Menikö treeni hyvin? -flowchart

mitenmeni.jpg

”Miten meni treenit?”

Siinäpä päällisin puolin harmiton mutta oikeastaan yllättävän kinkkinen kysymys. Mistä tietää menikö hyvin? 

Välillä sitä tulee pois salilta intopinkeänä ja kaikkivoipaisena. Itsensä ylittämisen jälkeen on tosin vaarana, että seuraavalla kerralla meneekin ihan penkin alle, kuten viime vuoden lopulla todettiin

 

Superonnistumisia ei tule kuitenkaan joka kerta, ei edes joka viikko. Joskus ei edes joka kuukausi. Vaikeampaa onkin hahmottaa, miten menivät ne arkitreenit, jotka valtaosan liikuntaharrastuksesta kuitenkin muodostavat. Ne treenien maanantait, tiistait ja keskiviikot, joiden aikana puserretaan hidasta kehitystä ja ylläpidetään vanhaa.

Treenin onnistumisen mittaaminen pelkästään numeerisesti on turhan yksioikoista. Joka kerta ei voi nostaa enemmän painoa. Joka päivä ei voi vetää enemmän leukoja tai tehdä kaikkea nopeammin. Ja miten sitä vertailisi eri päiviä, jos tekeekin pidempää sarjaa, onkin vasta toipumassa flunssasta tai hostain syystä muuten ei vain kulje? Pelkkien lukujen valossa moni treeni olisi mennyt penkin alle, sillä joskus on voinut nostaa enemmän ja taatusti löytyy joku toinen joka nosti enemmän kuin itse. Siksi kehittelinkin vapaapäiväni ratoksi oheisen vuokaavion, joka auttaa hahmottamaan, miten oma treeni meni noin niin kuin omasta mielestä.

treeniflow.png

 

ps. Jumalauta että korpeaa, huomasin että yhteen laatikkoon oli livahtanut kirjotusvirhe! No, ei voi minkään. Ei ehkä ihan nappisuoritus, mutta ihan kelvostihan tämä meni.

Hyvinvointi Liikunta Ajattelin tänään

Kädet kuntoon santapaperilla

crossfit_kasien_hoito.png

Kas tämäkin päivä on koittanut, kun allekirjoittanut tarjoaa kauneusvinkkejä! 

Tai no ei tässä estetiikasta oikeastaan ole kyse vaan siitä, että on parempi treenata. Saatoitte nähdä muutama postaus takaperin kuvan upeasti auenneista kämmenistäni. Olin laiminlyönyt käsieni hoitamisen huonoon aikaan, sillä tehdessäni sataa kippileukaa kämmenten vanhat kovettumat repeytyivät auttamattomasti. Onneksi pienen nahkanleikkely- ja rasvausoperaation sekä muutaman varovaisemman päivän jälkeen kämmenet olivat taas kuin uudet. 

Käsinahkat ovat yksi crossfittaajien yleimmistä puheenaiheista. Yksi hoitaa kämmeniään hohkakivellä, toinen sheivaa kovettumia suihkussa samalla kuin sääriään. Kämmenistään huolen pitäminen on paitsi järkevää myös hirmuisen koukuttavaa: en varmasti ole ainoa jonka mielestä on ihanaa repiä käsinahkoja? (Tosin en suosita tekemään sitä treffeillä.)

Nyt minulla on vihdoin oikea työkalu kovettumien hiomiseen, kun herra A askarteli minulle hienon käsienraaputtimen. Se on tehty hiekkapaperista (karkeus 100) ja tukevasta muovilätkästä. Tikusta on hyvä pitää kiinni, ja pitkä, jalkaraspimainen rakenne tekee kämmenten työstämisestä joutuisaa. Siihen kun vielä lätkäisee illan päätteeksi päälle maailman parasta käsirasvaa, Burt’s Beesin Almond Milk -voidetta, niin jo kelpaa. Ei ehkä ihan vauvanpyllykädet mutta niin lähelle kuin näillä harrastuksilla pääsee. 

Miten te hoidatte käsiänne, arvon kanssatreenaajat?

Kauneus Liikunta DIY Iho