Sananen väsymyksestä

kuvankaappaus_2014-12-8_kello_22.18.52.png

Väsymys on ovela juttu. Välillä sitä ei tajua olevansa uuvuksissa ja toisinaan taas luulee olevansa aivan poikki mutta jaksaa vaikka mitä.

Olin aivan rättiväsynyt tänään töissä ja treeneihin raahustaessani tuntui että tekisi mieli vain pistää maate Bunkkerin rappukäytävän tasanteelle. Pelotti jo etukäteen, mitä raskaasta painonnostotreenistä tulisi.

Vaan harvoin on kulkenut niin hyvin kuin tänään. Raskaat rinnallevedot ja työnnöt kulkivat poikkeuksellisen ponnekkaasti, ja viime aikoina tuskaa ja kyyneliä tuottaneet kippileuat menivät kuin vettä vain.

Lieneekö väsymys aiheuttanut sen, että energiaa riitti kanavoitavaksi vain kehoon eikä pääkopalle jäänyt enää mitään. Yleensä alan märehtiä ja vatuloida tekemistäni liikaa, mikä aiheuttaa paljon ongelmia. Tänään lasettelin menemään huoletta.

Satuin tänään lukemaan Zen Habitsin artikkelin tapojen muodostamisesta ja muutoksen vastustuksesta. Sen ajatus väsymyksestä sopii erinomaisesti tähän päivään:

I don’t feel like it. Well, true. You don’t feel like working hard. Who does? Letting the rule of “I’ll do it when feel like it” dictate your life means you’ll never write that book, never build that business, never create anything great, never have healthy habits. Create a plan that’s doable, and execute it. When the rationalizations like this come up, don’t believe them. Everyone is capable of doing a hard workout even when they’re not in the mood. Everyone can overcome their internal resistance.

I’m tired. Yep, me too. I still did my heavy squat workout today. There is truth to needing rest, and resting when you need it (listen to your body) but this is usually the mind trying to weasel out of something uncomfortable. There’s a difference between being exhausted and needing some rest, and being the little tired we all feel every afternoon. Push through the latter.

Nyt tiedän kyllä tasan tarkkaan olevani väsynyt. Mutta oikealla tavalla ja oikeista syistä. Siksi hyvää yötä, minä menen vetämään zetaa seuraavaksi kahdeksaksi tunniksi.

Hyvinvointi Liikunta Ajattelin tänään

Ylämäkeen

kuvankaappaus_2014-12-7_kello_19.44.49.png

Tänään pistettiin uusi rasti seinään, kun kävin vuosien asiasta puhumisen jälkeen oikeasti juoksemassa Malminkartanon jätemäen pahamaineiset portaat.

Olen joskus vilkuillut kuuluisaa täyttömäkeä ohitse suhaillessani, mutta enpä tajunnut, että mäki on oikeasti melkoisen iso. Edes rappusten alapäässä haastetta silmäillessä ei vielä oikein mennyt jakeluun, kuinka ikävä juoksumatka ylös oikein olisi. 

Ikävyys kyllä tuli selväksi poikkeuksellisen nopeasti. Askelmia Helsingin pisimmissä rappusissa väitetään olevan 426 kappaletta, mutta oman arvioini mukaan askelmia oli noin miljoona, vaikka yritinkin loikkia niitä kaksi kerrallaan. Olemme viime aikoina CrossFit Central Helsingin treeneissä tetsanneet salille vieviä Bunkkerin portaita kyllästymiseen asti, mutta ne eivät olleet kyllä mitään näihin verrattuna. Mitä lähemmäksi huippu kävi, sitä vähemmän oma askellukseni muistutti juoksemista. 

Portaat kyllä pistivät paitsi saamarin täyttönyppylän myös oman suorituskyvyn perspektiiviin. Vikkelimmät ovat juosseet portaat reiluun minuuttiin. Jotkut mieleltään järkkyneet vetävät säännöllisesti mäkeä ylös alas kymmeniä kertoja. Minulle riitti muutama kierros, setti sprinttejä ja 50 penkillehyppyä viimeisen kerran laelle päästyäni. Tietää siitäkin juosseensa.

Muoti Liikunta Päivän tyyli