Skutsissa

photo_15.9.2013_19.02.10.jpg

Kävin sunnuntaina Nuuksion kansallispuistossa pööpöilemässä. Takaisin kotiin kannetut luonnon antimet eivät määrältään päätä huimanneet, mutta hyvää mieltä tuli kotiin pussikaupalla.

photo_15.9.2013_15.03.14.jpg

On kyllä erinomaisen mahtavaa, että lähellä kotia ja pääkaupunkia on hienoja luontoelämyksiä. Pakkasimme kaverin kanssa eväät laukkuun ja hurautimme julkisilla Nuuksioon, jonne oli keksinyt lähteä sunnuntaitaan viettämään melkoisen monta muutakin ihmistä. Onneksi lääniä riittää, eikä parkkipaikkojen viereisiä polkuja lukuun ottamatta ollut ruuhkasta tietoakaan edes merkityillä reiteillä. Rauhallista kävelyä ja samoilua tuli noin kahdentoista kilometrin verran. Miten voikin maistua eväsleipä ja kahvi niin paljon paremmalta kuin kotioloissa!

photo_15.9.2013_17.07.16.jpg

Luonnossa oleskelemisella on tutkittuja terveysvaikutuksia. Ja huomaahan sen itsekin metsään päästyään, kuinka mieli alkaa askarrella tasaisempaan tahtiin. Pitäisi muistaa useamminkin lähteä vapaapäivinä pois kaupungista, etenkin kun jo bussimatkan päässä on mainioita mestoja, joita tutkia. Kävimme bussia odotellessa tutustumassa myös uutuuttaan hohtavaan Haltia-luontokeskukseen. Sen näyttelyitä emme käyneet katsomassa, mutta komean puutalon terassilla kelpasi nauttia lisää sumppia ilta-auringossa. Parasta!

Onko teillä hyviä luontovinkkejä pääkaupunkiseudulle? Vinkkiä etenkin sellaisista kohteista, joihin pääsee suht helposti julkisilla tai fillarilla, otetaan kernaasti vastaan!

 

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta

Kun aika-avaruus vääristyy treeneissä

Tänään oli taas sellainen päivä, jolloin totisesti tunsin treenatessa, kuinka jumppaaminen saa aika-avaruuden vääristymään. Teimme tunnin lopuksi useamman kierroksen farmarikävelyitä, dragon flageja ja rengaspunnerruksia 45 sekunnin työvaihein ja 15 sekunnin lepo-osuuksin.

Miten voi olla, että 15 sekunnin lepoaika on noin sata kertaa lyhyempi kuin viimeiset 15 sekuntia, jolloin yrittää pinnistellä kädet tutisten renkaissa tai hiki silmiin valuen pönöttää koivet kohti taivasta säälittävää dragon flag -viritelmää yrittäen? Kysynpä vaan. Tulisivat fyysikot sieltä tutkijankammioistaan meidän salille, saisivat aidosti tuta kuinka aika venyy ja paukkuu.

kuvankaappaus_2013-9-13_kello_18.33.58.png

(Yritin keksiä tähän jonkun hauskan giffin mutta päädyin sittenkin tähän hienoon kuvitukseen, joka on äärimmäisen hienosta The terrible and wonderful reasons why I run long distances -sarjakuvasta.)

Hyvinvointi Liikunta Höpsöä