Ennätyskirousta rikkomassa

photo_3.1.2014_19.14.09_0.jpg

Tuskailin koko syksyn sitä, että kehitystä ei tuntunut ihmeemmin tapahtuvan. Uusien ennätysten syntyminen oli kyllä paljolti myös kiinni päänsisäisistä lukoista, jotka tekivät etenkin rinnallevedossa painon lisäämisen täysin mahdottomaksi. Siksi olinkin jännittynyt, tulisiko eilisestä maastavedon ykkösmaksimista uutta ennätystä. Ja tulihan sieltä!

http://www.youtube.com/watch?v=Ks5PWh5IuE4

105 kiloa ei ole mikään huippusaavutus, mutta on pakko olla tyytyväinen viiden kilon lisäykseen entiseen maksimipainoon. Valmentaja sanoi tekniikan kehittyneen huomattavasti, mikä lupaa entistä parempaa uusia ennätyksiä silmällä pitäen. Lisäksi syksyn reissu-, riento- ja sairaustaukojen takia taisin tehdä kunnollisia maastavetotreenejä kokonaista kolme kertaa kesätauon ja joulun välissä. 

Ennätykset syntyvät paitsi tekniikan ja voiman yhdistelmästä myös keskittymisestä ja tsemppaamisesta. Saatuani ennätyskirouksen rikottua olin turhankin rento ja hyväntuulinen keskittyäkseni kunnolla 110 kilon nostamiseen. Näin siinä sitten kävi:

http://www.youtube.com/watch?v=86fV9CVvO1s

Vaikka valmentajalle valittelinkin videoinnin ahdistavan, on äärimmäisen hyödyllistä tarkastella omia suorituksiaan – olivatpa ne onnistuneita tai ei. 

Hyvinvointi Liikunta

Älä stressaa, nappisilmä

photo_16.12.2013_21.20.34.jpg

Siinä missä alkuviikosta fiilisteltiin mennyttä, on nyt aika miettiä vähän tulevaa. En ole mikään uudenvuodenlupausten kannattaja, mutta tällaisia ajatuksia minulla on mielessä juuri alkaneen 365-päiväisen rotaation kunniaksi:

Treenin puolella mietin aluksi, että voisin asettaa uusia kilorajoja vaikkapa kyykyn ja maastavedon ykkösmaksimeihin, mutta tulin sitten toisiin aatoksiin. Viime vuonna kehitystäni haittasi eniten epäsäännöllinen treenaaminen, kun sairastelu ja duunimenot estivät jumppaamisen välillä pitkäksikin aikaa. Tänä vuonna aionkin keskittyä siihen, että treeni olisi paitsi tavoitteellista myös johdonmukaista ja säännöllistä. Kun pidempiä taukoja ei tule, kehitystäkin varmasti tapahtuu siinä samassa. Samalla on syytä opetella kuuntelemaan kehoaan entistä paremmin ja tunnistaa ajoissa väsymyksen merkkejä – ja tajuta pitää silloin kevyempiä viikkoja.

Isoimpia yksittäisiä kehityskohteita tulevat tänä vuonna olemaan olympianostojen tekniikan parantaminen ja liikkuvuuden lisääminen. Näissä riittääkin puuhaa vaikka seuraavaksi vuosikymmeneksi. Monta taitoa pitäisi opetella ja yleisesti olla entistä täpäkämpi, tietenkin. Vaikka pääpaino treeneissä tuleekin olemaan crossfitissä, aion edelleen kokeilla innolla uusia lajeja ja palata muutaman vanhan tutun pariin. Erityisesti haluan mennä aina välillä verestämään taitoja painitatamille. Joten brassijujutsua ja lukkopainia lisää ohjelmistoon siis. 

 

photo_4.1.2013_10.26.55.jpg

Uskon vahvasti ihmisen olevan psykofyysinen kokonaisuus, jossa yhden osa-alueen falskaaminen vaikuttaa kaikkiin muihinkin alueisiin. Siksi entistä järkevämpi suhtautuminen työhön tulee olemaan tänä vuonna, no, työn alla. Aloitin tänään uudessa työpaikassa, jossa teen neljää päivää viikossa jättäen perjantait omille projekteille ja sekalaisille media-alan töille. Edellisessä pestissä oli poskettoman duunimäärän päälle vielä paljon iltamenoja ja viina-aiheisia rientoja, jotka alkoivat turhankin paljon painaa naista ja rokottaa muuta elämää. Toivottavasti ratkaisu tarkoittaa vähän järkevämpää työtahtia, uutta motivaatiota työntekoon ja uusia mahdollisuuksia. Viimeisen kohdan ensimmäiset hedelmät realisoituvat ilokseni jo ihan alkuvuodesta.

Yksityiselämässä haluan ensi vuonna tehdä ainakin yhden pitkän matkan. Sellaisen, jossa on aikaa istua lentokentällä lukemassa kirjaa ja juomassa sumppia (kuten tässä 4.1.2013 otetussa kuvassa, jossa venailen koneeseen pääsyä Filippiineillä), vaellella luonnossa ja juoda kaljaa pitkälle iltaan. Ja ylipäänsä kirjoittaa, lukea ja nähdä enemmän, viettää aikaa ystävien kanssa ja nukkua hyvin. Ja toivottavasti rakastua. Tai no hemmetti, jos realisteja ollaan niin edes ihastua. Tai edes päästä mahtaville treffeille. Tai edes treffeille.

Oikeastaan koko edessä häämöttävä vuosi voidaan tiivistää ensimmäiseen tänä vuonna saamaani neuvoon (jos siis ei lasketa jatkoilla lausuttuja ”ota lisää Jallua” -kehotuksia). Sain kaverilta aamuyöstä viestin, jossa luki vain ”Älä stressaa, nappisilmä.” Tämä olkoon tärkein ohjenuorani tänä vuonna. 

Suhteet Oma elämä Liikunta Työ