Kisakatsomon pikaopas regionaaleihin

kuvankaappaus_2014-5-13_kello_21.53.21.png

Ennakkosuosikki Sam Briggs (Kuva lainattu Briggsin Instagramista)

Viikonloppuna käydään Kööpenhaminassa CrossFit Gamesien alueelliset karsinnat eli lajin epäviralliset euroopanmestaruuskisat. Minä onnekas seuraan miettelöä livenä paikan päällä, mutta kisaa pääsee seuraamaan myös internetitse päämajan sivuilta.

Mitä kisoissa sitten on luvassa? Kolmen päivän aikana melkoisia suorituksia mitä raastavampien lajien parissa. Tarkoituksena on löytää parhaat, jotka pääsevät kisaamaan kesällä Kaliforniaan finaaleihin eli CrossFit Gameseihin. On sinänsä hassua, että Eurooppa on niputettu yhdeksi alueeksi siinä missä Yhdysvaltojen jokainen kolkka on oma karsinta-alueensa, mutta yhtä kaikki ainakin saadaan kovia luita yhteen paikkaan viikonlopuksi. Siinä missä Gameseissa lajit paljastetaan juuri ennen suoritusta, useammalle viikonlopulle levitettyjen alueellisten kisojen lajit on julkistettu etukäteen.

Ensimmäisenä päivänä kaksi ensimmäistä lajia suoritetaan putkeen. Ensin kisaajat tekevät maksimisuorituksen tempauksessa riipusta, josta siirrytään kahden minuutin lepotauon jälkeen kävelemään maksimimatka käsillä. Perjantain lystein laji on varmasti ”Nasty Girls V2”, joka koostuu kolmesta kierroksesta seuraavia: 50 pistoolikyykkyä vuorojaloin, 7 muscle-upia ja 10 raakaa rinnallevetoa riipusta. 

anniethorisdottir.jpg

Islannin ihmenainen Annie Thorisdottir (Kuva lainattu Voguesta)

Lauantai käynnistetään mukavalla 21-15-9-6-3 toiston kombolla käsilläseisontapunnerruksia, etukyykkyjä ja burpeita. Toisena lajina nähdään katsojaakin taatusti kylmäävät 10 kierrosta köysikiipeilyä ilman jalkoja ja sprinttejä. Sunnuntai alkaa lystikkäällä ”50 toistoa jokaikistä liikettä” -henkisellä jumpalla ja päättyy 64 leuanvetoon ja 8 valakyykkyyn. Joukkueiden lajit ovat isommalle porukalle sopivia muunnelmia edellä mainituista.

Koko CrossFit-yhteisön huomio lienee Kööpenhaminassa viikonloppuna, sillä toisistaan ottavat mittaa kaksinkertainen maailmanmestari Annie Thorisdottir ja viime vuoden voittaja Sam Briggs. Islannin ja Ison-Britannian ihmenaiset ovat ehdottomat ennakkosuosikit, joita on hirmuisen hienoa päästä näkemään ihan livenä. 

333ccea4a63831d65a6aa4c62b7f7563-605x312.jpg

Mestari Mikko Salo ja oppipoika Jonne Koski (kuva lainattu Crossfit.comista)

Suomalaisia on mukana hyvä määrä, sekä kisassa että areenan bissejonossa. Isoimmat toiveet kohdistuvat Porin ihmelapsi Jonne Koskeen, joka sijoittui alkukarsinnoissa neljänneksi ja jonka kovasti toivoisin näkeväni itse Gameseissa kesällä. Suomen ihanat naiset Heidi Horelli, Emilia Leppänen ja Saara Laaksonen varmasti antavat myös kilpasisarille tiukan vastuksen. Eikä unohtaa pidä tietenkään CrossFit Lappeenrannan joukkuetta! Hyvä idän ihmeet!

Päivittelen mahdollisuuksien mukaan tunnelmia ainakin blogin Instagramiin paikan päältä, joten kliketiklik seuraamaan! Laajempaa raporttia luvassa kotiinpaluun jälkeen.

 

 

Hyvinvointi Liikunta Suosittelen

Ruokafilosofiani: Syö oikein

photo_6.5.2014_19.30.07.jpg

Tapojen muodostamiseen menee aikaa, eivätkä muutokset tapahdu fanfaarien myötä. Yhtenä päivänä sitä vain huomaa, että on omaksunut uusia tapoja, joiden noudattamiseen ei tarvitse sen ihmeemmin paneutua. Olen vihdoin, vuosien säheltämisen ja vääntämisen jälkeen päässyt tilanteeseen, jossa järkevästi syöminen ja runsaasti treenaaminen ovat itsestäänselvä osa elämää. Kauan siihen menikin.

Järkevästi syöminen ei tarkoita ahdasmielisen hyperterveellisesti syömistä millään mittapuulla. Suurempaa fiksuutta on löytää hyvä balanssi tarkoituksenmukaisuuden ja nautinnon välillä. Ja usein nämä ovat yksi ja sama asia. 

photo_2.5.2014_20.36.31.jpg

Mainio ystävä ja mainio bloggaaja Urbaani oranki kirjoitti alkuviikosta tärkeän postauksen syömisestä. Koska Oranki summasi oman syömisfilosofiansa niin svengaavasti, kopioin sen suoraan tähän:

– it is good for me 
– it is fucking delicious

Erinomaisesti tiivistetty, UO, erinomaisesti tiivistetty. Jäin pohdiskelemaan kirjoitusta ja aloin työstää omaa syömisfilosofiaani sen pohjalta. Tällaiseksi se muotoutui:

– syö oikein

Simple as that. Syö oikein, eli syö tarkoituksenmukaista, tarpeisiisi sopivaa ruokaa tarpeellisissa määrissä. Syö oikein, eli syö keskittyneesti, nautiskellen, kunnolla, seurassa. Syö oikein, eli syö oikeaa ruokaa, älä eineksiä. Syö oikein, eli syö oikeista syistä: nälkään ja energiavarantojen täyttämiseksi, älä ahdistukseen, yksinäisyyteen, sydänsuruun tai tylsyyteen.

photo_10.5.2014_18.30.59.jpg

(Kuvitukseksi instagram-räpsäisyjä viime ajoilta. Ylimpänä sattumanvaraisista jääkaapin ainesosista koostettu pikaruoka treenin jälkeen, keskellä mahtava rosee- ja parsarisottohetki ystävän kanssa, alimpana Euroviisuvalvojaisiin kyhätty raakakakku. Tulipas taas nälkä.)

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Terveys Ajattelin tänään