jo siksi, että olin lukion kurssipalautteessa saanut maininnan siitä, että tätä tulisi harjoilla vielä. En ymmärtänyt jotenkin korrelaatioita ollenkaan käytännön tasolla, vaikka kuvittelin sitä lukiessani, että aihe on simppeli.
Verkkolukiota käydessäni piti pitää oppimispäiväkirjaa. Päiväkirjaa pitäessäni huomasin, että lukusuunnitelmat ja oppimistavat muuttuvat ja muokkaantuvat opintojen edetessä. Toiset tavat osoittautuvat tehokkaimmiksi kuin toiset. Suunnitelmani tulee siis varmasti muuttumaan tulevaisuudessa vielä.
Unohdin ostaa sitä purkkaa maksuaistin stimulointiin, pitää muistaa hakea huomenna. Heh.