Arvostelussa uudet treenilehdet

Vaikka media rummuttaakin omaa alamäkeään varsin äänekkäästi, uskaltavat jotkut vielä lanseerata uusia printtilehtiä näinä synkkinä aikoina. Kävin tänään poimimassa kaupasta uudet FitBODY- ja Cross Training Magazine -aviisit.

Koska nikkaroin työkseni lehtiä ja sisältöjä, en osannut arvioida uutuustuoteita pelkästään treenaajan näkökulmasta. Seuraa hampurilaismallin arvostelu kahdesta tervetulleesta ja ihan kehityskelpoisesta kotimaisesta lehdestä:

photo_31.10.2012_19.00.29.jpg

Ensin kehua: molemmille lehdille on varmasti tilausta. Tavoitteellisesti treenaavia tiedonhaluisia löytyy tästä maasta varmasti paljon. Molempien lehtien tekoon on paneuduttu eikä kuvituksessa ole luotettu pelkkään kuvapankkiin, siitä plussaa.

Sitten se mutta: Aikakauslehtinä uutuudet onnahtelevat. Lehtien tekijät ovat päivänselvästi ammattilaisia – liikunnan ja ravitsemuksen saralla. Aikkarimainen selkeys, rytmitys ja kurinalaisuus puuttuvat: lehdet eivät elä, vaan ovat ”juttujunia” ilman selkeitä tahdinvaihdoksia. Visuaalisesta ulkoasusta voi olla montaa mieltä, mutta typografinen ratkaisu sekä boldata että kursivoida haastateltujen sitaatit on pidemmän päälle sietämätön. Lainausmerkit, sisennykset ja perinteiset visuaaliset elementit ovat suosittuja syystä. Teksteistä paistaa läpi ikuinen ongelma: asiantuntijat ovat harvoin ammattitoimittajia ja ammattitoimittajat asiantuntijoita. Kun avustajakuntaan kuuluu runsain mitoin ensin mainittuja, unohtuu teksteistä usein lukija ja fokus kokonaan. Lisäksi markkinointiviestin ja journalistisen tekstin raja on äärimmäisen häilyvä kummassakin lehdessä. Useampaankin juttuun olisi voinut lätkäistä advertoriaali- tai yhteistyössä-lätkän lukijan palvelemiseksi ja Julkisen sanan neuvoston älähdyksen välttämiseksi. Sisältö voi olla relevanttia, vaikka sillä olisikin markkinointi-intressi taustallaan, mutta siitä vain on syytä kertoa myös lukijalle.

photo_31.10.2012_19.02.00.jpg

Siinä missä lehdentekijän näkökulmasta lehdessä on paljon parannettavaa, löytää treenaaja siitä taas roppakaupalla hyvää. On virkistävää lukea lehteä, jossa ei turhaan pelätä lihaksia tai rasitusta. Naisille suunnatun FitBODYn treeniohjeet tuntuivat perustelluilta ja eritoten käyttökelpoisilta. Kahvakuula- ja crossfit-treenin voisi omaksua hyvinkin omaan treeniregiimiinsä. Cross Training Magazine, joka nimensä mukaisesti keskittyy crossfit-henkiseen harjoitteluun ja rankkaan treeniin, taas toimii varmasti pätevänä innoittajana niin miehille kuin naisille.

Aikakauslehtimäisyyttä molemmat aviisit saavat henkilöhaastatteluista. Elina Tervosta ja Mikko Salosta vain olisi mieluusti kuullut jotain syvempää ja enemmän, mielenkiintoisia tyyppejä kun ovat molemmat. Kuinka moneen vuosikertaan Suomesta vain löytyy relevantteja tyyppejä, jotka kiinnostavat paitsi treenikansaa myös houkuttelevat irtonumero-ostajia? Haastavan joskin parhaassa tapauksessa palkitsevan homman edessä ovat lehtien tekijät. Tervetuloa kentälle ja onnea matkaan!

photo_31.10.2012_19.01.14.jpg

Monta aukeamaa kuvia ihanasta Mikko Salosta? No mikäjottei! Moitimme fanijulisteen puutetta.

FitBODY ja Cross Training Magazine löytyvät sekä kaupasta että AppStoresta.

hyvinvointi liikunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.