Paleoleipää

photo_31.7.2013_23.26.57.jpg

Kesällä vielä jaksoin kokkailla hieman vaivannäköäkin vaativia aamiaisia. Nyt arkirytmiin palanneena ja itselleni kovin epätyypilliseen tapaan huonounisena (lienee syytä omistaa pian oma postauksensa univaikeuksille ja miten niitä pystyisi hoitamaan ilman kemikaalisia apuja) en ole yksinkertaisesti kyennyt käyttämään mielikuvitusta ja vaivaa aamuappeen tekoon. Kananmunien paistaminenkin tuntuu ydinfysiikkaa vaativalta toimenpiteeltä. Viime päivät olen ruokkinut itseni aamuisin periaatteella ”Jos se ei ole jääkaapissa, sitä ei syödä.” Lisäksi neuroottinen puoleni pelkää koko työpäivän ajan, että liesi on jäänyt päälle ja puurokattila liekehtimässä, jos olen käyttänyt hellaa unenpöpperössä. Leipä olisi helpoin ratkaisu aamutokkuraiselle, mutta leivän syöminen ei ajatuksena enää kauheasti innosta. Kätevä keksintö, mutta vähän vääristä asioista koottu.

Siksi ilahduinkin törmättyäni tähän mainioon paleoleipään Hyvvee, ei pahhoo -blogissa. Koskematta pitkällä tikullakaan keskusteluun siitä, mikä on oikeasti paleota ja mitä se luolamies silloin kivikaudella oikeasti söi ja sehän kuoli jo kolmekymppisenä, voin todeta että tämä leipä on helppo valmistaa ja ilo syödä. Se on myös viljaton, maidoton, gluteeniton ja hiivaton. Ja oikein hyvää.

***

Paleoleipä

1 dl kookosjauhoja
3 dl mantelijauhoja
0,5 dl chia-simeneiä tai pellavansiemeniä
5 kananmunaa
ripaus suolaa
4 rkl kookosöljyä
1 rkl omenaviinietikkaa
1/2 tl ruokasoodaa

Sekoita märät ainekset yhdessä ja kuivat ainekset toisessa kulhossa. Yhdistä ainekset ja kaada leivinpaperilla vuorattuun uunivuokaan. Taputtele tasaiseksi (itsehän laiskottelin tässä vaiheessa ja leivästä tuli hieman kummallisen mallinen sillä se ei kohoa kovinkaan paljoa) ja paista 180-asteisessa uunissa 40-50 minuuttia. Syö.

***

photo_31.7.2013_23.27.12.jpg

Leipominen oli yksinkertaisuudessaan ainesten sekottamista ja uuniin lykkäämistä. Ainoa kommervenkki tuli kookosöljyn kohdalla, joka oli purkissa vielä ihan juoksevaa mutta kylmien kananmunien kanssa kosketuksiin jouduttuaan hyytyi saman tien ja kesti tovin, ennen kuin tatinan viitsi sekoittaa kuiviin aineksiin. Maku leivässä on vienon kookoksinen ja reilun mantelinen, ja ruokavieraana ollut ystävä sanoi sen menevän hänelle myös jälkkäristä.

Tätä pitää tehdä toistekin!

 

 

Koti Ruoka ja juoma

Lajikokeilussa suppaaminen

No ehkä sitten minäkin kerta kaikki muutkin valtakunnan treenibloggaajat.

534236_221029424715158_41963805_n.jpg

Suomeksi vähän kankea Stand up paddling eli SUP-melonta eli suppaus on sitä Amerikan-tähtösten suosimaa vesiaktiviteettia, jota on ainakin pääkaupunkiseudulla tarjolla useammassakin rannassa tänä kesänä. Ideana on yksinkertaisuudessaan seisoskella leveällä surffilaudalla ja meloa menemään.

Yllätyin, kuinka paljon pidin melomisesta. Perusnihkeys trendilajia kohtaan ja kaamea kankkunen eivät välttämättä olisi taanneet onnistumisen elämyksiä, mutta toisin kävi. SUP Yoga Finlandin vetämä tunnin retki Töölönlahdelta Hakaniemeen ja Pitkänsillan alitse oli mukavaa ja meditatiivista hidasta etenemistä. Laudan kanssa operoiminen oli yllättävänkin helppoa. Kauhean lujaa isolla ja leveällä laudalla ei pääse, mutta melkoisen pian löysin melomiseen oikean rytmin ja käännöksetkin alkoivat sujua. Oli hauska katsella kotikaupunkiaan uusista kulmista ja alittaa siltoja, joiden yli usein juoksee tai pyöräilee.

Ripeästi meloessa suppaaminen käy hyvästä ylä- ja keskivartalotreenistä. Myös jalan pienet lihakset joutuvat töihin, kun varpaat kipristelevät automaattisesti yrittäessään hakea parempaa tasapainoa. Juttelin retkemme aikana ohjaajan kanssa kilpa- ja pitkänmatkansuppauksesta ja en voi kieltää, etteikö mielenkiintoni olisi herännyt. SUP Yoga Finland järjestää useamman tunnin retkiä, jollaiselle menen heti oitis kun seuraavan aikataulusta vain ilmoitetaan. Kilpasuppauksessa taas melotaan aikaa vastaan leveää hupilauttaa huomattavasti kapeammalla laudalla. Houkutteli kovasti sekin. (Sarjainnostuja tässä moi.)

Harmi vain, että Suomessa säät eivät suosi vähäpukeista suppailua kovin isoa siivua vuodesta. Siksi kannattaakin kiirehtiä, jos haluaa mennä kokeilemaan jotain uutta ja hankkimaan samalla vähän brunaa. Mikään vesipeto ei tarvitse myöskään olla, sillä laudalta on melkoisen mahdotonta tippua jos ei ihan holtittomaksi rupea. Ohjaaja kertoi vain kahden oppilaan molskahtaneen veteen tänä kesänä.

Oletteko jo käyneet kokeilemassa kesän hittilajia? Mitä piditte? Onko kokemuksia suppijoogasta, onko kokeilemisen arvoista?

Hyvinvointi Liikunta