Miksi en osallistu punnerrushaasteeseen

kuvankaappaus_2014-10-21_kello_17.06.36.png

 

Kaikki ja kaikkien kaverit Facebookissa tuntuvat osallistuvan Tikisin (Tikiksen? Tikis:n?) 21 päivän punnerrushaasteeseen. Kiitos kaikki kutsusta, mutta en kyllä aio osallistua. Haaste kun on melkoisen pöljä.

Ideana on siis tehdä ensimmäisenä päivänä 15 punnerrusta ja jatkaa siitä 21 päivää putkeen tehden joka päivä viisi toistoa lisää. Kolmen viikon päästä siis tehtäisiin 115 punnerrusta. Itse liikettä vastaan minulla ei ole mitään, vanha kunnon etunojapunnerrus lienee yksi simppeleimmistä ja tehokkaimmista oman kehon painolla tehtävistä liikkeistä. Mutta tällaisissa haasteissa minua rassaa muutama asia:

Fokus yhteen asiaan. Ymmärrän kyllä, että 21 päivän punnerrushaaste on mukavampi markkinoida kuin vaikka kolmen kuukauden ”liiku joka päivä jollakin parhaaksi katsomallasi, hashtagejä väistelevällä tavalla”. Voiko joku muka väittää, että haluaa tehdä pyöristettynä miljardi punnerrusta joka luojan päivä?

Lähtötason unohtaminen. Toisille ensimmäisen päivän 15 punnerrusta on valtavan paljon vaikka pitkin päivää ripoteltuna. Toisille taas sata punnerrusta menee yhden treenin aikana ihan sujuvasti. Entiteetti nimeltä ”Tikis-Jope” kuulemma näyttää joka päivä erilaisia variaatioita, mutta silti. Jos ajatellaan klassisia, toistomäärien kasvattamiseen tähtääviä progressioita, niissä tärkein ja ensimmäinen askel on määrittää lähtötaso, josta sitten käynnistetään kipuaminen. Josta päästäänkin sitten seuraavaan ja tärkeimpään kohtaan:

Lepopäivä olisi kiva. Punnertaminen kehittää sen verran tehokkaasti yläkroppaa, että lihakset ovat taatusti kipeänä jonkin määrän jälkeen itse kullakin. Haaste ei tunne mälsiä lepopäiviä, vaan punnerruksia tuutataan menemään päivät perätysten, ja vielä kasvavissa määrin. On toki niitä, joille joka päivä on jalkapäivä, mutta meille tavan pulliaisille tehnee ihan gutaa antaa kropan välillä vähän huilia, etenkin kun lähestytään sataa punnerrusta päivässä. 

Kiitos, täti-ihminen on nyt purkanut sydäntään ja ilmoittanut paheksuntansa kampanjasta, jonka premissejä ei oikein ymmärrä. Lykkyä pyttyyn kuitenkin kaikille haasteeseen osallistuville, papukaijamerkki niille jotka oikeasti tekevät jok’ikisen punnerruksen jok’ikinen päivä. Minulta ei moista itsekuria kyllä löytyisi. Ehkä siksi minä en punnerrakaan 115 kertaa päivässä. Mutta tänään punnersin 15, ihan vain kannatuksen vuoksi.

photo_21.10.2014_17.46.38.jpg

Ps. Vielä yksi asia: bongasin kamppiksen Facebook-sivuilta tämän lauseen:

Naiset voivat punnertaa polvet maassa, jos oikeat punnerrukset eivät vielä onnistu.

Niin. Jos oikeat punnerrukset eivät vielä onnistu, oletan että sekä miehet että naiset saavat punnertaa polvet maassa, eiköstä?

 

Hyvinvointi Liikunta Ajattelin tänään

Ruuhkasyksy eli 3 vinkkiä kiireen selättämiseksi

sumo_maastaveto.png

Kun minulta kysytään kuulumisia, on lähes mahdoton olla turvautumatta kliseeseen. ”Kiirettä pitää kuin kirpuntapossa” on ollut vakiovastaus tässä kuussa. On työt, treenit, toiset työt, kaverit läheltä ja kaukaa, blogi, ja jossain välissä pitäisi vielä syödä, nukkua ja hoitaa kotia. Haluaisin väittää eläväni ruuhkavuosia tai ainakin ruuhkasyksyä, mutta saaneeko lapseton ja parisuhteeton käyttää moista termiä?

Olen taas onnistunut haalimaan turhankin paljon asioita samaan ajankohtaan. Etenkin päänvaivaa tuottaa eräs projektiduuni, jota olen joutunut tahkomaan iltaisin päivätyön ja treenien päälle. Kaikista kiireistä huolimatta olen kuitenkin onnistunut pysymään melko tyynenä. Kas näin se käy:

1. Tee suunnitelma

Mitä pitää saavuttaa ja millä aikataululla? Mikä kaikki on välttämätöntä? Mistä voit joustaa? Millaisiin osioihin hommat voi purkaa? Olen ottanut tämän syksyn kiiruksissa sellaisen periaatteen, että en ala karsia normaalirutiineihin sisältyvistä asioista, eli unesta, laadukkaasta ruoasta tai treenistä. Sumplimistahan se on, ja ex tempore -löllöttelylle ei tässä kuussa ole ihmeemmin ollut aikaa, mutta kurinalaisuudella homman saa toimimaan. Treenaamaan olen ehtinyt kaikessa hulinassakin vähintäänkin neljä kertaa viikossa. Iso ilo on ollut taloyhtiön kuntosali, jossa pistelin muun muassa viikonloppuna menemään rästiin jääneitä maastavetoja.

2. Toteuta suunnitelmaa kiireettömästi

Olin taannoin kuuntelemassa iki-ihanaa Reidar Waseniusta, joka kertoi luennollaan erinomaisen kiireenpoistokikan: tee kaikki hitaasti. Kun seuraavan kerran bussi jo kurvaa pysäkille ja sinulla on vielä pyjama päällä ja eväsrasia pakkaamatta, tee kaikki tarvittava hitaasti ja kiireettömästi, jopa liioitellun rauhallisesti. Kikka kuulostaa pöljältä mutta toimii. Olen nyt päivätolkulla suhtautunut kiireeseen välinpitämättömästi. Laittanut rauhassa ruokaa ja syönyt sitä Hesaria lukien siitä huolimatta, että takaraivossa tykyttää paniikki palata pikimmiten projektin pariin. Konsti toimii hämmästyttävänkin hyvin. 

3. Heivaa suunnitelma mäkeen

Jos tuntuu siltä, että plänistä on mahdoton pitää kiinni, sen voi aina unohtaa. Yksi lööbattu päivä ei todennäköisesti tarkoita katastrofaalista lopputulosta. Kun silmät ovat alkaneet lupsaa jo kahdeksalta illalla, vaikka pitäisi naputtaa koneella vielä pari tuntia ja blogata päälle, olen suosiolla siirtynyt sohvalle skypettämään kavereiden kanssa tai lukemaan kiinnostavaa, töihin liittymätöntä kirjaa. Paskasti tehtyä työtä kun on turhan työlästä korjailla jälkikäteen. Tietenkään tämä ei tarkoita, että joka päivä ehtisi antautua laiskottelulle. Mutta välillä on pakko karsia ”pakollisista”. Toisaalta tuntuu, että tämän päivän the Killing ja laadukas luomu-Riesling -hetkelle ei ollut oikeastaan minkäänlaista vaihtoehtoa.

Suhteet Oma elämä Liikunta Työ