Sananen takakireydestä ja maailman kaatumisesta

Ystäviä on olemassa muun muassa siksi, että he kertovat miten sinulla oikeasti menee. Eräässä illanvietossa minulle sanottiin, kaikella ystävyydellä, että olen kirein ihminen jonka sanoja tuntee. Hän mietti, pystynköhän rentoutumaan ollenkaan. Tänään soitti toinen ystävä ja käski mennä akupunktioon ja kuivakuppaukseen, siellä kuulemma takakireys helpottaa ja niin fyysinen kuin henkinen jäykkyys alkavat pehmetä.

Auts. Järkevyys ja järjestelmällisyys ovat suosikkihyveitäni, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Ehkä kaiken kimppuun ei tarvitse ryhtyä tänään, heti ja nyt. Ehkä välillä voi tehdä muutakin kuin tuijottaa to do -listaansa ja potea riittämättömyyttä siitä, että kaikki ei ole täydellistä, järjestyksessä ja hallinnassa. Niin moni asia, niin elämässä kuin elinympäristössä, kaipaa vielä justeeraamista, sortteeraamista ja uutta rutiinia, että kaikkea ei voi laittaa kuntoon saman tien. Siksi päätinkin jättää illalle varatut askareet sikseen ja kellahtaa riippumattoon, jossa tälläkin hetkellä köllöttelen kirjoittamassa.

Vaikka aina välillä päinvastaiselta hetken tuntuukin, maailma ei ole kovin herkkä kaatumaan. Kunhan vain tovin hengittelee ja laittaa sumpit tulemaan, asiat liukuvat vikkelästi takaisin oikeaan perspektiiviinsä. Kun tänään tovin parvekkeella vetistelin päättymätöntä elämän tehtävälistaa, pahaa mieltäni siitä että kesäheila valitsi toisen tytön minun sijaan ja ruokaa josta ei tullut niin hyvää kuin olisin toivonut, kuului yläkerran naapurin parvekkeelta massiivinen aivastus. Rupesi naurattamaan. Maailmassa kun on muutakin kuin pieni koti ja sen pieni parveke. Heinänuhaisia naapureita ainakin, kauempana kohiseva metro ja aika monta muutakin asiaa.

kuva_otettu_5.8.2013_klo_21.11_2.jpg

Alkuperäisen suunnitelman mukaan piti kylpyhuoneen kaapin järjestämisen ja pyykinpesun jälkeen kirjoittaa siitä, kuinka kävin eilen kokeilemassa suppaamista eli melomista surffilaudan päällä. Jätetään se ja purnukat huomisen murheiksi. Pyykit menen kyllä hoitamaan saman tien. Joku roti sentään.

Hyvinvointi Mieli

Kuin olisi palannut kotiin

Olin pukkarissa vaihtamassa vaatteita, kun käytävästä alkoi kuulua naurunsekaista meteliä. ”Niin siistii! Niin siistii! Niin siistii!” kuului kuorossa, kun ovi lensi auki ja korvasta korvaan hymyilevät mimmit pelmahtivat sisään ja halasivat puolipukeiset toverinsa. Oli ihan pakko yhtyä treenikavereiden huutoon. Sen verran kiva oli palata CrossFit Central Helsingille kesätauon jälkeen.

photo_1.8.2013_18.26.05.jpg

Ja hyvältä (pahalta) tuntui treenikin. Päivän harjoitteena oli Barbara-niminen treeni:

5 kierrosta:
20 x leuanveto
30 x punnerrus
40 x istumaannousu
50 x kyykky ilman painoa

Kesätauon jäljiltä moni, minä mukaan lukien, päätti tehdä vain puolikkaan Barbaran, eli viisi kierrosta kymmenellä leualla, viidellätoista punnerruksella ja niin edelleen. Ikävältä ja hikiseltä se tuntui silti. Treenien lopuksi valmentajamme Ben pyysi kaikkia miettimään itselleen kolmen kuukauden tavoitteen, joka sitten piti käydä kirjoittamassa liitutauluun.

Omalla to do -listallani on luoja ties kuinka monta asiaa. Pitäisi parantaa tekniikkaa ties kuinka monessa liikkeessä, saada nostettua uusia lukemia, tsempattua vähän enemmän. Päätin olla kuitenkin järkevä ja rajata ensisijaiset tavoitteet lähelle ja selkeästi. Siksi ennen marraskuuta onkin tarkoitus opetella kippaamalla tehdyt leuanvedot ja saada ainakin yksi käsilläseisontapunnerrus. Ja siihen päälle tietenkin parantaa niin voimaa, kestävyyttä kuin liikkuvuutta, tietenkin. Pienin askelin eteenpäin!

 

Hyvinvointi Liikunta