Haussa: Tsemppibiisien tsemppibiisit

 

headphones.jpg

Mitä musiikkia sinä kuuntelet treenatessasi?

Kun vielä aktiivisesti kävin omatoimisesti salilla ja lenkillä, tunsin oloni orvoksi ilman kuulokkeita. Lenkkeily tuntui kummalliselta ilman huolella laadittuja juoksuplaylisteja ja punttaaminen erikoiselta, kun ns. bodaricore ei soinut. Viime aikoina musiikki on toiminut etenkin ennen treenejä tsempparina, sillä kotisalilla ei wodien aikana soiteta ollenkaan musiikkia. 

Musiikilla on tutkitusti vaikutusta treenaamiseen, niin itse suorituksen aikana kuin siihen valmistautuessa. Esimerkiksi tässä BBC:n haastattelussa Brunelin yliopiston tutkija antaa mielenkiintoisia vinkkejä siihen, millaista ja minkätahtista musiikkia kannattaisi kuunnella missäkin treenitilanteessa. Erityisen mielenkiintoinen oli pointti siitä, että ennen treenejä ei kannata kuunnella liian kiivastahtista musiikkia, jottei mieli uuvu jo ennen harjoitusta. Pitänee siis jättää kaikkein äkäisin hardcore itse treenikertoihin!

Harva kuitenkin miettinee biisejä niiden optimaalisen tahdin mukaan. Tärkeintä lienee se fiilis, jonka perstuntumalta biiseistä saa. Luin muutama päivä sitten Ylen uutisen, johon oli kerätty suomalaisten suosikkibiisejä treenitsempin luomiseksi. Ihmiset olivat listanneet Eye of the Tigerin, Whitesnakea, Suomi-iskelmää ja kotimaista räppiä. 

Viime aikoina olen luukuttanut puhki viime kevään CrossFit Games Openeiden viimeistä lajia varten tekemääni soittolistaa (johon voi käydä tutustumassa täällä). Nyt haluaisin kuitenkin laajentaa repertoaariani.

Nuo Ylen lukijoiden tsemppibiisit eivät kuitenkaan minuun iske sitten millään. Siksi haluankin joukkoistaa teidät, arvon lukijat. Mitkä ovat teidän suosikkitsemppibiisinne? Mikä biisi saa nostamaan ennätyspainoja tai pinkomaan vielä hieman nopeammin pururadalla? Laittakaa ehdotuksianne kommentteihin tai Pumpuin Facebook-sivulle! Kasaan niistä sitten Spotify-listan itselleni tulevia käyttötarkoituksia varten.

Tässä vielä muutamia viime aikoina paljon luureissani soineita ja hyväksi havaittuja viisuja malliksi:

//www.youtube.com/embed/BteZ3oi1aLg” width=”420″>

 

Hyvinvointi Liikunta Musiikki Uutiset ja yhteiskunta

Törkeän hyvää hipsteripastaa

photo_1.10.2014_21.06.30.jpg

Tiedättekö sen kokatessa toisinaan tulevan tunteen, kun katselee pannulla porisevia asioita ja vain tietää että ei voi tulla muuta kuin hyvää?

Tämänpäiväinen päivällinen syntyi Pumpuin keittiölle ominaiseen tapaan niistä aineksista joita kotoa sattui löytymään. Nimekseen ruoka sai hipsteripasta, koska lehtikaali ja suppilovahverot. Erityishipsteripisteet, jos lehtikaali on itse kasvatettua (kuten minulla) ja sienet poimittu skutsista omin pikku kätösin (kuten minulla). Vilkaisin päivällä yhden lehtikaalipastan reseptin Hesarin sivuilta, mutta sovelsin lopulta omiani kun en jaksanut enää reseptiä kaivaa uudelleen esiin.

Hipsteripasta (yhdelle juuri painonnostotreeneistä tulleelle)

vajaa puolikas paketti pekonia
pari kourallista lehtikaalia
pari kourallista suppilovahveroita
puolikas sipuli
valkosipulia
2 dl vettä
1/4 kasvisliemikuutio
loraus pakasteherneitä
pippuria

täysjyväspagettia omantunnon mukaan

Paloittele pekoni ja paista pannulla. Siirrä syrjään. Heitä pannulle silputut lehtikaali ja sipulit sekä sienet. Anna paistua tovi. Lisää pekoni, heitä päälle vettä, kasvisliemikuutio ja herneitä. Keittele kannen alla kunnes lehtikaali on pehmeää. Mausta pippurilla ja sekoita keitettyyn pastaan. Syö ja iloitse.

*

Pahoittelut, tarkempia määriä tai aikoja en osaa antaa. Ja lisäpahoittelut suttuisesta kuvasta, jos olisin tiennyt, että tästä tulee näin hyvää, niin olisin paneutunut kuvaamiseen vähän enemmän. Mutta onneksi sentään kunnollinen hipsteri ottaa kuvan jokaisesta ateriastaan, niin jonkinlainen kuva jäi esiteltäväksi.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta