Onnellinen lehmityttö ja täydelliset raakamuffinssit

10450807_10152493707000169_4588902279233077672_n.jpg

Välillä sitä tajuaa, kuinka hemmetin hienoja ihmisiä ympäriltä löytyykään.

Pidin perjantaina ennakkoon kolmekymppissynttärijuhlat kantriteemalla. Yleensä en tykkää olla juhlakaluna, mutta harvoin on ollut niin huikean kivaa iltaa kuin nyt: kantrimusiikkia ja stetsoneita aurinkoisessa puistossa, jalkapallokisastudio baarissa ja twerkkausjatkot ystävän luona aamuun saakka. 

Kokeilin ensimmäistä kertaa tehdä raakamuffinsseja. Ja mikä erinomainen tulos siitä tulikaan! Juhlatarjottavana muffinssin käyttöliittymä on kakkua huomattavasti helpompi, ja kehuja sateli kahdelle variaatiolle, joita loihdin:

10412005_334076690077097_2227290181617941339_n.jpg

Raakamuffinsit (noin 18 kpl)

Pohja: 

2 dl manteli- tai hasselpähkinärouhetta
3 dl mantelijauhoa
3 dl kookoshiutaleita
2 rkl raakakaakaojauhetta
100 g kookosrasvaa
ripaus suolaa ja steviaa

Sekoita ainekset ja sula rasva. Painele muffinivuokiin ja laita jääkaappiin.

Pekaanitäyte:

pussillinen taateleita
pekaanipähkinöitä

Aja taatelit tasaiseksi massaksi. Lusikoi puoleen muffinivuoista ja asettele pähkinät päälle.

Suklaatäyte:

0,5 dl kookosöljyä
1 avokado
1/2 banaani
6 rkl raakakaakaojauhetta
2 rkl kookospalmunkukkasiirappia
ripaus suolaa
päälle marjoja

Soseuta ainekset ja lusikoi muffinivuokiin. Laita marjoja päälle.

Jännitystä muffinintekoon tarjosi palamaan syttynyt sauvasekoitin, joka ei kestänyt reipasotteista taatelinsurvontaa. Pitänee hankkia vähän isompitehoinen laite, jos mielii jatkossakin näitä herkkuja tehdä. Uusi blenderikin pitäisi hankkia. Vitamixiin ei likviditeettiä oikein löydy, joten vinkkejä hieman huokeammista mutta tehokkaista laitteista otetaan mieluusti vastaan. 

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Liikunta

Kesäsuunnitelmia

kesasuunnitelmat1.jpg

Kesälomalla ollaan! Keli ei ole kovin kesäinen, mutta se ei menoa haittaa. Neljä viikkoa olisi aikaa rentoutua ja puuhastella. Melkoista aktiviteettikavalkadia on luvassa, sillä puolivahingossa olen saanut ympättyä kalenteriin melkoisen monta liikunnallista puuhaa. Pidän kuukauden tauon crossfitistä, mikä tuntuu kummalliselta ja vähän haikealta, mutta tekee varmasti niin päälle kuin kropalle hyvää tuoda variaatiota treeneihin. 

Ensimmäisen lomaviikon vietän Helsingissä. Tällä viikolla on tarkoitus säheltää mitä kummallisempia aktiviteetteja. Eilen vielä kävin hikoilemassa CrossFit Central Helsingillä, mutta tästä päivästä alkaen on tarkoitus viipottaa sekalaisen urheiluohjelman parissa. Tänään pelataan taas futista, huomenna menen tutustumaan mystiseen ja ainakin ennakolta hilpeyttä herättävään asiaan nimeltä dancehall-akrobatia (I kid you not), loppuviikolle olen suunnitellut painimista ja maastojuoksua. Ohjenuorana on nauttia vapaa-ajasta ja antaa kropalle vaihtelevaa ärsykettä lukemisen, syömisen ja hengailun lomassa.

kesasuunnitelmat2.jpg

Toinen lomaviikko menee Konan selässä istuen, sillä lähden toveri Miian kanssa kiertämään vajaaksi viikoksi etelänaapuria fillarilla. Olen nyt jo täpinöissäni reissusta ja siitä, kuinka siistiä on heittää vaatteet pyörälaukkuihin ja teltta tarakalle ja lähteä liikkeelle. Viime vuonna poljimme Helsingistä Lappeenrantaan, fiiliksiä tuosta reissusta voi lukea täältä. Yritän matkan päältä päivittää tunnelmia ainakin Instagramiin ja kirjoittaa raporttia reissusta heti kun palaan. 

Sitten onkin muutama päivä aikaa lepuuttaa jalkoja ja pestä pyykkiä, ennen kuin tie kutsuu taas. Tällä kertaa suuntana on Pohjois-Italian vuoristo, jossa juhlitaan allekirjoittaneen kolmikymppisiä ja tetsataan rinteitä eestaas jalkapatikassa ja varmaan myös fillarilla. Ja istutaan porealtaassa juomassa skumppaa, ettei liian urheilulliseksi mene. Sitten onkin vielä yksi viikko lomaa, jonka viettänen Kaakkois-Suomessa sukuloimassa ja perinteisissä kesäpuuhissa.

kesasuunnitelmat3.jpg

Siinähän ne neljä viikkoa vierähtänevät mukavasti. Vielä kun ehtisi jossain välissä mökille ja pääsisi toteuttamaan pitkäaikaisen kesähaaveen eli veneilyn. Suorittajaluonne kun olen, tekee mieli luoda aina hervottoman pitkä to do -lista, jonka ruksimisesta sitten stressata pitkin lomaa. Tänä vuonna ajattelin pitäytyä isoissa linjoissa ja nauttia siitä, että on aikaa ja mahdollisuuksia vaikka vain sitten nukkua kymmenen tunnin yöunia ja siihen päälle tunnin päikkäreitä – kuten tänään.

Mitenkäs te, rakkaat lukijat? Mitä te teette kesällä? Pitäydyttekö treeniregiimissänne, kikkailetteko menemään minun tavoin mitä sattuu, vai jätättekö jumpat suosiolla jumppaamatta kesän aikana?

 

Kuvat nappasi rakas ystäväni, multitalentti Jukka Hurme kevään helleaallon aikana. Kuvissa esiintyvät shortsit, paidan ja juoksutakin sain Helly Hansenilta ja ehkä maailman parhaat kengät, Skora Coret, sain yhteistyön merkeissä Fysiomyynniltä

Suhteet Oma elämä Liikunta Matkat