Minä kun muutkin: Bataattihampurilainen

bataattihampurilainen.jpg

Jos kahta asiaa rakastan, niin jauhelihaa ja bataattia. Pitihän minunkin siis kokeilla tätä alkuvuoden muotiruokaa, joka kyllä alun perin taisi ilmestyä blogosfääriin jo vuonna 2013.

Bataattipurilaisen alkuperäinen resepti löytyy Torkkuja ja nokkosia -blogista, jossa pihvi on tehty karitsanjauhelihasta. Oman versioni sovelsin luomulaatuisesta Hereford-jauhelihasta. Tuli kyllä törkeän hyvää! Ensi kerralla kokeilen ehkä lopuksi paistaa bataatteja vielä pannulla, jotta niistä tulee rapeampia, ja lisään annokseen muutaman viipaleen pekonia tekstuuria tuomaan, mutta tälläkin reseptillä suu kääntyi hymyyn. 

Bataatti:
Pese ja viipaloi bataatti. Laita pellille, pirskota päälle öljyä, paista 225 asteessa noin 20 minuuttia. (Isosta bataatista tuli neljä purilaista.)

Pihvit:
Sekoita 500 g Hereford-jauhelihaa, runsaasti chiliä, raastettua punasipulia, valkosipulia, korianteria, kananmuna, lusikallinen turkkilaista jugurttia ja mausteita keskenään. Paista voissa pannulla. (Neljän purilaisen lisäksi jauhelihaa riitti pieneen lounaaseen seuraavaksi päiväksi.)

Täytteet:
Kastike (turkkilaista jogurttia, korianteria, sitruunaa, tabascoa, chiliä ja pippuria), tomaattia ja salaattia.

Pahoittelut muuten kehnosta kuvasta. Tiedättekö kuinka vaikeaa on yrittää ottaa kuvaa, kun tekisi mieli jo heittää purilainen ääntä kohti? Ruokakuvaaminen pitäisi kyllä opetella, että saisitte joskus katsella muutakin kuin hätäisesti iPhonella olkkarin pöydällä pimeässä räpsäistyjä otoksia. Mutta naisella oli nälkä!

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta

”Liian vanha”

inspiraatiopainonnosto.png

Jos joskus olen vedonnut siihen, että olen liian vanha, niin perun kaikki puheeni saman tien.

Olin eilen seuraamassa Keravalla kansallisia painonnostokisoja. Tuttujen nostajien ja hyvien tuloksien tuoman innon päihitti kyllä mennen tullen huima kunnioitus ja ihailu kuvan kisaajaa kohtaan. Kilpailun vanhin osallistuja Yrjö oli yli kahdeksankymmenen, ja painonnostovuosia oli takana kuulemma 64. Yhteistulos kisoissa oli 70, ja samalla paukkui komeasti SM-tulosraja. 

Ja välillä sitä on itse vedonnut siihen, että on näin 30-vuotiaana liian vanha. 

Tällaisten esimerkkien kautta sitä tajuaa, miksi sitä oikeasti haluaa treenata. Ei sen takia, että hetken aikaa näkyy hauis tai että pystyisi tekemään uusia mave-enkkoja, vaan perimmiltään siksi, että voisi olla itsekin kasikymppisenä toimintakuntoisena. Tai sitten kisakunnossa. 

 

 

Hyvinvointi Liikunta Ajattelin tänään