Treenaa mestarin kanssa!

mikkosalo.jpg

Kiinnostaako päästä treenaamaan crossfitin maailmanmestarin kanssa? Haluatko rautaisannoksen tietoa treenaamisesta ja kisaamisesta? Huvittaisiko päästä yytsimään crossfit-legendaa lähietäisyydeltä?

Vuoden 2009 Games-mestari Mikko Salo saapuu lauantaina 21.2. kotisalilleni CrossFit Central Helsinkiin pitämään treeniseminaarin. Päivän aikana Mikko luennoi, vastaa osallistujien kysymyksiin ja vetää muutamat treenit.

Itse en pääse paikalle, mikä harmittaa ihan vietävästi. Muutama paikka on vielä semmaan jäljellä, joten jos ensi lauantai näyttää kalenterissa tyhjältä, suosittelen lämpimästi!

Lisätiedot ja ilmoittautuminen täällä.

Hyvinvointi Liikunta Suosittelen

”Epäinhimillinen teräsmieskisa” eli mistä puhumme kun puhumme crossfitistä

crossfiturheilua.jpg

Oli ilahduttavaa huomata, kuinka moni media huomioi viime viikonloppuna käydyt crossfitin epäviralliset sm-kisat. Winter War -uutisointia oli useammassakin isossa mediassa.

Crossfit on edelleen melko tuntematon laji, ja monelle taitaa tulla yllätyksenä, että siinä kilpaillaan kovalla tasolla. Luinkin mielenkiinnolla, miten jutuissa oli kuvailtu lajin ideaa. Crossfitin perusajatuksen selittäminen kun on aina hieman haastavaa.

Helsingin Sanomat kiteytti kisan kulun melko geneerisesti:

Erilaisia voimaa, kestävyyttä ja taitoa vaativia lajeja suoritettiin perjantai-illan ja lauantain aikana yhteensä yhdeksän. 

Winter Wariksi nimetyt SM-kisat huipentuivat kymmenen parhaan miehen ja kymmenen naisen finaalilajiin, jossa pystypunnerrettiin levytangolla, temmattiin käsipainolla, tehtiin linkkuveitsiä leuanvetotangossa roikkuen ja käveltiin askelkyykkyjä akselitanko pään päällä.

Aamulehti otsikoi juttunsa raflaavasti ”Huh, mitä urheilua! Epäinhimillinen teräsmieskisa veti Pirkkahallin täyteen yleisöä.” Lajien kuvaaminen tehtäväradaksi ei kenties aivan tee oikeutta rankkuudelle, mutta jatkoselvitys sentään antaa hyvää kuvaa siitä, mitä finaalissa tehtiin.

Viiden eri tehtäväradan rypistys sisälsi crossfitin tyyliin raakoja liikkeitä niin kestävyysurheilun, telinevoimistelun kuin painonnoston puolelta.

Miesten sarjan finaalirata veti peruskuntoilijat hiljaiseksi. Kilpailijoiden oli aloitettava työntämällä 50 kertaa 50 kilogramman levytanko kyykystä pään päälle. Seuraavaksi vuorossa oli tangossariipunta ja 40 jalkaterien nostoa tankoon. Kolmantena suoritettiin 30 yhden käden tempausta 32,5 kilogramman käsipainolla.

Tuskan kruunasi 20 metrin askelkyykkykävely levytanko pään päällä käsien varassa. Painoa oli vaatimattomat 70 kiloa.

Lystikkäimmän kuvauksen kuitenkin tarjosi Yleisradio, joka kuvaili menoa seuraavasti:

Lauantaina ohjelmassa oli muun muassa kuntopyöräilyä, kahvakuulan nostoa, leuanvetoa, hyppynarulla hyppimistä ja käsilläkävelyä.

Niin. Millaisen kuvan mahtaa saada asiaan vihkiytymätön, kun kisaajat suorittavat tehtäväratoja, jotka sisältävät kuntopyöräilyä ja hyppynarulla hyppimistä? Onneksi sentään Yle esittää huomenna lauantaina kisakoosteen, josta assault bikellä vispaamisen ja naruhyppelyn rankkuus käyvät toivottavasti hitusen paremmin esiin.

kuvankaappaus_2015-2-11_kello_22.38.48.png

Kuvassa allekirjoittanut ”polkemassa kuntopyörää” eli helvetinkone assault biken kimpussa.

Itse kikkailen tämän viikonlopun Prahassa vähemmän kovakuntoisissa tunnelmissa. Odotettavissa siis oluenjuonti- ja hengailukuulumisia ensialkuun Instagramin puolella ja toivottavasti myöhemmin täällä blogissakin! 

Hyvinvointi Liikunta Höpsöä Uutiset ja yhteiskunta