Hanassa kasvaa, eli Pumpui puutarhahommissa

photo_25.5.2014_10.59.32.jpg

Keväisin tekee mieli ryhtyä viherpeukaloimaan, ja hinku puutarhahommiin kasvaa vuosi vuodelta. Männä vuosina olen tyytynyt ikkunalautaviljelyyn, mutta tänä kesänä apetta kasvaa niin kotiparvekkeella kuin kaupunkiviljelylaatikossa.

photo_6.5.2014_18.32.56_0.jpg

Sain nimittäin napattua itselleni yhden Helsingin Energian tarjoamista viidestäkymmenestä viljelylaatikosta, jotka nököttävät Hanasaaren voimalan kupeessa. Siellä sitä saa tämän kesän viljellä mitä lystättää. Tai ainakin yrittää. Istutin siemenet ja taimet viikko sitten superkelien aikaan, mutta nyt sää on ollut taas niin kehno, että en tiedä uskaltaako tässä toivoa sen suurempaa satoa. Urbaani viljely on mitä erinomaisin idea, iso kiitos energiayhtiölle laatikosta ja vaivannäöstä – roudasivat vielä mullat ja käyvät tuomassa vettä tiluksille isoissa tankeissa!

Pelkästään koristeellisista kasveista en välitä pätkän vertaa. Minua kiinnostavat vain kasvit, joita tai joiden hedelmiä voin pistellä kitusiini. Tällä hetkellä parvekkeella kasvaa mansikkaa, korianteria, basilikaa ja rosmariinia. Ja bergamottia, jonka käyttötarkoitusta ei sen kummemin ole. Jos vaikka saisi hedelmiä, niin voisi puristaa niistä öljyä, jota käytetään muun muassa Earl Grey -teen maustamiseen. Ja General-nuuskan, tiesi Wikipedia kertoa.

photo_25.5.2014_13.49.08.jpg

Hanasaaressa taas kasvaa pian – toivon mukaan – hirmu liuta erilaisia salaatteja, papuja, tomaattia, lehtikaalta ja niin edelleen. En osaa viljellä yhtikäs mitään, ja ikkunalautabasilikankin pitäminen hengissä on ollut välillä haasteellista. Mutta tehdessä sitä oppii. Toivottavasti.

Hanasaaren laatikkoviljelyksiä voi muuten seurata Instagramissa hashtagilla #hanassakasvaa. Toivottavasti tällaisia hienoja projekteja tulee ympäri kaupunkeja enemmänkin!

 

*Edit: Selvennykseksi, että kyseessä ei ole kaupallinen yhteistyö. Laatikon saamisella ei ole mitään tekemistä blogin kanssa, vaan bokseja tarjottiin nopeimmille Helsingin Energian asiakkaille. 🙂 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Suosittelen

Oman elämänsä Litmanen

photo_27.5.2014_18.53.09.jpg

Tänään oltiin kyllä vahvasti epämukavuusalueella. Hetkellisessä mielenhäiriössä lupasin liittyä jalkapallojoukkueeseen, ja tänään oli aika olla sanojensa mittainen. 

En ole mikään joukkueurheilija, ja palloa olen potkinut pari viimekeväistä puistokeikkaa lukuun ottamatta ehkä yläasteella. Ei ehkä mitkään vahvimmat speksit joukkueeseen liittymiselle. Mutta ensimmäiset treenit menivät olosuhteet (niin omat kuin ilmastolliset) huomioon ottaen oikein hyvin. Matalan kynnyksen joukkueessa oli hyvä meininki, enkä edes tuntenut tötöileväni kauhean pahasti. Pallon kuljettamisessa, syöttämisessä ja kaikessa muussa on ihan hirmuisesti tekemistä, mutta mikäs siinä, opetellaan sitten. Nappikset kyllä pitää ostaa ennen seuraavia treenejä. 

FC Futista? on muuten avoin kaikille neitimäisille pelaajille, jos kiinnostaa höntsäillä kerran viikkoon Helsingissä, lisätietoja saa vaikkapa allekirjoittaneelta!

Päivä on ollut melkoisen treenipainotteinen: aamulla seitsemältä crossfit-salille voimistelutreeneihin, sitten töihin, sitten jalkapalloa.Väsyttää sen verran tehokkaasti, että tämä naurattaa normaaliakin enemmän:

//www.youtube.com/embed/0eYBspDbGqc

Hyvinvointi Liikunta Suosittelen